آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شاد زیستن

شاد زیستن به کمک تئوری ژاپنی ایچیگو ایچیه (Ichigo Ichie)

ایچیگو ایچیه یک تئوری و فلسفه ژاپنی است که هدف آن این است که اتفاقات گذشته و اضطراب های آینده را رها کرده تا بتوانیم شاد زیستن را تجربه کنیم. هدف کلی ایچیگو ایچیه این است که به ما یاد دهد بتوانیم در لحظه زندگی کنیم. این تمرین به ما آموزش می دهد که چگونه قدر لحظه لحظه زندگی را بدانیم و قوانین شاد زیستن را در زندگی پیاده کنیم.

با دیدن این تصویر، چه فکری در ذهن شما نقش می بندد؟
معنی لغوی عبارت ایچیگو ایچیه این است که به هر دورهمی می توان به این صورت نگاه کرد: “یک دورهمی تکرار نشدنی” و یا “یک لحظه تکرار نشدنی”. به همین دلیل، هر دورهمی در زندگی ما می تواند عاملی برای شاد زیستن باشد. به عبارت دیگر، هر جلسه یا هر دورهمی و میتینگ و در کل همه اتفاقاتی که ما تجربه می کنیم، یک گنج بی نظیر است. که هرگز دوباره به همان صورت تکرار نمی شود. بنابراین اگر بدون لذت از آن به راحتی بگذریم، آن لحظه برای همیشه از دست می رود. در نتیجه یکی از فرصت‌های شاد زیستن را به راحتی و برای همیشه از دست داده ایم. پس در تمام لحظات زندگی ما یک فرصت برای خوشی و شادی وجود دارد. آن را از دست ندهیم.
فلسفه ایچیگو ایچیه برای شاد زیستن
آگاهی و اطلاع از قانون ایچیگو ایچیه به ما یادآوری می کند که تمام لحظه هایی که ما با فرزندان و عزیزانمان می گذرانیم بی نهایت ارزشمند هستند. لذا لایق این هستند که ما به آن ها ارزش دهیم و تمرین کنیم تا در همه‌ی این لحظات شادی را تجربه کنیم.
تمرین و تکرار قانون ایچیگو ایچیه ، به شما این امکان را می دهد که یک زندگی شاد و متعالی داشته باشید. بدون این که از گذشته خود احساس ناراحتی و دلزدگی کرده و یا نسبت به آینده خود احساس نگرانی کنید. این دقیقا همان معنی شاد زیستن است.
طی تمرین های ایچیگو ایچیه ، شما یاد می گیرید که کاملا در لحظه زندگی کنید و در ازای داشتن این هدیه، هر لحظه قدردان باشید.
طبق فلسفه ایچیگو ایچیه ، توجه کامل به برخی رویدادها و اتفاقات روزمره، کلید اصلی رضایت در زندگی است.

منشا بسیاری از مشکلات ما در زندگی روزمره عدم توجه کافی به دیگران است. در طول زندگی، ما این شانس را داریم که با هزاران بلکه میلیون ها نفر در ارتباط باشیم. اما یافتن افرادی که هنر گوش دادن را بلدند، بسیار نادر اتفاق می‌افتد. با تمرینات ذهن‌آگاهی ما به یکی از این افراد نادر، تبدیل خواهیم شد. ما حتی می توانیم به دوستان مان در شاد زیستن کمک کنیم.

https://vidafallah.com/product/%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d9%88%db%8c-%d8%b0%d9%87%d9%86-%d8%a2%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

همان طور که می دانید، افکار ما بسیار سرگردان و پراکنده هستند. لذا تمرکز افکار روی کاری که می خواهیم انجام دهیم و یا روی افرادی که دوست شان داریم، بسیار سخت است. یکی از تمرین های شاد زیستن، تمرکز روی داشته هایمان می باشد.
اصول تئوری ژاپنی ایچیگو ایچیه
در ادامه این مقاله، 10 اصل ذکر شده در این فلسفه ژاپنی (ایچیگو ایچیه) را بررسی می کنیم. این اصول را به عنوان تمریناتی جهت رضایت در زندگی و لذت بردن از زیبایی های آن در نظر بگیرید.
1) لذت بردن از لحظات خاص زندگی را از دست ندهید. هر فرصت، فقط و فقط یک بار ارائه می شود. اگر آن را در آغوش نگیرید، برای همیشه آن را از دست خواهید داد. اصل لذت بردن از زندگی این است: “یا الان لذت این لحظه را ببر و یا هرگز آن را مانند این لحظه و اکنون تجربه نخواهی کرد.”
بهتر است توجه و تمرکز خود را به همین لحظه ای که در آن زندگی می کنید معطوف کنید، چون جایی که شما قرار دارید، جایی است که انرژی شما در آن جا قرار دارد و لذا رشد در همین جا اتفاق می افتد. لحظه کنونی می تواند چیزی به سادگی بودن در کنار چندین دوست خوب و یا خوردن یک کیک شکلاتی خوشمزه باشد. برای خوشحالی لازم است در لحظه حال زندگی کنید.

2) طوری زندگی کنید که گویی هر اتفاق، فقط یک بار در زندگی شما رخ می دهد. ایچیگو ایچیه شما را ترغیب می کند که همیشه به عزیزان خود “سلام” و “خداحافظ” بگویید چون هرگز نمی دانید کی آخرین خداحافظی شما کدام خواهد بود! به همین علت هر سلام و خداحافظی، می‌تواند الهام بخش باشد. زیرا ما را از ماهیت منحصربه فرد و یکتای هر لحظه از زندگی آگاه می کند و به ما تلنگر شاد زیستن در لحظه حال را می‌زند.

بهتر است توجه و تمرکز خود را به همین لحظه ای که در آن زندگی می کنید معطوف کنید،
3) در زمان حال زندگی کنید. پرسه زدن در گذشته و آینده اغلب دردناک است، و هیچ فایده ای ندارد و باعث می‌شود به طور کامل در این لحظه زندگی نکنیم. شما نمی توانید اتفاقاتی که پیش آمده را تغییر دهید. همچنین نمی دانید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد. ولی در اینجا و در این لحظه، تمام احتمالات جهان، زنده هستند. زندگی در زمان حال را تجربه کنید و از آن لذت ببرید تا شادی تبدیل به عنصر اصلی زندگی شما شود.
یکی از مصداق های زندگی در زمان حال، این است که در هر لحظه فقط یک کار، انجام دهید. یک ضرب المثل چینی می گوید:

“اگر شکارچی بر روی دو طعمه تمرکز کند، هیچ یک را شکار نمی‌کند.”

به عبارتی، یکی از تمرین های شاد زیستن به روش ایچیگو ایچیه این است که توجه تان را روی یک موضوع معطوف کنید تا هم بتوانید آن را به نحو احسن انجام دهید و هم از آن لذت ببرید.

4) تجربیات جدید برای خود بسازید. به عبارتی، کارهایی را انجام دهید که قبلا انجام نداده باشید. همانگونه که انیشتین می‌گوید، “شما نمی توانید یک کار را بارها و بارها انجام دهید و انتظار نتایج متفاوتی داشته باشید.” راه دیگر دستیابی به یک لحظه فراموش نشدنی این است که از طریق تجربیات جدید، اجازه دهید چیزی جدید در درون شما شکوفا شود.
اگر می خواهید به طور تمام و کمالی زندگی کنید، خود را در معرض فرصت های مختلف در زندگی قرار دهید. فرصت ها را از خود دریغ نکنید. در این موقعیت ها، امکان شکوفا شدن و رضایت از خود ، برای شما بیشتر وجود دارد.

5) تمرین مدیتیشن کنید. شما می توانید روی یک کوسن بنشینید، تمرکز کرده و «معجزه زندگی» را مشاهده کنید. دور شدن از گرداب عجله و سرعت، که تبدیل به امری عادی در زندگی ما شده است، باعث می شود که درهای باز به سمت زندگی بهتر را پیدا کنیم. آرامشی که پس از مدیتیشن، وجود شما را سرشار می کند، راهی برای داشتن زندگی شاد، به روی شما می گشاید.
با کمی تامل و مراقبه در زندگی، عجله را از خود دور کنید و در نتیجه بازتابی از اعجاز در زندگی خواهید داشت. پیشنهاد می کنیم حتما این مدیتیشن را تجربه کنید، چرا که نتیجه آن در زندگی شما بسیار محسوس خواهد بود.

https://vidafallah.com/product/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%aa%db%8c%d8%b4%d9%86-%d8%a7%d9%86%d8%b1%da%98%db%8c-%d8%ac%d8%b0%d8%a8/

6) ذهن آگاهی را با حواس پنجگانه تان حس کنید. هنر گوش دادن، تماشا کردن، لمس کردن، چشیدن و بوییدن را تمرین کنید تا در هر لحظه به غنای ادراک بشری برسید. این قبیل تمرینات به شما کمک می کند تا نسبت به دیگران، توجه بیشتری داشته باشید و سطح همدلی و نفوذ شما را افزایش می دهد. در نتیجه دلایل بیشتری برای خوشحالی خواهید داشت.
7) به همزمانی و تصادم رویدادها توجه کنید. آگاهی از این همزمانی در روی دادن پدیده ها به ما کمک می کند که علائم ارسال شده توسط جهان را بهتر متوجه شویم. دفترچه ای برای ثبت این رویدادها داشته باشید. دفترچه ای که ما لحظه های جادویی را در آن ثبت می کنیم، توانایی ما را در درک اتفاقات نامشهود افزایش می دهد. به عبارتی، اگر این وقایع را ثبت کنیم، دلیل همزمانی برخی رویدادها را متوجه می شویم و می‌توانیم با زندگی و با این دنیا ارتباطی عمیق‌تر، معنادارتر و شادتر برقرار کنیم.

8) هر دورهمی معمولی را تبدیل به یک مهمانی کنید و سعی کنید به شما خوش بگذرد. منتظر یک تعطیلات، سفر، تولد یا اتفاق خارق العاده نباشید تا از آن لذت ببرید. با داشتن یک قاب ذهنی مناسب، هر روز را می توانید به یک جشن تبدیل کنید. از هر فرصتی برای شاد زیستن استفاده کنید.
حامی و دوست خودتان باشید. نگران این نباشید که دیگران چه فکری در مورد شما خواهند کرد. فرض کنید که شما منحصر به فردترین آدم روی زمین هستید.
9) اگر هر اتفاق یا رویداد را دوست نداشتید، سعی کنید خودتان اتفاق مطلوب دیگری را رقم بزنید. انسان ها فطرتا تحول پذیر هستند و این قدرت را دارند که هر چند بار که بخواهند، خود را از اول و مجدد بسازند. اگر زندگی واقعی شما بسیار خسته کننده و قابل پیش بینی است، شما این فرصت را دارید که یک زندگی جدید بسازید. حتما سعی کنید در این زندگی جدید، رضایت و شادی را به خود بیاموزید و آن را در هر لحظه از زندگی تمرین کنید.
ایچیکو ایچیه به شما یاد می دهد که کنترل زندگی را در دست بگیرید و اگر شرایط فعلی را دوست ندارید، برای تغییر آن بسیار تلاش کنید

شما مانند همه انسان‌ها، منحصر به فرد هستید.

10) لحظات خاص زندگی را شکار کنید و از آن ها لذت ببرید. لحظه به دنیا آمدن فرزندتان، لحظه رسیدن به هدفی که مدت‌ها برایش تلاش کرده‌اید و لحظات بسیار دیگری که مسیر زندگی شما را رقم می‌زنند می‌توانند اثرات طولانی مدتی بر شادمانی شما داشته باشند. هوشیار باشید و از این لحظات استفاده کنید تا شادمانی را در زندگی تان تکرار کنید.
به عنوان سخن آخر، از حضور در لحظه حال غافل نشوید. ذهن ناورزیده ما عمدتا در حال پرسه زدن در گذشته و آینده است. ولی شادمانی در لحظه حال اتفاق می‌افتد. اگر می‌خواهید زندگی معنادار و شادمانه‌ای را برای خود بسازید، لحظه حال را زندگی کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *