آموزش‌ مهارت‌های زندگی

فرزند پروری و نقش والدین در رشد و موفقیت کودک

تمام دوران زندگی یک فرد تحت تاثیر دوران کودکی او است و سبک فرزند پروری و نقش والدین در این دوران بسیار مهم است. در واقع نقش والدین در رشد و موفقیت کودک واقعا قابل توجه است. والدین کسانی هستند که مسیر زندگی فرزندان خود را مشخص می‌کنند. این مثال را بارها شنیده‌ایم که کودک در بدو تولد به مانند کاغذی سفید است و چیزی بر روی آن نوشته نشده است و این کاغذ سفید توسط والدین پر می‌شود. این مثال به طور واضح نوع فرزند پروری و نقش والدین در رشد و موفقیت کودک را بیان می‌کند و این واقعیت زمانی آشکارتر می‌شود که متوجه میشیم کودک در هر شرایطی به حمایت درست والدین نیاز دارد. در ادامه به نقش والدین در زندگی کودکان می‌پردازیم.

مولفه‌های فرزند پروری

قبل از هر چیز به بررسی سه مولفه فرزند پروری می‌پردازیم. فرزند پروری دارای سه مولفه زیر است:

  • مراقبت: والدین دلسوز از فرزندان خود در برابر هر نوع آسیب جسمی، ذهنی یا عاطفی محافظت می‌کنند. به عبارت دیگر باعث افزایش و بهبود سلامت عاطفی و جسمی فرزندان می‌شوند.
  • محافظت:والدین با تعیین مرزهای امن برای فرزندان خود از آن‌ها محافظت می‌کنند. بچه‌ها از سنین پایین می‌دانند که چه کاری مجاز و چه کاری مجاز نیست. آن‌ها همچنین از این طریق، اخلاق اجتماعی و فرهنگی جامعه خود را خواهند آموخت.
  • توسعه: کار بر روی پتانسیل کودکان را به شیوه‌ای سازنده به حساب می‌آورند. علاوه بر این، پتانسیل افزایش یافته منجر به افزایش فرصت‌های بهتر برای کودکان در آینده می‌شود.

نقش والدین در رشد و موفقیت کودک

والدین به دلیل چند نقش مهمی که در زندگی فرزندانشان ایفا می‌کنند.بسیار اهمیت دارد. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. کمک به رشد مهارت‌ها

فرزند پروری یک شغل مادام العمر است که به فرد اجازه نمی‌دهد هرگز عقب نشینی کند. والدین نقش مهمی در تقویت رشد جسمی، ذهنی، روحی و شناختی فرد دارند.

2. پایه‌ای برای باورهای کودکان فراهم کنید

کودک در طول رشد از یک نوزادی به بزرگ‌سالی مراحل مختلفی را طی می‌کند. آن‌ها از عضویت در خانواده شروع می‌کنند و به عضویت در یک جامعه، مدرسه، جامعه مذهبی و خیلی چیزهای دیگر ادامه می‌دهند. والدین در تمام این مراحل به آن‌ها کمک می‌کنند. والدین همچنین به آن‌ها کمک می‌کنند تا اصول مختلف لازم برای حرکت در جامعه را بیاموزند و به آن‌ها کمک می کنند بین درست و نادرست تمایز قائل شوند.

3. ارائه راهنمایی و حمایت

والدین از فرزندان خود حمایت مستمر می‌کنند. آن‌ها همچنین کسانی هستند که بچه‌ها را تشویق  کرده و به کودکان در تسلط بر وظایف مهم رشد کمک می‌کنند. نقش والدین مهم است زیرا این گروه اجتماعی اولی است که کودک در سال‌های اولیه زندگی با آن سروکار دارد.

4. یک سبک زندگی سالم و خوب ارائه دهید

والدین به گونه‌ای بر زندگی فرزندان خود تأثیر می‌گذارند که هیچ کس دیگری نمی‌تواند تأثیر بگذارد. آن‌ها نقش کلیدی در رشد عاطفی و تحصیلی زندگی فرزندشان دارند. جهت گیری تحصیلی بهتر بعداً به فرزندان کمک می‌کند تا شغلی موفق داشته باشند و از زندگی موفق مالی برخوردار شوند.

5. توسعه شناختی

هنگامی که کودکان در حال رشد هستند، والدین مثبت، مهارت‌های شناختی، اجتماعی و حل مسئله آن‌ها را بهبود می‌بخشند. فرزند پروری مثبت همچنین بر پاسخ آن‌ها تأثیر می‌گذارد و به آن‌ها کمک می کند تا انسان‌های بهتری باشند. تعامل و تحریک در سال‌های اولیه بسیار مهم است. همه چیز در مورد شناخت مشکلات، مدیریت همه موقعیت‌ها و انتخاب ویژگی‌های نظم و انضباط، مدیریت زمان و حل موثر مشکلات از طریق روتین‌های ساده در خانه شکل می‌گیرد.

6. توسعه فرهنگی اجتماعی

کودکان تعامل با همسر و نحوه حل و فصل مشاجرات در خانواده را مشاهده می‌کنند. این به آن‌ها انواع ارزش‌های خوب را می‌آموزد که برای بزرگ شدن جا افتاده و حیاتی هستند. کودک یاد می‌گیرد که چگونه با دیگران رفتار کند، برای یک هدف مشترک بازی کنند، روحیه تیمی، انتخاب دوستان مناسب و خیلی چیزهای دیگر.

7. رشد فیزیکی

رسیدن به نقاط عطف مرتبط با سن تنها هدف نیست. کودکان در مورد سالم بودن، ورزش منظم، تیمی بودن، داشتن رژیم غذایی مناسب و رشد در یک محیط مساعد از طریق بازی و یادگیری یاد می‌گیرند. راهنمایی صحیح از سوی والدین می تواند رژیم غذایی مناسبی و ورزش را برای دستیابی به رشد جسمانی ایده آل در کودکان ایجاد کنند. والدین باید به خاطر داشته باشند که کودکان الگوبرداری می‌کنند.

8. رشد ذهنی

سبک‌های فرزندپروری به کودک کمک می‌کند تا نوآورانه بیاموزد، شکست‌ها را بپذیرد و بر آن‌ها غلبه کند، نظم را درک کند، بازخورد و مفهوم جایزه و تنبیه را بپذیرد. پاسخ آن‌ها به محرک‌ها را کنترل می‌کند، بنابراین فرزند پروری والدین در شکل گیری ذهن آن‌ها نقش به سزایی دارد.

9. رشد معنوی

درک دین، نماز، شناخت حق از باطل، همدلی، داشتن ارزش‌های اخلاقی صحیح، ارزش گذاری برای والدین و تقویت هدف گذاری، روحیه آزادگی را در کودکان آزاد کرده و یا از بین می‌برد. با سبک فرزند پروری خود، به  فرزندان خود بیاموزید که بیشتر پذیرفته شوند و به خیر بزرگ‌تر اعتقاد داشته باشند، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا احساس هدف داشته باشند.

سخن آخر

در مبحث بالا بیان کردیم که کودکان در تمام زمینه‌های اصلی زندگی خود به والدین نیاز دارند. علاوه بر این، آن‌ها حتی پس از بزرگ‌سالی و شروع زندگی عملی خود نیز در تصمیم گیری‌های اصلی خود به کمک والدین خود نیاز دارند. نمی‌توان نقش والدین در رشد و موفقیت کودک و همچنین نقش فرزند پروری را در این امر نادیده گرفت. برای این که در این مسیر موفق باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از دوره‌های

والدین و سبک های فرزندپروری

و 

والدین و فرزندان بلوغ – رفتار صحیح والدین با فرزندان در سن بلوغ

و

دوره والدین موثر، فرزندان موفق | روش تربیت فرزند موفق 

 

نیز استفاده کنید.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *