آموزش‌ مهارت‌های زندگی

۱۲ راهکار خوش اخلاق شدن در روانشناسی

راه کارهایی برای خوش اخلاقی

در بعضی از شرایط خوش رو و خوش اخلاق بودن مقداری سخت است. دلایل آن مختلف است مانند روحیه خوب نداشتن، دلخور بودن از طرف مقابل و خیلی از موارد دیگر، خوش اخلاق بودن مهارتی است که با کسب آن شخص راحت‌تر می تواند زندگی کند و در نظر دیگران از احترام بیشتری برخوردار باشد.

۱۲ راهکار خوش اخلاق شدن در روانشناسی

خوش اخلاق بودن شما با دیگران علاوه بر تاثیر خوب و مثبتی که به فرد منتقل می‌کند باعث می‌شود حال و انرژی روزتان به صورت مثبت ساخته شود. در این مقاله تصمیم داریم ۱۲ راهکار خوش اخلاق شدن را به شما بگوییم.

۱. لبخند بزنید:

ساده‌ترین راه ممکن را در این صورت انتخاب کرده‌اید. زمانی که شما با دیدن دوستان یا آشنایان خود این رفتار را انجام می‌دهید آن‌ها را نیز مجاب می‌کنید که بخندند و حال هر دو نفر شما تغییر می‌کند. برخی از افراد به دلیل اینکه خجالتی هستند در برخورد با دیگران به راحتی نمی‌توانند لبخند بزنند در این صورت دیگران اینگونه فکر می‌کنند که شما فردی سرد و بداخلاق هستید.

۲. خودتان را معرفی کنید:

شما در آپارتمانی زندگی می‌کنید که همه اهالی را نمی‌شناسنید به طبع آن‌ها هم شما را نمی‌شناسند خودتان را خیلی کوتاه با خوش‌رویی معرفی کنید این رفتار شما کاملا مودبانه است.

۳. از دیگران تعریف کنید:

تعریف کردن با چاپلوسی کاملا متفاوت است باید حدود میان این دو را رعایت کنید. همه ما دوست داریم که مورد تعریف و تمجید قرار بگیریم. وقتی شما به راحتی می‌توانید از رنگ پیراهن مخاطب خود تعریف کنید یعنی خوش‌رو و با‌اخلاق هستید. آنچه را به دیگران منتقل می‌کنید بازخورد آن را نیز دریافت می‌کنید.

۴. معدب باشید:

یکی دیگر از راهکارهای خوش اخلاق بودن رعایت ادب است. همیشه افراد در محیط خانه ادب را رعایت می‌کنند. همان‌قدر که این نکات را در خانه رعایت می‌کنیم در محیط بیرون هم به آن دقت شود باعث بهبود اخلاق خوب شما می‌شود.

۵. ناسزا نگویید:

این کار باعث می‌شود شما فردی بی‌نزاکت و بداخلاق در نزد دیگران باشید. شما در هنگام عصبانیت دشنام می‌دهید با دیدن این صحنه کم‌کم دیگران از شما دور می‌شوند.سعی کنید در هنگام عصبانیت آن حرف زشت را در ذهن خود نگه دارید و از گفتن آن خود داری کنید بلکه با لبخند زدن با آن بجنگید.

۶. کمک کنید:

کمک کردن حس خوشایندی برایتان می‌سازد، بدون شک شما را به خوش اخلاقی سوق می‌دهد.همین که بتوانید فرد مسنی را از خیابان رد کنید، عروسک کودکی که از دستش افتاده است را به او بدهید و خیلی از این موارد راهکاری است برای خوش اخلاق شدن شما. زمانی که اطرافیانتان احتیاج به کمک دارند و از دست شما کاری بر می‌آید دریغ نکنید.

۷. انتقاد و شکایت را کنار بگذارید:

انتقاد سازنده است اما نحوه گفتن و خود موضوع انتقاد از اهمیت برخوردار است. باید انتقاد از دیگران به‌جا و سازنده باشد نه مخرب و اذیت کننده. خودتان را جای طرف مقابل بگذارید ببینید می‌توانید این مدل حرف زدن را تحمل کنید، افراد خوش اخلاق می‌دانند چگونه انتقاد کنند.

۸. از خود راضی نباشد و خیلی از خودتان تعریف نکنید:

این دسته از افراد به علت تعریف‌های بی‌جایی که از خود می‌کنند تنها هستند. زیرا دیگران تمایل ندارند وقتشان را برای این چنین حرف‌های هدر دهند. در مکالمات خود دقت کنید بحث را به سمت تعریف از خود نکشانید شما نباید در دید دیگران خود‌خواه به نظر برسید. برای برقراری ارتباط مناسب خوش اخلاقی نیاز است. این راه‌کار باعث می‌شود، شما در ارتباط با دیگران بر روی نکات و موضوع‌های دیگری تمرکز کنید.

۹. در صورت نیاز عذرخواهی کنید:

گاهی اوقات واقعا فرد در تنگنا قرار می‌گیرد و به قدری فشار روحی آن لحظه زیاد است که خواسته یا ناخواسته فردی را ناراحت می‌کند صادقانه عذرخواهی کنید. از نکات کلیدی خوش اخلاق بودن عذرخواهی است.

۱۰. تشکر کنید:

افرادی که برای ما کارهای را انجام می‌دهند که وظیفه آن‌ها نیست، فقط از لطف و مهربانی خودشان است نباید ما بی‌توجه رد شویم این به دور از ادب است. فرد خوش اخلاق برای وقت و زحمت دیگران ارزش قائل است.

۱۱.شنونده خوبی باشید:

یازدهمین راه برای خوش اخلاق شدن از نظر روانشناسی این است، افرادی را که با آن‌ها در ارتباط هستید برایشان زمان کافی در‌ نظر بگیرید تا با شما حرف بزنند. به آن‌ها توجه کنید به حرف‌هایش خوب گوش دهید.

۱۲. مثبت فکر کنید:

آخرین راه‌کار مثبت‌اندیشی است، اگر در کنار فردی هستید که منفی است، مکالمه و جو را به سمت افکار مثبت و اخلاق‌خوش خودتان سوق دهید. شما مهارت‌های لازم برای این کار را دارید زیرا برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اید. همان طور که به جسم اهمیت می‌دهیم و هر گونه خلل و مشکلی را پیگیری می‌کنیم باید بر روی روح خود نیز تمرکز کنیم و توانایی‌های مغزی خود را از هر لحاظ افزایش دهیم، به ویژه از لحاظ خوش اخلاق بودن.

 

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *