آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تکنیک مدیریت زمان

12 تکنیک مدیریت زمان | بهترین روش‌های مدیریت زمان

زمان برای ما آشنا است و این را می‌دانیم که بر اساس ثانیه، دقیقه و ساعت باید آن را اندازه‌گیری کرد. در این مقاله دوازده تکنیک مدیریت زمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

حتما شماهم تا به حال این جمله‌ی تفکر برانگیز «وقت طلاست» را شنیده‌اید. مدیریت زمان مهم‌ترین بخش از زندگی هرکسی است. زمان، لحظه‌های زندگی ما است که بدون وقفه و بازگشت رو به جلو طی می‌شود. ما آن را در زندگی خود احساس می‌کنیم و شاهد گذر آن هستیم. زمان نظم دارد و با نرخ خاصی پیش می‌رود. ما نمی‌توانیم جلوی گذر زمان را بگیریم اما می‌توانیم بر اساس آن فعالیت‌های روزانه را تنظیم کنیم. 

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان به معنای هوشمندانه و با نظم کار کردن است به‌طوری که باعث بالا رفتن بهره‌وری شود. اینکه برخی از افراد از کمبود وقت شکایت می‌کنند دلیلش عدم مهارت‌های مدیریت زمان و برنامه‌ریزی است‌. با یادگیری تکنیک مدیریت زمان مطمئن باشید سطح رضایتمندی شما از زندگی بالا می‌رود.

۱۲ روش مدیریت زمان

ثانیه‌ها و لحظه‌ها رو به جلو حرکت می‌کنند و نمی‌توانید آن را نگه‌دارید و با هیچ مبلغی نمی‌شود بهای آن را پرداخت. پس روش‌های مدیریت زمان را آموزش ببینید، تا بتوانید از زمان موجود بهترین استفاده را داشته‌ باشید. ضعف در مدیریت زمان فرد را از روند روبه جلو زندگی باز می‌دارد. دانستن تکنیک‌ مدیریت زمان یک راز موفقیت‌آمیز به حساب می‌آید. در نتیجه، از مدیریت زمان غفلت نکرده و اصول آن را فراگیرید تا زندگی به کامتان تلخ نشود.

 بهترین روش‌ های مدیریت زمان

  • از این شاخه به آن شاخه نپرید:

اگر چند کار را باید انجام دهید، با آرامش بدون اینکه دچار استرس شوید و نگران باشید که به تمام کارها می‌رسد یا نه، آن‌ها را انجام دهید. با اتمام یک کار سراغ کار و فعالیت بعدی بروید.

  • الویت‌بندی کنید:

کارها را بر اساس مهم بودن آن‌ها انجام دهید.

  • ساعت تعیین کنید:

 مطمئن باشید در این صورت فوری و دقیق به کارها رسیدگی می‌کنید. حتماً از آن پیروی کنید. زمانی که در نظر می گیرید باید به اندازه کافی باشد.

  • راهکار داشته باشید:

برای روزهای پرکار برای خود یک راهکار در نظر بگیرید. به عنوان مثال، شما در محیط کار هستید و همکارتان به سراغ شما می‌‌آید و می‌خواهد با شما حرف بزند. اما امروز سرتان بسیار شلوغ است. راهکار این است که با گفتن این که «اگر جسارت نباشد، من باید کارم را امروز به سرانجام برسانم» به کارهای خود رسیدگی کنید.

  • کارهای مهم و دشوار را به ساعت‌های اولیه‌ی روز موکول کنید:

 در این مدت شما زمان و انرژی‌ بیشتری دارید. با نزدیک شدن به ساعات پایانی روز از انرژی شما کاسته شده و انجام امور ساده به انرژی کمتری نیاز دارد.

  • عوامل حواس‌پرتی:

عواملی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود را از خودتان دور کنید؛ مانند تلفن همراه و رفتن به صفحه‌های مجازی. این موارد بسیار وقت‌گیر هستند.

  • کارها را به بعد و بعد موکول نکنید:

با این روش به هیچ کاری نمی‌توانید رسیدگی کنید. در این شرایط با گفتن کلمه‌ی «بعد»، به خود گوشزد کنید، زمان است که از دست می‌رود.

  • دفترچه یادداشت تهیه کنید:

کارهای روزانه را یادداشت کنید و در پایان روز همه‌ی آن‌ها باید انجام شده باشد‌.

  • برای کارهای خاص و مهم حتما از آلارم استفاده کنید: آلارم و یا هشدار شما را ترغیب می‌کند کار را سر وقت و در زمان مشخص انجام دهید.
  • استراحت کنید:

بهتر است بعد از انجام دادن یک کار به خود قدری استراحت دهید. این کار باعث می‌شود جسم و ذهن شما بهتر بتواند به کار جدید رسیدگی کند. مطمئن باشید با این روش کارها را بهتر و به دفعات بیشتر می‌توانید انجام دهید.

  • برنامه ریزی کنید:

برنامه‌ریزی از الویت‌های مدیرت زمان به حساب می‌آید و بهتر است روزتان را با برنامه‌ریزی برای فردا به اتمام برسانید. شرایط برنامه‌ریزی برای مسائل کاری و شخصی کاملاً متفاوت است.

  • شرایط روحی، جسمی و موقعیت شغلی خود را در نظر بگیرید:

در نظر گرفتن خلقیات روزانه بسیار مهم است. اول به درون خود توجه کنید سپس اقدام به برنامه‌ریزی کنید.

اگر  برای انجام یک فعالیت توانایی و وقت کافی را ندارید، بی‌جهت آن را در لیست قرار ندهید؛ زیرا با انجام ندادن کار برنامه‌ریزی شده، ناخودآگاه مغز شما به وقفه در کار عادت می‌کند و بدون شک دچار بی‌نظمی می‌شوید.

راهکارهای مدیریت زمان

در این بخش برخی از دلایل کمبود زمان را ذکر می‌کنیم:

  • زمانی که ما می‌خواهیم به هدفمان برسیم به جای اینکه برای تحقق آن هدف تلاش کنیم بیشتر در افکار و خیالمان آن را پیش می‌بریم.

افرادی که در کارها خیلی کمال‌گرا هستند و حتماً همه چیز باید صددرصد انجام شود، بی‌جهت وقت و انرژی بیشتری می‌گذارند. این افراد دچار کمبود وقت می‌شوند.

  • ضعف در الویت بندی کارها یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌شود فرد با کمبود وقت مواجه شود. الویت بندی مهارتی ضروری و چالش برانگیز است.
  • ضعف در نه گفتن، اگر به سادگی نتوانید کلمه نه را در جای مناسب به کار بگیرید مطمئن باشید همیشه از وقت خودتان باید بزنید و به امورات دیگران رسیدگی کنید.

اگر هنوز هم در زمینه مدیریت زمان نیاز به کمک دارید، می‌توانید با مراجعه به افراد متخصص و افرادی که در این زمینه صاحب‌نام هستند مشورت بگیرید و آگاهی خود را در خصوص راهکارهای مدیریت زمان افزایش دهید.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *