آموزش‌ مهارت‌های زندگی

قوانین دعوای زن و شوهر | در دعوا چه بگوییم؟

در زندگی زناشویی بحث و تعارض امری اجتناب نا پذیر است. اما قوانین دعوای زن و شوهر باید در این تعارضات رعایت شود. برای کاهش بحث ها و رسیدن به یک نقطه مشترک باید در مشاجراتمان از برخی کارها بپرهیزیم. چرا که انجام بعضی از این کارها نه تنها به حل مشکل کمکی نمیکنند بلکه موجب بالا گرفتن بحث و افزایش مشکلات نیز می شود. پس برای کمک به زندگی خانوادمان و رسیدن به یک رابطه سالم در خانواده بهتر است این قوانین را رعایت کنید.

در دوره غیر حضوری حل اختلافات زناشویی تمامی قوانین و راه هایی که منجر به آرامش خانواده می شود برای شما ارائه شده است. شما می توانید برای مشاهده سایر دوره های مهارت های زندگی روی لینک کلیک کنید.

قوانین دعوای زن و شوهر

خشمتان را کنترل کنید

قبل از هر چیز یادتان نرود که ما برخی از رفتار ها و حرف ها را بدون منظور و بر اساس ناخودآگاهمان انجام می دهیم. کارهایی که بعد از انجام آن به شدت پشیمان می شویم. پس اولین قانون از قوانین دعوای زن و شوهر یا مشاجرات زناشویی این است که هیجانات خود را کنترل کنید. سعی کنید با استفاده از تکنیک های کنترل خشم شرایط روحی خوبی برای خودتان بسازید. می توانید وقتی خشم به شما غلبه کرد چند ثانیه نفس بکشید و کمی فکر کنید و سپس صحبت کنید.

همسر شما مهم ترین فرد زندگی شماست.

زندگی های زناشویی معمولا با عشق و شادی فراوان آغاز می شوند. اما بعد از گذشت مدتی انگار دو طرف رابطه فراموش می کنند که چقدر برای یکدیگر با ارزش اند و مدام قصد تحقیر و توهین به یکدیگر را دارند. توهین به همسر زمان مشاجره تاثیرات طولانی مدتی را بر روح و روان او خواهد گذاشت. شاید برخی از این آثار هیچ گاه پاک نشوند‌. پس فراموش نکنید که توهین و تحقیر مطلقا ممنوع است.

قوانین دعوای زن و شوهر

خانواده همسر شما هویت اوست

افراد از کودکی در خانواده رشد می کنند. خانواده هر فرد چه خوب و چه بد به نحوی هویت او را شکل می دهد. یکی از مهم ترین قوانین دعوای زن و شوهر این است که به هیچ وجه به خانواده یکدیگر توهین نکنید. چرا که در این صورت هویت همسرتان را زیر سوال برده اید. حتی در برخی از زوج ها دیده می شود که در هنگام صحبت های معمولی هم مدام خانواده همدیگر را مورد هجوم قرار میدهند و حتی با شوخی و خنده به تمسخر می پردازند. این کار اصلا درست نیست. حتی اگر همسر شما ناراحتی اش را بروز ندهد مطمئن باشید که از درون خرد می شود. و شخصیتش دچار آسیب می شود.

مذاکره برد_برد

هیچ گاه از یاد نبرید که شما و همسرتان نه تنها دشمن هم نیستید بلکه باید بهترین دوستان یکدیگر باشید. رابطه دوستی و صمیمانه در صورتی شکل میگیرد که همیشه دو طرف سعی کنند هر دو طرف راضی باشند. اگر در مسئله ای با همسرتان دچار مشکل شده اید، منافع و خواست های او را هم در نظر بگیرید. زیرا هر دوی شما در رابطه با ارزش هستید. و باید رضایت شما جلب شود. پس هر از گاهی از خود گذشتگی کنید تا همسرتان هم احساس خوبی به زندگی داشته باشد.

قوانین دعوای زن و شوهر

مقابل مثل نکنید

یکی از کارهایی که به شدت به دعواهای زناشویی دامن می زند، مقابل به مثل کردن است. اگر این کار ادامه پیدا کند شرایط برای شما و همسرتان به شدت سخت می شود. مثلا اگر از همسرتان بخواهید فلان لباس را نپوشد و او توجهی نکند ، شما با خودتان بگویید پس من هم به مهمانی که او میخواهد نمی روم. این کار کم کم از مسائل کوچک و جزئی به مسائل بزرگ ، مهم و تاثیر گذار در زندگی تبدیل می شود. در نهایت زندگی برای شما و همسرتان به جهنمی تبدیل می شود که رها شدن از آن بسیار سخت است.

به همین دلایل یکی از مهم ترین قوانین دعوای زن و شوهر این است که مقابل به مثل نکنید. نگویید حالا که او به مادر من توهین کرد من هم به خواهرش توهین میکنم و…. . اشتباهات طرف مقابل را با اشتباه جبران نکنید.‌

نبش قبر نکنید

یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مسائل این است که وقتی بحثی پیش می آید فقط روی همان موضوع متمرکز باشید و در رابطه با همان موضوع صحبت کنید. به هیچ وجه مسائل گذشته را پیش نکشید. معمولا ما انسان ها وقتی از شخصی ناراحت و عصبانی می شویم ، هر ناراحتی قدیمی هم که بوده است به یاد می آوریم. حتی اگر این مسائل را به یاد آوردید لازم نیست آن ها را ذکر کنید. این کار نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه مسائل را پیچیده تر و غیر قابل حل می کند.

قوانین دعوای زن و شوهر

دعوا مقابل کودکان ممنوع

همه ما به عنوان پدر و مادر ، سلامت جسمی و روح و روان فرزندمان برایمان بسیار مهم است. برای رسیدن به این هدف فراموش نکنید که هیچ وقت مقابل کودکتان به بحث و دعوا نپردازید. شاید یک ساعت بعد یا یک روز بعد شما کاملا فراموش کنید که چه اتفاقی افتاده است. اما برای کودکان به این سادگی نیست. آن ها تمام وجودشان سرشار از ترس و وحشت می شود و ذهنشان با یک دعوای ساده تا جدا شدن والدینشان هم می رود.

در نهایت فراموش نکنید که شما و همسرتان رفیق و همراه هم در مسیر زندگی هستید. اگر بخواهید مدام یکدیگر را آزار بدهید، زندگی برای هر دوی شما سخت خواهد شد. پس زندگی را برای هم زیبا کنید. و موجبات آرامش همراه زندگیتان را فراهم آورید تا خود هم یه آرامش برسید. به شما پیشنهاد می کنیم برای حل مسائل و تعارضات زناشوییتان مقاله دلایل دعوای زیاد با همسر را مطالعه کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *