آموزش‌ مهارت‌های زندگی

روانشناسی دعوای زن و شوهر برای حل مشکلات خانواده

در بررسی روانشناسی دعوای زن و شوهر قصد داریم به اهمیت این معقوله در زندگی مشترک و همچنین بررسی درجات مختلف آن بپردازیم.

در زندگی یک زوج مسائل گوناگون بسیاری وجود دارد. مسائلی که گاهی اهمیت زیادی دارند و گاهی بسیار کم اهمیت اند. ممکن است زوج در بسیاری از این مسائل به اتفاق نظر با یک دیگر برسند و در برخی دیگر با یک دیگر اختلاف نظر داشته باشند. این اختلاف نظر ها معمولا در همه خانواده ها وجود دارد. چیزی که مهم است این است که به چه صورت به حل این اختلاف نظر ها بپردازیم.

افزایش اطلاعات در زمینه روانشناسی دعوای زن و شوهر

افزایش اطلاعات در زمینه مشکلات زناشویی می تواند به شما کمک کند تا مشکلات موجود در روابطتان را به درستی حل کنید. حتی اگر شما درمانگر و مشاور خانواده هستید هم می توانید از دوره حل تعارضات زناشویی بهره مند شوید تا نگرش بهتری نسبت به مسائل درمانجویان بیابید.

همچنین برای پیشرفت در زمینه شغلی و یا توسعه فردی و همچنین بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی به شما پیشنهاد می کنیم سری به صفحه مهارت های زندگی زده و با دوره های غیر حضوری گوناگون ما آشنا شوید.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

آیا همه زوج ها اختلاف نظر دارند؟

هر چقدر هم که دو نفر قبل از ازدواج به شناخت بالایی از یک دیگر رسیده باشند و در مسائل گوناگون عقاید یکسانی داشته باشند ، حتی اگر تربیت و فرهنگ خانوادگی آن ها هم کاملا یکسان باشد ، باز هم بسیار بعید است که در زندگی مشترکشان اختلاف نظری نداشته باشند.

ممکن است در زندگی دو نفر ، یکی از آن ها حالت کنترلی نسبت به دیگری داشته باشد‌. حرف هایش موثر واقع شود. و یا فرد دیگر کاملا با نظر طرف مقابل موافق باشد. طبیعی است که این اتفاق نظر کامل از سر رضایت و خشنودی طرفین نیست. در طولانی مدت این مسئله موجب آسیب و کم رنگ شدن روابط خواهد شد. چرا که فردی که همواره نظرات طرف مقابلش را می پذیرد ، دچار حس بی اهمیتی و منفعل بودن خواهد داشت.

پس بهتر است این مسئله تا جایی پیش نرود که موجب آزار هر کدام از طرفین رابطه شود. به یاد داشته باشید که در مسائل زندگی مشترک نظر شما و همسرتان به یک اندازه مهم است. پس بهتر است به جای پذیرش بی چون و چرا و‌ یا القای نظر خود، به یک توافق معقولانه دست یابید.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

اختلاف نظر های اساسی و جزئی

در زندگی زوج مسائل گوناگونی وجود دارند که این مسائل در دو گروه اساسی و جزئی تقسیم بندی می شوند. اگر زوج بر سر آن دسته از ابعاد زندگی که اساسی هستند ، اختلاف نظر دارند ، بهتر است این اختلاف هر چه سریع تر حل شود و زوج در آن به یک اتفاق نظر برسند. چرا که در صورتی که این اختلاف در هر یک از مسائل اساسی حل نشده باقی بماند ، مشکلات بزرگ و کوچکی را در پی خواهد داشت.

در راستای تقویت توانایی روانشناسی دعوای زن و شوهر باید بگوییم متاسفانه معمولا زوج ها در صدد حل این اختلاف نظر بر نمی آیند ، تا جایی که به یک مشکل تبدیل می شود و همواره بحث های کوچک و بزرگ را در پی خواهد داشت. یا حتی ممکن است به نقطه ای برسد که مسائلی که به دنبال آن به وجود آمده است ، این اختلاف نظر را به یک مشکل حل نا شدنی تبدیل کند‌.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

اختلاف نظر یا دعوا

بعضی از زوج ها در راستای حل این مسائل به جای صحبت بر سر اختلاف نظر ها به دعوا بر سر پیامد های آن می پردازند. این دعوا ها نه تنها مشکلی را حل نمی کنند بلکه به علت خشم و عصبانیت در این دعوا ها مشکلات متعدد دیگری هم به وجود می آید. معمولا زوج هایی که دعواهای زیادی می کنند ، توانایی کنترل خشم پایینی دارند.

لذا اگر قادرید خودتان بر سر این مسائل به یک اتفاق نظر برسید بهتر است هر چه زودتر این کار را انجام دهید. در غیر صورت لازم است حتما هر چه زودتر با یک مشاور خانواده صحبت کنید و در حضور او به صحبت در رابطه با مسائلتان بپردازید.

البته نباید از مشاورتان انتظار داشته باشید که بگوید حق با کدام یک از طرفین است و طرف دیگر رابطه بی چون و چرا نظر مشاور را بپذیرد. اگر با این هدف از مشاورتان کمک می خواهید ، هدف شما فقط تحمیل نظر خودتان با کمک روانشناس است. اما در روانشناسی دعوای زن و شوهر ، مشاور حق تصمیم را به هر دو طرف می دهد و به آن ها کمک می کند تا به یک اتفاق نظر مورد پذیرش هر دو طرف برسند. چرا که در غیر این صورت پذیرش موقتی نظر یکی از طرفین کاملا موقتی و از سر اجبار خواهد بود و دوامی نخواهد داشت.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

من همینم که هستم !

بعضی از افراد حاضر به پذیرش نیستند اما معتقدند همسرشان باید آن ها را به همان صورتی که هستند بپذیرد. اما فراموش نکنید که شما هم سفر زندگی هستید. و اگر میخواهید در زندگی خود آرامش داشته. باشید باید در برخی مسائل به توافق برسید، نه که بگویید من همینم که هستم و همسرم باید مرا به همین شکل قبول کند. لذا بهتر است به مدیریت ارتباط خود در خانواده بپردازید تا برای شما نتیجه بخش باشد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *