آموزش‌ مهارت‌های زندگی

نوشتن چگونه باعث ایجاد تغییرات می‌شود؟ | تحول معجزه آسا با نوشتن

 نوشتن چیست؟

یکی از اصلی‌ترین ابزارهای انتقال اطلاعات از گذشته تا به امروز نوشتن است. نقاشی انسان‌های نخستین بر دیوار غارها که بیان کننده رویدادهای مهم زندگی مثل شکار، پیدا کردن غذا و سر پناه بوده، برای انتقال به نسل‌های بعدی که به تصویر کشیده‌اند، از جمله نوشته‌های تصویری در نظر گرفته می‌شود.

نوشتن یک فعالیت ذهنی چند وجهی است که افراد برای انتقال افکار، ایده‌ها و احساسات خود از طریق کنار هم قرار دادن کلمات و جملات به یکدیگر از آن استفاده می‌کنند. امروزه نوشتن به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان روانشناسی از سوی درمانگران به کار برده می‌شود. این فرآیند خلاقانه در سال‌های ابتدایی تحصیل، آموزش داده شده، اما تقویت این مهارت نیازمند مطالعه، تمرین و تکرار است. نوشتن این امکان را ایجاد می‌کند که اطلاعات به صورت دقیق، کامل و بدون محدودیت انتقال پیدا کنند. متون نوشته شده‌ می‌تواند کوتاه و بلند در دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله مقالات، داستان‌، شعر، یادداشت‌ و حتی پیام‌های اجتماعی تعریف شود. نوشتن همچنین یک فرآیند تفکری است که به افراد اجازه می‌دهد تا از تجربیات دیگران بهره‌مند شده، ایده‌های جدید بیافرینند و نظر‌های خود را توسعه دهند. این فعالیت به بهبود مهارت‌های تفکری افراد کمک کرده و آنان را به تحلیل تشویق می‌کند.

نوشتن چگونه باعث تغییر می‌شود؟

هنگامی که نوشتن ‌منظم و آگاهانه صورت بگیرد به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تغییر در نظر گرفته می‌شود. نوشتن از طریق ایجاد یک شبکه‌ی ارتباطی بین چشم، دست و مغز فرصت تجزیه، تحلیل و باز اندیشی را برای فرد نویسنده فراهم می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که ذهن شما درگیر چندین مسئله در زمینه‌های مختلف است با کمک نوشتن حتی به صورت خلاصه و فهرست‌وار می‌توانیم از آشفتگی ذهنی آسوده شده و براساس مستندات آن‌ها را از یکدیگر تمیز داده و ماهرانه بهترین انتخاب‌ها و تصمیمات را اتخاذ کنیم.

مهم‌ترین دستاوردی که در مسیر تحول و نوشتن شکل می‌گیرد، خودشناسی در قالب شفاف‌سازی باورها، افکار و عقاید است. برای آنکه بتوان تغییرات مطلوبی ایجاد کرد باید اشراف کامل به ویژگی‌های مثبت و منفی داشته و درصدد بهبود آن‌ها اقدام کنیم. نویسنده می‌تواند با ارائه  محتواهای متنی جذاب و موشکافانه، تحولاتی چشم‌گیر در نگرش و عقاید مخاطبان به وجود آورد.این تغییرات می‌تواند در مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی در حوزه‌های علمی و فناوری صورت پذیرد.

دستاوردهای نوشتن

 نوشتن را می‌توان عنوان یک ابزار برای انتقال دانش و آموزش دانست. ارائه مطالب آموزشی و اطلاعاتی منسجم و قابل فهم، باعث افزایش توانایی‌های افراد شده که در نتیجه تغییرات مثبتی در زندگی شخصی و اجتماعی  به وجود خواهد آورد.

در نهایت، نوشتن به عنوان یک ابزار برای بهبود فردی و رشد شخصی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نگارش درباره تجربیات شخصی، هدف‌گذاری و تجسم آینده به فرد کمک می‌کند تا بهترین نسخه خود را شکل دهد.

از سوی دیگر نوشتن به عنوان یک ابزار قدرتمند ارتباطی و تأثیرگذار، توانایی ایجاد تغییرات بزرگی در جوامع فرهنگی را دارد که می‌تواند نتایج مثبت و چشم‌گیری از جمله ابعاد مختلف تفکر و شهود تا رفتارها و ساختارهای جمعی  را سبب شود.

به طور کلی، نوشتن ابزاری قدرتمند است که از طریق انتقال ایده‌ها و آموزش به عنوان موتور اصلی تغییرات در جوامع و فرهنگ‌ها عمل می‌کند.

تغییر به چه معنا است؟

تغییر یک اصطلاح گسترده است که به معنای تحول در وضعیت، شرایط، یا ویژگی‌های یک چیز یا شخص استفاده می‌شود. این مفهوم می‌تواند به انواع تغییرات اشاره کند، از تغییرات کوچک در رفتار یک فرد گرفته تا تغییرات بزرگ در سازمان‌ها یا جوامع. تغییر می‌تواند به صورت طبیعی رخ دهد، مثلاً در فرایند رشد و تکامل، یا به صورت مصنوعی، در نتیجه تصمیماتی که انسان‌ها یا سازمان‌ها می‌گیرند.

تغییر ممکن است با واکنش‌های مختلف همراه باشد، از شادی و تحسین تا ناراحتی و مقاومت. این واکنش‌ها ممکن است به نوع تغییر، میزان تأثیر آن بر شخص یا جامعه، و همچنین تجربه‌ها و باورهای افراد یا گروه مربوطه بستگی داشته باشد. در مواقع بسیاری، تغییرات به‌طور ناگهانی یا غیرمنتظره رخ می‌دهند که مستلزم تطابق سریع‌تر با شرایط است، در حالی که در موارد دیگر، تغییرات طبیعی و تدریجی اتفاق می‌افتد که فرصت بیشتری برای آماده شدن و تطبیق فراهم می‌کند.

تغییر یک پدیده حیاتی است

تغییر یکی از پدیده‌های اساسی و حیاتی در زندگی انسان‌ها و جوامع است همچنین ممکن است از مناظر مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. به عنوان مثال، در علم روانشناسی، تغییر را می‌توان به عنوان فرآیندی دید که شخصیت و رفتار انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما در حوزه سازمانی، تغییر به عنوان یک فرآیند استراتژیک مورد توجه قرار می‌گیرد.

شرکت‌ها و سازمان‌ها برای مواکبه با رقابت‌های بازاری و تغییرات فناوری، نیاز به تغییر و تحول دائمی دارند. این تغییرات ممکن است از اصلاح فرآیندها و سیستم‌های کاری گرفته تا تغییر در فرهنگ و ارزش‌های سازمانی را در بر بگیرد.
در زندگی روزمره، تغییرات نیز حاصل تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های فردی است. افراد ممکن است به دلایل مختلفی مانند توسعه حرفه‌ای، تغییر مکان زندگی، یا روابط شخصی، به تغییرات پذیرش یا حتی جست‌وجو برای آن دست پیدا کنند.

در نهایت، تغییر یک واقعیت ثابت در زندگی است که با توجه به شرایط محیطی، فرهنگی، اجتماعی و فردی، به صورت مداوم اتفاق می‌افتد و از مهم‌ترین عوامل پیشرفت و تکامل انسان‌ها و جوامع محسوب می‌شود.

تغییرات چگونه صورت می‌گیرد؟

تغییرات به تدریج شکل می‌گیرند. هر ویژگی که مایلیم در خودمان ایجاد کنیم نیازمند تمرین، تلاش، پشتکار و زمان است. برای شروع کافی است که یک فهرست از اهداف و چک لیستی از تغییرات مورد نیاز در جهت دستیابی به زندگی ایده‌آل خود تهیه کنیم و باور داشته باشیم که می‌توانیم یک‌به‌یک به اهدافمان جامه عمل بپوشانیم. گام بعدی برای شکل‌گیری یک عادت ساده اما تاثیر‌گذار و پرثمره همچون نوشتن، اختصاص دادن یک زمان ویژه و در نظر گرفتن پاداش برای عمل‌گرایی بیشتر است.

زمان تعیین کنید و هر روز در یک محیط با شرایطی خاص به صورت منظم بنویسید. اگر در پایان هفته موفق بودید بدون هیچ کاستی طبق برنامه پیش بروید، پاداشی کوچک اما دوست داشتنی همچون خرید یک خودکار، کتاب، پیکسل، شکلات و … را برای خود در نظر بگیرید. به تدریج اثراتی شگفت‌انگیز بر شخصیت ما پدید آمده و نزد اطرافیانمان ملموس خواهد بود.

همه‌ی ما خود را در معرض تحول قرار می‌دهیم و نوعی روان درمانی می‌کنیم؛ هنگامی که شروع به نوشتن کرده در صورتی که حتی نمی‌دانیم قرار است در مورد چه موضوعی بنویسیم و چه نتایج و تجربیاتی از نوشتن دستگیرمان خواهد شد.

فواید تحولات معجزه‌آسا با نوشتن 

نوشتن از جمله فعالیت‌هایی است که همه‌ی ما روزانه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با آن در ارتباط هستیم. خواندن پیام‌ در شبکه‌های مجازی، قراردادها و نامه‌های اداری، روزنامه، کتاب‌های آموزشی و… گونه‌های مختلفی از نوشته‌ها هستند. امروزه نوشته‌ها بخش جدایی ناپذیر از ارتباطات انسانی هستند و فواید بسیاری برای سلامت روانی، فرهنگی و حتی فیزیکی دارند. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی پنج دستاورد مهم نوشتن آگاهانه و منظم می‌پردازیم:

1. افزایش آگاهی و تمرکز

نوشتن توجه و تمرکز شما را برای پرداختن به جزئیات و تقویت مهارت نظاره‌گری افزایش می‌دهد. ضمن اینکه مهارت حل مسئله و تفکیک موضوعات را به طور قابل توجهی بالا می‌برد.

2. تسهیل فرآیند یادگیری

نوشتن در مورد موضوعات مختلف نه تنها دامنه‌ی اطلاعات شما را گسترش می‌دهد بلکه به تثبیت و جایگذاری بهتر مطالب در ذهن کمک می‌کند. بسیاری از افراد برای یادگیری بیشتر خلاصه نویسی و نکته‌برداری می‌کنند و از این طریق فرآیند یادگیری را تسهیل می‌بخشند. این کار به ما کمک می‌کند تا مطالب را به خوبی درک کنیم و آن‌ها را بهتر بخاطر بسپاریم.

3. افزایش خلاقیت

 نوشتن در مورد موضوعات مختلف ایده‌های جدید و تازه‌ای در ذهن شما شکل می‌دهد. به‌کارگیری قوه‌ی تخیل احساس رهایی و آزادی را در ذهن تداعی می‌کند. وقتی که ما نوشتن را به عنوان یک فعالیت خودخواهانه انجام می‌دهیم، مغز ما به دنبال راه‌های منحصر به فردی برای بیان افکار می‌گردد و موجب تقویت خلاقیت ما خواهد شد .

4. کاهش استرس و اضطراب

احساسات و هیجانات عضو جدایی ناپذیری از روند زندگی هستند. احساسات مثبت و منفی همچون ترس، استرس، شادی و…             نوشتن یکی از روش‌های برون‌ریزی هیجانی و تخلیه‌ی‌ عواطف است که نقش بسازیی در پذیرش و مدیریت احساسات و تجربیات ما دارد و همچنین نقش چشم‌‌گیری در کاهش استرس و اضطراب ایفا می‌‌کند.

5. ثبت خاطرات و تجربیات

نوشتن به ما این امکان را می‌دهد که خاطرات و تجربیات خود را ثبت کنیم تا در آینده ضمن بازنگری، درس‌های ارزشمندی از آن‌ها بگیریم.

مرور خاطرات و یادداشت‌های روزانه سبب می‌شود تا بر تغییراتی که در افکار، احساسات و باورهایمان شکل گرفته آگاه شویم.

دکتر ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت‌های ارتباطی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند

که تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند؛ پس با مطالعه و آموزش دیدن، فردای بهتری برای خودتان بسازید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از دوره – معجزه نوشتن (یادگیری نوشتن روزانه)  استفاده کنید.

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *