آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مجموعه آموزشی رایگان “آرامش در بحران”

آرامش در بحران

سلام دوستان. در این شرایط که زندگی پر از استرس شده و مشکلات افراد متعدد شده است، لازم دانستم تا دوره «آرامش در بحران» را برایتان تعریف کنم تا با آمادگی بیشتر در زندگی عمل کنیم و به جای اعتراض و عصبیت و رفتارهای هیجانی در روبه رویی با مشکلات و وقایع سخت با حفظ خونسردی برخورد کنیم.
به خاطر داشته باشید که همواره روی توانمند سازی ذهن خودتان کار کنید و قبول کنید که واقعیت های زندگی همواره طبق میل و خواسته هایتان نیست.

گاهی عزیزی را از دست می دهیم و این می تواند شوک بزرگی برایمان باشد و تعادلمان را مدتها به هم بریزد. که البته اگر روی رشد تفکر خود و تغییر باورهایمان کار نکرده باشیم زمان زیادی در رنج و اندوه خواهیم بود.
اما ما می توانیم یاد بگیریم یک مشکل را به فاجعه تبدیل نکنیم و برعکس، با حفظ آرامش در بحران،  آن را تبدیل به فرصتی برای رشد خود کنیم هر گاه یاد بگیریم با رویدادهای سخت چگونه برخورد کنیم و هم زمان هیجان های نا خوشایند را نشانه هایی درونی برای تغییر خود بدانیم دیگر از سخت بودن شرایط گله نمی کنیم. بلکه درک می کنیم و می‌پذیریم که وقتی آگاهی ما کافی نیست و نمی دانیم چه باید بکنیم اتفاقات برایمان سخت و غیر قابل تحمل می شود.
من دوره آرامش در بحران را فرصتی می دانم برای شما تا قدرتمند شوید و از خودتان یک من جدید بسازید و می‌خواهم هر یک از ما مسئولانه در قبال یکدیگر رفتار کنیم. از هم حمایت کنیم و جامعه ایی متفکر و توانمند بسازیم. هر فیلم را چند بار مشاهده کنید و نکات مهم آن را چند بار بنویسید و مرور کنید. حتما این دوره آموزشی را با دوستانتان به اشتراک بگذارید تا آنها هم زندگی آگاهانه را یاد بگیرند و بتوانیم در کنار هم جامعه ایی سالم را بپرورانیم.
به امید داشتن جامعه ایی آگاه. ما در این راه کنار شمائیم.

دکتر ویدا فلاح


درس گفتار اول:

چگونه امید را در خود پرورش دهیم؟

 

امیدواری سوخت ذهن ماست. یعنی به اندازه‌ای که شما اشتیاق و امید دارید انرژی برای کار کرد بیشتر است، کار کردن در راستای هدف‌هایی که دارید و در راستای برنامه‌هایی که برای خودتان فهرست کرده‌اید.

نقطه مقابل خوشحالی، خشم نیست.
نقطه مقابل خوشحالی، یاس و ناامیدی است.

ناامیدی که می‌تواند منجر به افسردگی و احساس پوچی شود ممکن است فرد را به سمت اعتیاد، به سمت رفتارهای نامناسب، به سمت تصمیمات نادرست ببرد و به واقعیت‌های موجود عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.
کسی که می‌خواهد امید را در خودش بالا ببرد باید باور داشته باشد که قدرت کنترل کردن زندگی را دارد و قادر به کنترل کردن امور است.
آیا باور دارید که می‌توانید؟ اعتماد به نفس شما چقدر است؟ احساس من میتوانم در شما چقدر است؟ کسی که باورندارد می‌تواند کاری را انجام دهد انرژی هم ندارد.
داستان از جایی شروع می‌شود که شما قادر باشید که با هر آنچه الان وجود دارد و در زندگی شما است یک رابطه لذت بخش و با معنا برقرار کنید. زمانی که شما با واقعیت‌های موجود ناسزا نمی‌گوئید در حال پذیرش هستید و می توانید با حفظ آرامش در بحران های مختلف زندگی حاضر شوید و با موفقیت و سربلند از آنها عبور کنید. انرژی خود را صرف جنگیدن نمی‌کنید. پس این انرژی ذخیره می‌شود.
گفتگوهای درونی شما توسط خودتان نظاره می‌شود، خود نظاره‌گری به شما کمک می‌کند در جهت خود تنظیمی هیجانات.
هوشیاری داشتن نسبت به گفتگوهای درونی اولین گام برای مدیریت هیجانات و حفظ آرامش در بحران های زندگی است. قبل از امیدواری پذیرش نسبت به واقعیت‌هاست.
آیا زندگی و هر آنچه که وجود دارد برای شما ارزش دارد؟
اگر ارزش دارد پس شما قادر هستید که با امیدواری به آن نگاه کنید. احساس امیدواری احساسی است که باید در پشت آن آگاهی وجود داشته باشد. یعنی فرد باید به زندگی یک دید مثبت داشته باشد تا امید در وجودش انرژی ایجاد کند برای حرکت.
فرد امیدوار هر اتفاقی در زندگیش بیفتد می‌تواند حال خودش را برای روبه‌رویی با آن اتفاق سخت خوب کند و خیلی قوی برخورد کند و آن اتفاق دردناک را تبدیل به فرصت کند.
تا زمانی که زنده هستیم روان ما به غذاهای خوبی نیاز دارد باید به آن غذا برسانیم تا بتوانیم با تعادل بیشتری نسبت به امواج سهمگین زندگی برخورد کنیم.
برای اینکه بتوانید امید را در خودتان بالا ببرید:
 باید بر روی امکانات، مهارت‌ها، تمرکز کنید.
 قدرت کنترل کردن زندگی را داشته باشید.
تا حالتان خوب شود و انرژی و اشتیاق شما برای عملکرد مثبت بالا برود و این عملکرد شما را به آدم دیگری تبدیل کند.


درس گفتار دوم:

وضعیت ذهنی که ما در مقابله با مشکلات و بحران ها در آن قرار میگیریم، چیست؟

 

هیجانات و رفتارهای ما نتیجه گفتگوهای درونی و باورهای ماست. ذهن ما یک دستگاه تولید فکر و قضاوت است. یعنی ما در مواجهه با هر چیز و هر کس یک نسبتی به آن می‌دهیم، سه وضعیت مهمی که ما مدام در آنها قرار می‌گیریم عبارتند از شدن، بودن، انجام دادن.
شدن به این معنا که در هر لحظه به آدمی جدید تبدیل می‌شویم توسط تجربه، یا فکری که به ذهن ما خطور می‌کند. اغلب اوقات شدن به صورت ناخودآگاه است.
بودن به این معنا که در لحظه حال باشیم. بدون اینکه قصد داشته باشیم کاری انجام دهیم، بدون تغییر دادن چیزی، سکوت کنیم.
انجام دادن به این معنا که بیشتر آدمها در حال انجام دادن هستند تلاش برای اینکه از موقعیتی که در آن هستند به یک موقعیت بهتر برسند. ما باید هدفمند کاری را انجام دهیم.


درس گفتار سوم:
پذیرش چه کمکی به حفظ آرامش در بحران می کند؟

 

پذیرش، یک دوگانگی در عالم است. اینکه وقتی با موقعیتی روبه رو شدید که به نظر شما خیلی خوب است بدانید که خلاف این موقعیت هم ممکن است پیش بیاید. در واقع زندگی نوسان دارد، این بالا و پایین بودن نبض زندگی است و خودتان را برای روزهای سخت آماده کنید تا بتوانید با بحران های زندگی با حفظ آرامش روبرو شوید. باید یاد بگیرید تا قبل از رسیدن به شرایط سخت خودتان را قوی کنید تا از آن مرحله سخت با سربلندی عبور کنید.  انسانها در سختی ها ساخته می‌شوند.
ما خیلی دوست داریم کیمیاگری باشیم که مس را به طلا تبدیل می‌کند. قبل از اینکار ابتدا باید بتوانیم بخش هایی از وجود خودمان را که احتیاج به تحول دارد به بخش هایی ارزشمند تبدیل کنیم. فردی که کیمیاگر می‌شود و وجود خودش را ارزشمند می‌کند هیچ وقت ترس از دست دادن ندارد، چون می‌داند مهمترین چیزها در درونش است.
اولین گام این است که لیستی از عادتهایی که برای موفقیت و سالم زیستن نیاز دارید را تهیه کنید. بعد آنها را تمرین کنید تا به عادتهای شما تبدیل شوند تا از طریق آنها بتوانید در موقعیت های مختلف زندگی با حفظ آرامش در بحران ها قدم بردارید….


درس گفتار چهارم:
چگونه با چالش های خانواده برخورد کنیم؟

 

ابتدا باید درک کنیم که هر کدام از اعضای خانواده که در کنار ما هستند آزردگی هایی دارند بنابراین توقعمان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اوقاتی از روز را صرف این کنیم که راجع به همین موضوع صحبت کنیم اینکه همدیگر را درک کنیم. ممکن است متوجه شویم که نیازهای فردی از اعضای خانواده مانند سابق ارضا نمی‌شوند. پس طبیعی است که از قبل زود رنج تر و حساس تر شده باشد.
دومین نکته این است که زمانهایی در طول روز را از هم فاصله بگیریم. این فاصله یعنی کاری به کار هم نداشتن و وجود چنین فاصله هایی خیلی خوب است زیرا وقتی بهم نزدیک می شویم واقعا تشنه ارتباط با یکدیگر هستیم و همین امر باعث می‌شود احترام و محبتی را که نیاز داریم به یکدیگر بدهیم.
نکته سوم این است که به خودتان برسید. لباس مرتب بپوشید، محیط را زیبا نگه دارید و تنوع ایجاد کنید، چون ذهن ما احتیاج به تنوع و تازگی دارد.

اهمیت داشتن خانواده سالم

خانواده سالم، بستر شکل گیری ذهن های سالم است. چه برای فرزندانمان و چه برای خودمان ما به محیطی آرام، همراه با شادمانی، گذشت، لذت و احترام در خانواده نیاز داریم. ما نیاز داریم که یکدیگر را ببینیم، بشناسیم، به حرف های هم گوش بدهیم و با هم گفتگوی بالغانه داشته باشیم. اگرچه محیط جامعه هم سهم قابل توجهی در رشد فکری ما دارد، اما ما اولین و درونی ترین آموخته هایمان را در بستر خانواده فرا می گیریم.

اگر نمی توانید با همسرتان یا فرزندانتان به خوبی ارتباط برقرار کنید، اگر احترامی که زمانی نسبت به هم داشته اید شکسته شده و نمی دانید چگونه از نو به دستش آورید، اگر معتقدید که با تغییر خود می توانید افراد دیگر خانواده تان را نیز تشویق به تغییر کنید و اگر می خواهید سهمی قدرتمند در ساختن خانواده ای سالم برای خود داشته باشید، بدانید که می توانید.

ساختن زندگی، آنچنان که می خواهیم، هنری است قابل اکتساب و شما با انتخاب این مجموعه آموزشی، اولین گام هوشیارانه را در جهت ساختن زندگی دلخواه تان برداشته اید.


درس گفتار پنجم:
چگونه استرس ذهنی مان را کم کنیم؟

 

ما میتوانیم با روشهای مختلفی استرس وجودمان، استرس ذهنمان را کاهش دهیم. ما می‌توانیم با آرام تر صحبت کردن استرس را پایین بیاوریم و هوشیارانه تر زندگی کنیم و از این طریق، با آرامش در بحران های زندگی نیز ظاهر شویم.
وقتی استرس کم می‌شود فرد آرامش بیشتری دارد، سیستم ایمنی قوی تر کار می کند و بدن در سطح مطلوبی قرار می‌گیرد و بهترین عملکرد را دارد. صرفا سن شناسنامه ای نیست که بر روی بنیه و توانایی های جسمی و ذهنی تاثیر گذار است. بلکه با پیگیری یک سبک زندگی سالم می توانیم خود ا شارژ کنیم و سالم بمانیم.

یکی از راه های سالم زیستن و سالم ماندن، همدلی کردن و گفتگو کردن با فردی صمیمی است که می شناسید. این یکی از کارهایی است که می تواند فشار عصبی را در شما کاهش داد.
همچنین توانایی درخواست کمک کردن از دیگران از نشانه های شخصیت سالم است.

به نظر شما شخصیت سالم چه ویژگی هایی دارد؟
آیا سلامت شخصیت به سن، جنسیت، مدرک تحصیلی، نژاد، میزان درآمد، عقاید و باورها و … بستگی دارد؟
سلامت شخصیت چه تأثیراتی بر روابط، موفقیت های شغلی، سلامت جسمی دارد؟

سلامت شخصیت چگونه به ما در حفظ آرامش در بحران های زندگی کمک می کند؟
انسان سالم ویژگی های متعددی دارد که با شناخت آن ویژگی ها می توانیم الگویی مناسب در جهت تغییر و سالم تر شدن برداریم تا زندگی سرشار از رضایت و سلامت داشته باشیم.
از نشانه های سلامت روانی و شخصیتی:

  • توانایی دوست داشتن زندگی، خود، دیگران، و هر آنچه در زندگی وجود دارد
  • انجام کارها با لذت و شادمانی
  • بازده بالا در انجام کارها
  • مفید واقع شدن و نه صرفا گیرنده بودن
  • بهتر قادر به مقاومت در برابر ضربه ها و بحران ها بودن
  • بهتر می توانند توجه و تمرکز خود را تنظیم کنند
  • رفتار ضد اجتماعی در این افراد کم است
  • رفتار پرخاشگرانه کمی دارند

جایی که یک انسان چه از روی اجبار چه از روی فشار رفتار می کند، اگر سالم باشد، می تواند گزینه ها و انتخاب هایی عاقلانه تر را جایگزین رفتارهای مخرب سازد.


درس گفتار ششم:
اگر یکی از اعضای خانواده ما مبتلا به ویروس کرونا شده باشد باید چه کنیم؟

 

چرا بیمار می شویم؟
بیماری نشانه عدم تعادل در جسم، روان و زندگی ما است. هر عدم تعادلی که در هریک از این جنبه های زندگی به صورت مکرر ایجاد می‌شود، در حافظه وجود ما ذخیره شده و به تدریج منجر به بیماری یا مشکلات در جنبه‌های مختلف زندگی ما می‌شود.
برای اینکه سلامتی به جسم و ذهن و وجود ما بازگردد، لازم است این عدم تعادل‌ها را شناسایی و ریشه یابی کنیم تا بتوانیم با تغییر ساختاری در سبک زندگی و رفتاری مان آن ها عمیقا درمان کنیم. یکی از مشهودترین عواملی که در درازمدت ما را بیمار می‌کند، عادت‌های غذایی ناسالم است. همه ما افرادی را می‌شناسیم یا در اطرافیان‌مان سراغ داریم که غذاهای چرب و ناسالم جزو برنامه غذایی روزانه شان است و به مرور دچار بیماری های مشخصی از جمله اضافه وزن و چربی خون و … می‌شوند. یا افرادی که تحرک کافی ندارند و به مرور زمان دچار افت جسمانی و اصطحلاک بدنی می‌شوند. اینها البته بسیار بدیهی و مشهودند.
عوامل غیربدیهی تری هم هستند که ما را دچار بیماری می‌کنند، مثل خشم زیاد، اضطراب های طولانی مدت که در طول زمان اگر به آنها نپردازیم و سعی در درمان‌شان نکنیم، نه تنها خودشان شدت می‌گیرند، بلکه بر جسم ما نیز اثرات منفی زیادی می گذارند.

و این همه ماجرا هم نیست.

اما در برابر بیماری عزیزانمان باید چه واکنشی نشان دهیم؟

این بیماری یا هر بیماری دیگری می تواند درمان خاصی داشته باشد و نیاز به روحیه و اطرافیان قوی دارد. اطرافیانی که اولا تغییر رویه جدی نمی‌دهند به طور مثال اگر شخص بیمار فرد ساکتی است و اهل گفتگو کردن نیست به او نزدیک نمی شوند که با او حرف بزنند. مگر اینکه خود بیمار اعلام کند نیاز به کمک دارد و از من انتظاراتی دارد.

بدون تشخیص اینکه بدانید شرایط چه چیزی را می طلبد تلاش بیش از حد نداشته باشید. این یعنی نگرانی. و می خواهید بیمار را متقاعد کنید که نگران نباشد. دلگرمی دادن فرق می‌کند با این تلاش بیش از حد.

درباره مدیریت استرس مقالاتی مطالعه کنید تا بدانید چگونه با کم کردن استرس بدن بیماری را مغلوب می کند، امیدواری بیشتر می‌شود و ایمنی بدن بالا می رود.

فضا را عوض کنید بدون اینکه مستقیما درباره بیماری چیزی بگویید.


درس گفتار هفتم:
چگونه خاطرات منفی گذشته را فراموش کنیم؟

 

رویدادهای سخت زندگی اتفاق نمی‌افتند که بعدها فراموش شوند رویدادهای سخت و دردناک اتفاق می‌افتند که ما تحت تاثیر آن رویداد تبدیل به آدمی قوی تر و توانمندتر و در نهایت قدرتمندتر شوید. اگر سالها تلاش می‌کردید که فراموش کنید یا از بین ببرید شما انرژی زیادی صرف آنها کردید ولی به شیوه غلط.
قرار نیست که گذشته را فراموش کنید. قرار است وقت بگذارید از خاطرات بد گذشته به عنوان درسهای جدی برای تغییرات اساسی استفاده کنید. به این معنا که باید یک بار دیگر با آن اتفاقات دردناک روبه رو شود ولی این بار با اشتیاق به سراغ آنها میرود.
دفتری تهیه کنید و یکی از خاطرات دردناک گذشته را یادداشت کنید و اجازه دهید با وجود درد و ترس و هیجان منفی روی کاغذ بیاید و …..


درس گفتار هشتم:
چگونه از دست دادن عزیزانمان را بپذیریم؟

 

یکی از واقعیت های زندگی، قطعی ترین وقایع زندگی ما مرگ و از دست دادن عزیزان است. مسئله اصلی اینجاست که خیلی از آدمها نمی پدیرند و در درون و بیرون اعتراض می کنند. و با لحن های اعتراض آمیز شدت درد آور بودن این واقعه را در ذهن خود زیادتر می کنند و حال خودشان را بدتر می کنند. و به نظر این اتفاق یک فاجعه است.
فرد زمان خیلی زیادی لازم دارد تا آرام آرام به این نقطه برسد که کاری نمی تواند بکند و با این اعتراضات شدید فرآیند سوگ را بیشتر می کند و در طول زمانی که سوگوار است نمی تواند با داشته هایش رابطه خوبی برقرار کند.
از همین واقعیت سخت و روبه رو شدن با آن استفاده کنید و ارزیابی کنید چقدر قوی می‌توانید با چنین احتمالی در زندگی روبه رو شوید.


درس گفتار نهم:
در بحرانها چگونه به خودم کمک کنم؟

 

ابتدا باید تعریفی از بحران داشته باشیم. ممکن است چیزی که برای یک نفر بحران است برای نفر بعدی بحران نباشد فقط یک واقعه باشد که نسبت به آن تفکر و تامل کند. و بستگی به شرایط ما دارد.
اما رویدادی که برای خود شخص بحران به حساب بیاید به این معنا که حالش را خیلی بد کند بهترین کار این است که از کارهای روتین و روزمره و همیشگی برای یک مدتی هر چند کوتاه دست بردارد و با خود خلوت کند ببیند چه وضعیتی دارد و این وضعیت چقدر دشوار است، درباره این وضعیت چه جملاتی به خود می گوید آیا این جملات کمکی به او می کند؟ او را توانمندتر می کند یا او را پر از ترس و نگرانی می‌کند؟
پس چیزی که فرد به آن نیاز دارد این است که در بحران ها از روزمرگی فاصله بگیرد. و در درون خود نظاره گری داشته باشد. اگر باورهای خوبی در بانک ذهنی خودش پس اندز کرده باشد می تواند در چنین شرایطی خیلی آگاهانه رفتار کند.


درس گفتار دهم:
چگونه استرس مان را مدیریت کنیم؟

 

هر تغییر، جابه جایی، و هر مشکل، می تواند ما را دچار عدم تعادل، استرس و آسیب های متعدد نماید. پس ضروری است درباره نحوه برخورد مناسب با موقعیت های استرس زا و درمان استرس که از کنترل خارج شده و به صورت مذمن در ما ایجاد می شود نکات مهمی را یاد بگیریم تا بتوانیم در موقعیت های مختلف زندگی با آرامش با بحران ها روبرو شویم.

بیماریهای ناشی از استرس که به آنها بیماری‌های سبک زندگی هم گفته می‌شود در گذشته‌های دور عمدتاً یا وجود نداشتند و یا شدت و گستردگی آنها بسیار کمتر از امروز بوده و به دلیل تغییر سبک زندگی به سراغ ما آمده‌اند. پس لازم است ما هم یاد بگیریم که چگونه خود را با سبک زندگی جدید هماهنگ کنیم و با آگاهی از دلایل و عوامل ایجاد کننده استرس و همچنین راهکارهای مدیریت استرس، استرس مان را کنترل کرده و کاهش دهیم.

ذهن ما مدام در راستای تولید فکر عمل می‌کند. کار ذهن تولید فکر است. مشکل اینجاست که ما افکارمان را به درستی نمی‌شناسیم. در واقع شناختی از خود نداریم . خیلی از آدمها وقتی با چیزی موافق نیستند آن را بد تلقی می کنند.
اگر می خواهید تفکر کردن منطقی را یاد بگیرید و کمتر هیجانی برخورد کنید با وقایع زندگی، باید طبقه‌ بندی بد وخوب را کنار بگذارید. باید به شکل بالغانه طبقه بندی کنید و مطلق درباره عقایدتان صحبت نکنید.
همه آدمها در برخورد با وقایع زندگی یک نظریه تولید می کنند. ابتدا فرضیه است و آنقدر درباره آن فرضیه صحبت می کنند و سعی می کنند مصادیق مثبت آن را پیدا کنند که آن فرضیه را تبدیل به نظریه می کنند.
مشکلی که در اینجا به وجود می آید این است که به ذهن اجازه نمی‌دهند آن نظریه زیر سوال برود و مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. یادتان باشد با عوض شدن شرایط ممکن است نظریات و باورها که در ذهن موجود است نیاز به باسازی داشته باشد.


درس گفتار یازدهم:
مهمترین عامل ایجاد کننده استرس در ما چیست؟

 

مهمترین عامل ایجاد کننده استرس در زندگی خودمان هستیم. یکی از عوامل ایجاد کننده استرس عزت نفس پایین است. کسی که عزت نفس پایین دارد قطعا آسیب پذیری بالایی دارد . به این معنا که در ارتباطات با کمترین رفتارها بیشترین هیجان منفی را تجربه می‌کند. عزت نفس پایین خودش را به شکل های مختلف نشان می‌دهد. حس ارزشمندی از دوران کودکی توسط پدر و مادر داده می‌شود.
در زمان استرس گفتگوهای دورنی اغلب گفتگوهایی است که خود را با آنها ضعیف می کنید.
یکی از علتهای اصلی استرس در شرایط سخت کم بودن حس ارزشمندی است.
عامل بعدی ایجاد کننده استرس باید‌ها و نبایدهای ماست. بایدها و نبایدها را به ترجیحات تبدیل کنید.
ما قبول نداریم که روزهای سخت جزیی از زندگی هستند و اتفاقا در روبه‌رویی با شرایط سخت است که تفکر کردن را آغاز می‌کنیم، گفتگوی جدی می‌کنیم و سعی داریم چیزی را یاد بگیریم.
روی سلامت شخصیت خود کار کنید یک شخصیت سالم قبول دارد که اشکالاتی دارد، حتما یادگیرنده باشید روی رشد روانی خود برای اینکه سالم‌تر و قوی‌تر باشید کار کنید.


درس گفتار دوازدهم:
چگونه در بحران ها رفتار قدرتمندی داشته باشیم؟

چگونه در بحران ها رفتار قدرتمندی داشته باشیم؟
یکی از ویژگی هایی که به ما کمک می‌کند تا در موقعیت های سخت زندگی با قدرت رفتار کنیم داشتن پذیرش با واقعیتی است که پیش روی ماست. مهم این است که ما چگونه به آن وضعیت پاسخ می‌دهیم. چه عکس العملی نشان می دهیم چه افکاری در ما فعال می شود و چه احساساتی را تولید می کنیم. نتیجه همه اینها بازخورد رفتاری ما را نسبت به آن موقعیت تعیین می کند. کسانی که با خشم و پرخاشگری برخورد می کنند به این معناست که از قدرت درون برای روبه رو شدن با وضعیت بهره ایی نبردند.
این افراد با ترس ها و تردیدهایشان و با ضعف‌هایی که داشتند خودشان را فعال می کنند و نمی توانند کار زیادی برای آن موقعیت انجام دهند و راه حل های بالغانه ایی به ذهنشان خطور نمی کند آسیب پذیر هستند و قدرت حل مشکل و استفاده از نکات مهم و پیام های ارزشمندی که در آن موقعیت وجود دارد را ندارند.


درس گفتار سیزدهم:
و اما آرامش در بحران

گفتگوی اینستاگرامی دکتر ویدا فلاح با خانم دکتر فانک فهیمی متخصص داروسازی بالینی در راستای آرامش در بحران در شرایط روز جامعه با شما هستیم.


حفظ آرامش در بحران ها

مقاله شماره 1:
مدیریت اضطراب در کرونا – مهار استرس کرونا یاد بگیرید!

مدیریت اضطراب در کرونا را مانند رعایت نکات بهداشتی جدی بگیرید. برای مهار تنش های ناشی از شیوع کرونا باید یاد بگیرید که آن را مدیریت کنید. با رسیدن ویروس کووید 19 یا همان کرونا به ایران و گسترش بسیار تند آن در سراسر کشور نوعی نگرانی و ترس از ابتلای به آن بسیاری از ما را وادار به رفتارهای متفاوت و غیرمتعارفی کرده است. از آنجایی ‌که راهی برای فرار از این شرایط وجود ندارد و در حال حاضر تمام استان­های کشور و حتی سایر کشورهای دنیا درگیر این بیماری شده­اند پس باید ایستاد و با آن جنگید؛ باید دست‌ به ‌کار شد و برای مقابله با آن اقداماتی انجام داد و البته خود را برای آرام ماندن در این بحران اگر برای ما یا یکی از عزیزان مان اتفاق بیافتد آماده کرد. ادامه مقاله در لینک زیر

لینک دسترسی به مقاله:

مدیریت اضطراب در کرونا – مهار استرس کرونا یاد بگیرید!


مقاله شماره 2:
راه های کاهش اضطراب در کرونا – مدیریت اضطراب در شیوع کرونا

این روزها خیلی ها اضطراب ابتلا به ویروس کرونا را دارند. اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیز است، اما اگر شدید و طولانی شده و رنج ایجاد کند، زندگی را مختل میکند. اضطراب میتواند روی سیستم ایمنی تأثیر منفی داشته باشد و بدن را در برابر بیماریها تضعیف کند. گاهی نیز اضطراب باعث رفتارهای ناکارآمد میشود. برای مثال ممکن است باعث شود مکررا اخبار اشتباه یا ناخوشایند را برای هم ارسال کنیم و پیام های درست و دستورالعمل های علمی را ندیده بگیریم.ادامه مقاله در لینک زیر،
لینک دسترسی به مقاله:

راه های کاهش اضطراب در کرونا – مدیریت اضطراب در شیوع کرونا


مقاله شماره 3:
راهکارهایی برای کاهش استرس!

لینک مقاله:

راهکارهایی برای کاهش استرس (اینفوگرافیک)


کلام آخر

زندگی فقط رسیدن به اهداف نیست
زندگی مسیرِ آرامش است
آرامشت را بساز
در راهِ رسیدن‌های بی‌جا نجنگ
گاه کوتاه بیا و آرام بگیر
و در خلوتِ خویش چایِ آرامش را خوش طعم بنوش..

بخاطر داشته باشید که می توانید در ساخت جامعه ای آگاه سهیم باشید. 

پس این آموزش را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

3 پاسخ

  1. بسیار عالی. خیلی ممنون از این همه اطلاعات که به رایگان در اختیارمون قرار میدهید. سایت تون خیلی جا داره برای یادگرفتن و رشد کردن و خوشحالم اینجا رو پیدا کردم.

  2. خیلی سپااسسگزارممم بابت اینکه توضیحات مربوطه با دقت و باحوصله نوشتید بازم خیلی سپاسگزارم .خدارو شکرت‌من این پیج رو به دوستان معرفی کردم .یه سری ناشنوا هستند بهشون گفتم توصیحات رو بخونند

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *