آموزش‌ مهارت‌های زندگی

دعوا با همسر تا چه اندازه مجاز است؟

دعوا با همسر یکی از آسیب های شایعی است که در میان زوج ها وجود دارد. آنقدر این مسئله عادی شده است که برخی آن را نمک زندگی می دانند و وجود آن را در زندگی لازم میپندارند.

در زندگی زناشویی همه افراد اختلاف نظر وجود دارد. این به شما بستگی دارد که این اختلاف نظر ها را به وسیله ای برای ایجاد کشمکش و حس نا خوشایند در زندگی تبدیل کنند یا تلاش کنند در میان این اختلاف نظر ها به نقطه مشترکی برسند و آرامش را به زندگی خود بازگردانند.

حل مشاجرات زناشویی یکی از مهم ترین مسائلی است که در میان زوج ها باید به آن توجه شود. حل مشاجرات به معنای بی توجهی به مسئله و یا موقتا کنار گذاشتن آن نیست. بلکه شما باید بتوانید به جای پاک کردن صورت مسئله ، مسئله را حل کنید تا در خلال آن به آرامش روانی نیز برسید.

در دوره های آموزشی غیر حضوری دکتر ویدا فلاح شما می توانید از مهارت های زندگی گوناگون بهره مند شوید که زندگی فردی و اجتماعی شما را توسعه خواهد داد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید روی لینک مربوط کلیک کنید.

دعوا با همسر

دعوا با همسر چقدر آرامش شما را نشانه می گیرد؟

دعوا کردن با حرف زدن منطقی و صحیح کاملا متفاوت است. شما در دعوا معمولا قادر به کنترل خشم خود نخواهید بود و با زدن حرف های نا درست و رفتار های نا به جا موجبات رنجش همسر خود را فراهم خواهید کرد. این تاثیرات ممکن است برای مدت طولانی در ذهن او بماند و هیچگاه پاک نشود. پس بهتر است قبل از این که تصمیم به دعوا بگیرید یادتان باشد که آرامش زندگی شما از هر چیزی مهم تر است.

از کوره در رفتن و عدم کنترل بر خشم و عصبانیت زود هنگام باعث می شود حرف هایی بزنید یا رفتارهایی انجام دهید که اصطلاحا دست خودتان نیست. پس بهتر است قبل از این که غول خشم بر شما سلطه یابد ، با حفظ خونسردی و آرامشتان او را از بین ببرید. برای اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید صفحه کنترل خشم را مشاهده کنید.

دعوا با همسر

انواع دعوا با همسر

در ادامه این مطلب به برخی از سبک های دعوا که میان زوج ها رواج دارد خواهیم پرداخت. اما قبل از آن باید خدمت شما بگوییم که اصل معقوله دعوا یک اشتباه بزرگ است که باید از آن پیشگیری کنید و راه های دیگر را جایگزین آن کنید.

با انتقاد کردن ، شخصیت همسرتان را نشانه گرفته اید

انتقاد کردن به این صورت است که وقتی شما از مسئله ای ناراحت هستید جملات تندی را بیان می کنید و از این طریق کل شخصیت همسرتان را زیر سوال می برید. به او می گویید « تو خیلی بی ملاحظه هستی ، باید لباس هایم را میشستی تا من مقابل همکارانم مرتب به نظر بیایم » با این یک جمله به علت یک اشتباه کوچک تمام شخصیت همسرتان را زیر سوال می برید.

پس بهتر است همین درخواست را طور دیگری بیان کنید. مثلا بگویید « من میخواستم لباس های تمیز بپوشم ، ای کاش لباس ها را شسته بودی » این لحن حرف زدن نه تنها همسرتان را متوجه می کند بلکه موجب ایجاد هیچ تخریب شخصیتی و دعوایی نمی شود.

سرزنش یکی از حساس ترین روش هایی است که سبب ایجاد دعوا می شود

دعوا به دلایل مختلفی ایجاد می شود. یکی از این دلایل سرزنش کردن است. سرزنش از انتقاد هم مخرب تر است چرا که یک کار کوچک به کل شخصیت فرد بسط میابد. مثلا میگویید « همیشه همین طور هستی ، بلد نیستی چطور رفتار کنی » و مواردی از این دسته. این کار ها قلب همسر شما را می شکند و راه بسیار مخربی در دعوا با همسر است.

سرزنش کردن حتی می تواند در قالب شوخی و مسخره کردن باشد. اما این شوخی اصلا جالب نیست و بهتر است در نحوه رفتار با همسرتان تجدید نظر کنید. چرا که شما این حرف را اصلا جدی نمیگیرید. اما همسرتان کاملا حدی می گیرد و‌ مورد آزار واقع می شود. حتی اگر آن لحظه لبخند بزند اما باز هم آسیب دیده است.

جبهه گیری زندگی زناشویی شما را نابود می کند

وقتی هر کدام از رفتار هایی مثل سرزنش یا انتقاد از فردی سر می زند ، طرف مقابل هم پاسخ می دهد و از خود دفاع می کند. حتی ممکن است برای دفاع از خود او هم شروع به انتقاد و سرزنش کند. با این کار هر دو طرف سعی می کنند طرف مقابلشان را تخریب کنند. ممکن است حتی به علت عدم کنترل خشم رفتار هایی صورت بگیرد و حرف هایی زده شود که بنیان خانواده شما را بلرزاند. لذا بهتر است برای جلوگیری از صورت گرفتن این رفتار ها سبک های ارتباط در خانواده را بیاموزید.

سکوت کردن مسئله را حل نمی کند

بعضی از افراد سعی می کنند به جای حل مسئله صورت مسئله را پاک کنند. پس در مقابل حرف های طرف مقابل سکوت می کنند تا دعوا تمام شود. اما این کار هیچ نتیجه ای ندارد به جز این که دفعه بعد به صورت شدید تری دعوا شمل خواهد گرفت. پس بهتر است به جای سکوت به مذاکره و حل مشکل بپردازید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *