آموزش‌ مهارت‌های زندگی

روش های رسیدن به هدف

روش های رسیدن به هدف در یک هدف گذاری موثر چیست؟

در مقاله پیشین درباره روش های صحیح هدف گذاری صحبت کردیم و گفتیم چطور اهداف تحقق پذیری برای زندگی خود تعیین کنید. در این مطلب قصد داریم روش های رسیدن به هدف را شرح دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

در مورد اهمیت تعیین هدف بسیار صحبت شده است، با این حال بیشتر افراد وقت کافی نمی گذارند تا اهداف واضح و قابل اندازه گیری را برای رسیدن به هدف خود تعیین کنند. هدف گذاری به شما کمک می کند تا انگیزه خود را حفظ کرده، موارد مهم را تعیین کنید، عوامل حواس پرتی را از بین برده و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است کسانی که اهداف خود را می‌نویسند، به مراتب بیشتر از آن هایی که اهداف خود را نمی‌نویسند، به نتیجه رسیده اند.

چه کسی نمی خواهد موفقیت های بیشتری کسب کند؟ در اینجا ما در چند مرحله روش های رسیدن به اهداف را شرح می‌دهیم.

روش های رسیدن به هدف

اول از همه باید بدانید چرا این هدف را انتخاب کرده اید

حتما در مورد تکنیک هدف‌ گذاری SMART شنیده اید و می‌دانید روش صحیح هدف گذاری با توجه به این تکنیک این است که اهدافتان دارای ویژگی های زیر باشند:

  • دقیق و مشخص
  • قابل اندازه‌گیری
  • تحقق پذیر
  • واقع گرایانه
  • قابل پیگری

با این حال روش اسمارت یک ایراد بزرگ دارد؛ این روش به شما می‌گوید به روش درستی هدف گذاری کنید ولی نمی‌گوید چطور در ابتدا اهداف درستی انتخاب کنید.

ممکن است بهترین روش های هدف گذاری را پیش بگیرید ولی اگر هدفی که در ابتدا گزیده اید مناسب نباشد و انگیزه ای در شما ایجاد نکند، این هدف از همان ابتدا محکوم به شکست است.

بنابراین، مهمترین سوالی که باید هنگام تعیین اهداف از خود بپرسید این نیست که چه هدفی؟ چه زمانی؟ یا چگونه؟ بلکه اول از همه باید بپرسید چرا؟ در ادامه روش های رسیدن به هدف را با هم مرور خواهیم کرد.

در خود عادت هایی را رشد دهید که متناسب با هدفتان است

هدفتان هر چیزی که باشد، اساس موفقیت تقریباً همیشه شناسایی، تلفیق و پایبندی به عادات قدرتمند است. عادت ها را می توان ابزاری قدرتمند دانست که شما را به صورت خودکار به اهدافتان می‌رسانند. وقتی کاری را بارها و بارها انجام می دهید، آن رفتار در ذهن ثبت می‌شود و بنابراین با گذشت زمان انجام آن آنقدر برایتان طبیعی است که تقریبا به صورت خودکار انجامش می‌دهید. در نتیجه، عادت های شما دیگر کارهای شما نیستند، بلکه به بخشی از وجودتان تبدیل می‌شوند. به این ترتیب بخش زیادی از زحمت رسیدن به هدف از روی دوشتان برداشته می‌شود.

در اینجا به سه روش درونی کردن عادت ها اشاره می‌کنیم:

1. یک زمان مشخص تعیین کنید

وقتی کاری را در برنامه روزانه خود می‌گنجانید، مغزتان راحت تر به انجام عادت می‌کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید هفته ای 3 بار ورزش کنید، زمان های دقیق مثل صبح های سه شنبه قبل از کار، پنج شنبه ها بعد از کار و صبح های شنبه را انتخاب کنید. به این ترتیب، مغز شما شروع برقراری ارتباط  بین این زمان ها با رفتن به باشگاه می کند و پیگیری عادت برای شما راحت تر می‌شود.

برای آشنایی با روش های بیشتر درونی کردن عادت ها مقاله ۱۸ راهکار برای درونی کردن عادت های جدید و مطلوب را بخوانید.

2. یک یادآوری برای آن تعریف کنید

روش های رسیدن به هدف

آلارم یا اعلانی در گوشی یا یه اتفاق روزانه (مثلا تمام شدن ساعت کاری یا زمان ناهار)، می تواند به عنوان یک یادآوری قدرتمند برای شروع عادت شما عمل کند. این محرک ها به مغز شما کمک می کنند به یاد داشته باشد که وقت آن است که عادت خود را انجام دهید و در نتیجه ایجاد مسیرهای عصبی جدید در مغز شما را تقویت می کند.

اما آنچه حتی از این محرک‌های یادآوری کننده مهم تر است، عادت های قبلی شماست. در حقیقت، یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یک عادت جدید، ساختن آن بر روی یکی از عادت های موجود است. به عنوان مثال: بعد از اینکه صبح دندان هایتان را مسواک زدید مدیتیشن کنید و بعد از مدیتیشن ورزش کنید. وقتی چندین عادت را روی هم می گذارید، به یک روال قدرتمند تبدیل می شود که شما را در رسیدن به هدفتان کمک می‌کند.

3. حداقل دو ماه به آن پایبند باشید

تحقیقات نشان می دهد که دقیقا 66 روز طول می‌کشد تا یک حلقه از عادت های جدید در مغز شما تشکیل شود. بنابراین، ممکن است که در دو ماه اول کمی به شما سخت بگذرد اما پس از آن، انجام عادت ها برایتان مثل آب خوردن است.

ذهنتان را روی اهدافتان متمرکز کنید

بیشتر افراد سال جدید را با اهداف و برنامه های بزرگ شروع می کنند، اما چند هفته که می‌گذرد انگیزه خود را برای ادامه کار از دست می دهند یا اهداف خود را فراموش می کنند.

به همین دلیل ضروری است که اهداف خود را همیشه در ذهن داشته باشید. اینکه فقط اهدافتان را بنویسید کافی نیست. شما باید روزانه اهدافتان و اینکه چرا برایتان مهم هستند را به خود یادآوری کنید. به این ترتیب، شما از نظر ذهنی روی آنچه مهم است و انگیزه بالایی برایش دارید، متمرکز خواهید شد و بنابراین تصمیم گیری روزمره را به روشی که در راستای اهدف شما باشند، انجام خواهید داد.

در این راه می‌توانید از تکنیک های زیر بهره بگیرید:

بررسی هدف

ساده ترین راه برای حفظ و تمرکز روی اهداف این است که هر روز آن ها را بررسی کنید. صبح‌ها چند دقیقه ذهن خود را آگاهانه به این اختصاص دهید که اهداف و برنامه های پبش رویتان را مرور کنید. به خود یادآوری کنید که چرا این کار را انجام می دهید و چه چیزهایی برای رسیدن به آن باید اتفاق بیفتد. این یک تمرین عالی است که با برنامه ریزی روزانه ترکیب می شود، به شما کمک می کند کارهای درست را اولویت بندی کنید و روزتان را با انرژی بیشتری آغاز نمایید.

نوشتن هدف

نوشتن به شما کمک می کند اهداف خود را تقویت کنید، با نظر های خود بیشتر ارتباط برقرار کنید و حتی ایده های جدیدی را برای دستیابی به اهداف خود ارائه دهید.

با یادداشت کردن اهداف خود شروع کنید. سپس، درباره اهداف خود به صورت کاملا آزادانه بنویسید – فقط آنچه را که به ذهنتان خطور می کند بنویسید و این کار را چند دقیقه ادامه دهید. کار خود را با نوشتن در مورد زندگی رویایی خود و اینکه احساس شما هنگام رسیدن به اهداف چگونه خواهد بود به پایان برسانید.

مدیتیشن تجسم خلاق

5-10 دقیقه چشم های خود را ببندید و در مورد اهداف خود در ذهن تان داستان سرایی کنید. تصور کنید که به اهداف خود رسیده اید و حالا چه حسی دارید؟. خود را تجسم کنید که هر روز با اعتماد به نفس و عزم راسخ شروع می‌کنید. خود را مشاهده کنید که از روند کار لذت می برید و عاشق سفر به سوی رسیدن به هدف خود هستید.

با شرکت در دوره تجسم خلاق روش های رسیدن به هدف را به موفقیت تبدیل کنید.

روش های رسیدن به هدف

متناسب با هدفتان زمان و انرژی تعیین کنید

8٪ از کل کسانی که در واقع به اهداف خود می رسند، اجازه نمی دهد موارد کم اهمیت آن ها را از آنچه مهم است منحرف کند. آنها بی وقفه زمان و انرژی خود را بر روی اهداف شان متمرکز می کنند. روش های زیر به شما کمک می‌کند در رسیدن به هدف از مسیر اصلی منحرف نشوید:

برنامه روزانه تان را شب قبل تنظیم کنید

هنگامی که برنامه روزانه خود را کنترل نکنید، به راحتی قربانی شده و اجازه می‌دهید دیگران روز شما را تعیین کنند. قبل از اینکه بدانید روز تمام شده است و شما فرصتی پیدا نکردید که وقت خود را صرف چیزهایی کنید که در واقع برای شما مهم هستند.

وقتی شب قبل برنامه روز بعد خود را تعیین کنید و وقت کافی به عادت ها، اهداف و اولویت های خود اختصاص دهبد، دیگر چیزی را به شانس واگذار نکرده اید. در عوض، روز خود را با ذهن باز و تعهد آغاز خواهید کرد.

روزتان را با مهم‌ترین کار شروع کنید

آیا می خواهید روزانه ورزش کنید؟ این کار را قبل از کارتان انجام دهید، تا اتفاقات پیشبینی نشده ای  که بعداً در طول روز رخ می دهد، شما را از رفتن به باشاگاه بازندارد.

می خواهید یک کسب و کار راه اندازی کنید؟ صبح ها یک ساعت زودتر بیدار شوید و روی آن کار کنید. آیا می خواهید در تجارت خود درآمد بیشتری کسب کنید؟ صبح ها روی کاری که بیشترین تأثیر را در زندگی‌تان دارد تمرکز کنید، به این ترتیب کارهای خیلی مهم را به تعویق نمی اندازید!

در دوره رهایی از اهمال کاری یاد می‌گیرید چگونه کارهایتان را عقب نیندازید.

زمان های پرانرژی خود را صرف اهدافتان کنید

اگر فردی سحرخیز هستید و صبح ها بیشترین انرژی را دارید، جلسات کاری را به صبح واگذار نکنید. در عوض، از انرژی خود استفاده کنید و صبح ها مهمترین اهدافتان را پیش ببرید.

اگر فردی هستید که شب ها بیشترین انرژی را دارد، به این فکر کنید که عصرها و غروب را به طور مولد سپری کنید و در عوض در طول روز کمی استراحت کنید.

الگوهای انرژی شخصی شما هر چه هستند، وقت های پرانرژی خود را هدر ندهید و برای پیشبرد اهداف خود از آن ها استفاده کنید!

عوامل حواس پرتی را از محیط اطراف خود حذف کنید

هنگام رسیدن به اهداف، محیط شما در شانس موفقیت شما نقش زیادی دارد. دلیل این امر آنست که همه ما هر روز قدرت اراده محدودی داریم و نمی‌توانیم بر همه وسوسه های بیرونی غلبه کنیم و سرانجام تسلیم خواهیم شد. برای اینکه به روش های رسیدن به هدف پایبند باشید باید عواملی که حواستان را پرت می‌کند را کنار بزنید.

به عنوان مثال، هنگامی که در خانه کلوچه و بستنی دارید، می‌دانید که سرانجام آن ها را دیر یا زود خواهید خورد، حتی اگر بخواهید لاغر شوید. ممکن است چند ساعت یا حتی چند روز همه چیز عادی سپری شود، اما سرانجام، بعد از یک روز خیلی بد یا خسته کننده و برای آرامش بخشیدن به خود به بستنی روی می آورید.

از طرف دیگر، اگر محیط شما از این حواس پرتی ها خالی باشد، احتمال اینکه آن بستنی را بخورید بسیار کم است زیرا برای تهیه آن لازم است اقدامی انجام دهید و دیگر به راحتی در دسترس شما نیست.
فرض کنید واقعاً می خواهید برای امتحان خود درس بخوانید و نمره خوبی کسب کنید. اما با دوستانی که بیشتر بیشتر به فکر خوشگذرانی هستند وقت می‌گذرانید. در نتیجه، آن ها دائماً شما را وسوسه می کنند که زود کتابخانه را ترک کنید و کاری سرگرم کننده انجام دهید. با این حال، اگر در عوض با دانش آموزان بسیار رقابتی همراه بودید، آن ها شما را وادار به تلاش بیشتر می کنند و در نتیجه، نمره بهتری خواهید گرفت.

روش های رسیدن به هدف

در روش های رسیدن به هدف، نکات زیر به شما در آماده سازی محیط اطراف کمک می کنند:

محیط خود را برای عادت های خود آماده کنید

اگر مدیتیشن می‌کنید، گوشه ای از اتاق را به لوازم مدیتیشن خود اختصاص دهید. اگر ورزش می‌کنید کفش های مخصوص دویدن خود را در جای مناسب و قابل دسترسی قرار دهید. محیط اطرافتان را طوری آماده کنید که از اهداف شما پشتیبانی کنند.

وسوسه ها و عوامل محرک را از بین ببرید

اگر قصد لاغر شدن دارید، در خانه شکلات و بستنی نگه ندارید. اگر نمی‌خواهید وقت تلف کنید، با افرادی که شما را به نوشیدن و سیگار کشیدن دعوت می‌کنند در معاشرت نباشید. عوامل محرک و وسوسه انگیز محیط را بشناسید و آن ها را از سر راه بردارید.

با افرادی معاشرت کنید که اهدافی مشابه و هم مسیر شما دارند

وقتی اطرافتان با افرادی که دغدغه های رسیدن به اهدافشان مشابه شماست پر می‌کنید، می‌توانید از ایده ها و تجربیاتشان کمک بگیرید. به جای اینکه از مسیر اصلی منحرفتان کنند حتی ممکن است انگیزه بیشتری برای دستیابی به هدف در شما ایجاد کنند.

عوامل حواس پرتی را حذف کنید

وقتی در کتابخانه مشغول مطالعه هستید، تلفن خود را در کمد بگذارید. هنگام کار روی یک پروژه مهم به یک اتاق خالی و بدون مزاحم بروید. مشخص کنید چه چیزی بیشتر باعث حواس پرتی شما می شود و آن را از محیط خود دور کنید.

خود را مسئول بدانید

اکثر مردم هرگز به طور کامل به اهداف خود متعهد نیستند و بنابراین در رسیدن به آنها ناکام می مانند.

ایجاد تعهد واقعی به دو چیز نیاز دارد:

تصمیم بگیرید که برای رسیدن به هدف خود هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهید. تعیین اهداف بسیار متفاوت از تصمیم گیری است. تصمیم گیری، دستیابی به هدف شما را اجتناب ناپذیر می کند.

به خودتان پاسخگو باشید. مهم نیست که در ابتدای سال چقدر انگیزه داشته باشید، به زودی با روزهایی روبرو خواهید شد که دیگر نمی‌خواهید روی اهداف خود کار کنید. زندگی پر از مشغله خواهد شد و ممکن است چیزهای دیگری برایتان مهم تر بنظر برسد. به طور خلاصه، پایبند بودن به اهداف کار خیلی سختی می‌شود. اینجاست که مسئولیت پذیری مطرح می شود: شما باید راهی پیدا کنید تا مطمئن شوید قول هایی را که به خود داده اید وفا می کنید. در این راستا می‌توانید:

  • روی هدفتان سرمایه گذاری کنید

هیچکس دوست ندارد پولش را از دست بدهد. تحقیقات نشان می‌دهند افراد بیشتر ترس از دست دادن دارند تا بدست آوردن. وقتی روی چیزی سرمایه گذاری می‌کنید باعث می‌شوید بخواهید هر طور شده نتیجه آن را ببینید.

  • هدفتان را به دیگران بگویید

وقتی دوستان و آشنایانتان را در جریان اهداف خود قرار می دهید، همواره فشاری روی خود احساس می‌کنید که باید حتما به هدفتان برسید. در واقع این روش یکی از موثر ترین راه ها برای ایجاد تعهد نسبت به اهداف است.

  • خود را ارزیابی کنید

روزانه میزان پیشرفت خود و پایبندی به عادت هایتان را بررسی و اندازه گیزی کنید. این کار به خودی خود سبب می‌شود هر روز هدفتان را دنبال و با آن مواجه شوید. همین امر احساس تعهد در شما پدید می‌آورد.

در این مقاله سعی کردیم روش های رسیدن به هدف را به شما یاد دهیم. مهم ترین نکاتی که مطرح کردیم این بود که تنها داشتن هدف کافی نیست، مسیر رسیدن به هدف دارای موانع و حواس پرتی هایی است که اگر مراقب نباشید به راحتی شما را از هدف خود دور یا منحرف می‌کند. داشتن یک برنامه روزانه منظم و تعیین شده، آماده سازی محیط اطراف به طوری که در جهت پیشبرد اهداف باشد، احساس مسئولیت در قبال تصمیم‌تان و تمرکز ۱۰۰ درصدی روی هدف،‌ از مواردی بود که در این مسیر به شما در رسیدن به هدف و موفقیت در آن کمک می‌کند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *