آموزش‌ مهارت‌های زندگی

دلیل تنبلی در کارهای روزانه

علت تنبلی در کارهای روزانه

 مجموعه چند عامل در فرد، سبب تنبلی او می‌شود که در این مقاله به بررسی 11دلیل تنبلی در کارهای روزانه و راه‌کارهایی برای مدیریت آن اشاره ‌می‌کنیم. البته اینکه بشر به طور ذاتی خصلت تنبلی در فطرتش نهادینه شده است کاملا ادعای صحیحی است. افراد برای بقا و پیشرفت دست از تنبلی بر می‌دارند و برای رسیدن به هدف و کارهای روزانه تلاش می‌کنند. همه‌ی ما خوب می‌دانیم یکی از سد‌های بزرگ که مانع رسیدن برای رسیدن هر فرد به خواسته‌هایش تنبلی است و فرد تنبل مدام مورد سرزنش قرار می‌گیرد. عوامل زیادی در اطراف ما است که باعث می‌شود تنبل شویم که شما با مطالعه این مقاله مهارت کافی برای مدیریت آن‌ها را به دست می‌آورید

1. عملکرد مغز

اصلی‌ترین عامل تنبلی در کارهای روزانه برمی‌گردد به پرکاربردترین عضو بدن، یعنی مغز ما همان طور که موفقیت می‌سازد، می‌تواند تنبلی را هم به ارمغان بیاورد. مغز در آن واحد چندین فرمان را برای اعضای بدن صادر می‌کند مانند نفس کشیدن، خواندن، تجزیه‌ و تحلیل، تکان دادن انگشتان و سایر اعضای بدن و خیلی از موارد دیگر که ما متوجه آن نیستیم. برای اینکه مغز کمتر کار کند ما را مجبور به تنبلی و اهمال کاری می‌کند.

2. فضای مجازی

فضای مجازی حجم زیادی از اطلاعات درست و غلط را در اختیار کاربر می‌گذارد و مغز دیگر توان برای ادامه فعالیت ندارد .ما غرق صفحه موبایل می‌شویم و تمایلی به انجام دادن امور روزانه نداریم. همین امر تنبلی در کارهای روزانه را موجب می‌شود.

3. ذات انسان

ذات انسان دنبال خوشی و لذت است و اینکه دنبال شادی و خوشی باشیم اصلا عیبی بر آن وارد نیست. باید این خوشی با برنامه‌ریزی و ماندگار باشد . افراد تنبل خوشی‌های لحظه‌ای را می‌خواهند انگار آینده را در نظر نمی‌گیرند.

4. کمال گرایی

افرادی که کمال‌گرا هستند باید تمام کارهای آن‌ها با نمره ۲۰ تمام شود انتظارات بالای از خود دارند و اگر احتمال دهند که با کیفیت کار را نمی‌توانند انجام دهند به کل بیخیال آن می‌شوند یا با تاخیر انجام می‌دهند.

5. بی مسئولیتی

طبق تحقیقات انجام شده اکثر افرادی که تنبلی در کارهای روزانه خود دارند افرادی بی‌مسئولیت هستند و مسببان اصلی آن والدیناشن هستند که فرزندانی بی مسئولیت تربیت کرده‌اند. فردی که در کودکی به کوچک‌ترین کارهای خود رسیدگی نمی‌کرده قاعدتا در بزرگسالی در انجام ساده‌ترین کارها دچار چالش می‌شود.

6. پیامد کار

با اینکه می‌دانیم اگر کار روزانه را انجام ندهیم با مشکل مواجه می‌شویم باز هم پشت‌گوش می‌اندازیم زیرا پیامدهای  آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهیم.

7. استرس

بدون اینکه فرد متوجه شود برخورد با شخصی یا موقعیت مکانی او را دچار استرس می‌کند و باعث می‌شود بیخیال انجام دادن کارهای روزانه می‌شوید.

8. خود کم بینی

خود کم بینی یک اختلال محسوب می‌شود و این افراد خودشان را به این باور رسانده‌اند که نمی‌توانند کارها را به خوبی انجام دهند. زیرا در حد انجام دادن آن نیستند به این صورت است که ترجیح می‌دهند به امور روزانه  رسیدگی نکنند و به نوعی تنبلی در کارهای روزانه را با خودکم‌بینی به همراه خود دارند.

9. مهارت تصمیم گیری

باید از مهارت تصمیم‌گیری برخوردار باشیم و تابع نظرات و تصمیم‌های دیگران نباشیم که بگویند امروز فلان کار را انجام بده خودمان باید تشخیص بدهیم و الویت بندی کنیم.

10. تاثیر اطرافیان

حواستان به اطرافیان و دوستانتان باشد اگر اکثر رفقای شما افرادی تنبل باشند شک نکنید که شما شبیه آن‌ها می‌شوید.

11. بهانه تراشی

افراد تنبل بسیار بهانه تراش هستند و برای فرار از کارهای روزانه هزار و یک دلیل و بهانه را می‌توانند بیاورند تا خودشان و دیگران را الکی توجیه کنند و به امور رسیدگی نکند.

راهکار جهت بهبود تنبلی در کارهای روزانه

شمایی که این مقاله را دارید مطالعه می‌کنید پس تصمیم گرفته‌اید که از تنبلی دست بردارید. این یک قدم مثبت است به شما تبریک می‌گویم، برای اینکه از تنبلی در کارهای روزانه دست بر‌دارید باید یک سری از نکات را رعایت کنید:

  • عواملی که باعث می‌شود شما اهمال و تنبلی را در پیش بگیرید شناسایی کنید. آن‌ها را روی کاغذ بنویسید و برای بهبود آن راهکار مناسب را پیدا کنید. مشکل را ریشه‌ای درمان کرده و به سراغ درمانگر بروید.
  • برای اینکه بتوانید بر تنبلی غلبه کنید و امور را در دست گیرید نظم را به زندگی برگردانید.
  • برای خود هدف بگذارید و حتما برای رسیدن به آن عمل و تلاش کنید.
  • به خودتان انرژی مثبت بدهید از افکار و حرف‌های منفی دور باشید.
  • ساعت خواب و بیداری خود را تنظیم کنید. کیفیت خواب تاثیر مستقیمی بر روحیه شما دارد و بیدار شدن صبح زود انرژی و حال خوش برایتان می‌سازد.

این نکته را در نظر بگیرد که پیامد‌های تنبلی زیاد است و زندگی تکرار ندارد، با هدف آن را بسازید. دست از تنبلی در کارهای روزانه و اهمال کاری بر دارید. در صورت کمک به درمانگر با تجربه مراجعه کنید.

 

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *