آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ذهن آگاه, مایندفول, ذهن آگاهی, هوشیاری, لحظه حال

هفت عادت موثر افراد ذهن آگاه

فکر کنم همه ما مایل باشیم هوشیارانه تر زندگی کنیم. نه تنها تمرینات ذهن آگاهی آرامش را در ما تقویت می کنند، بلکه می توانند تمرکز بر موضوعات مهم زندگی را در ما بیشتر کنند و رسیدن به اهداف مان را آسان تر.

سوال این است که، به واقع چگونه می شود ذهن آگاه بودن را بیشتر در زندگی روزانه مان تجربه کنیم؟

در حقیقت، این کار بسیار دشواری نیست، اگر متعهد بمانید و عادت های لازم را در این جهت کسب کنید.

در ادامه هفت عادت افراد ذهن آگاه را  ذکر می کنیم:

 

۱) آنها باورهایشان را درست محض نمی دانند

تمرین کردن ذهن آگاهی به این معناست که از ذهن مان یک قدم بیرون پا گذاشته و ذهن را در حین فعالیت نظاره کنیم. افراد بسیار ذهن آگاه این کار را همیشه انجام می دهند و به این درک عمیق می رسند که نباید همه افکارشان را باور کنند. این به فرد ذهن آگاه رهایی فوق العاده ای از افکار شرطی شده و الگوهای فکری منفی اش می دهد.

 

۲) آنها احساسات شان را می شناسند

افراد ذهن آگاه می دانند که نمی توان در همه لحظات زندگی در اوج شادی بود. برای تجربه حس خوشحالی، لازم است احساس ناراحتی را نیز تجربه کنیم. بنابراین، آنها از احساسات منفی شان فرار نمی کنند. بلکه، آنها را با آغوش باز می پذیرند‌(چیزی که برای افراد عادی غیرقابل درک است) زیرا این را می دانند که این پذیرش اولین گام در مسیر عبور از این احساسات است.

 

۳) آنها ماهیت ناپایدار رویدادهای زندگی را می پذیرند

یک فرد ذهن آگاه می داند که تنها قانون اساسی در زندگی این است که همه چیز در حال تغییر و گذار است. هیچ چیز همیشگی نیست.

این یعنی فرد ذهن آگاه می داند که وقتی در حال تجربه رویدادی منفی است، این تجربه و این حالت همیشگی نیست. به همین شکل، آنها از لحظات لذت بخش و خوش زندگی نهایت استفاده را می برند زیرا می دانند این لحظات و این رویدادها هم گذرا هستند.

 

۴) آنها مدیتیشن می کنند

مدیتیشن تمرین اصلی فرد ذهن آگاه است. حتی اگر برای ۱۰ دقیق در روز هم باشد، آن را انجام می دهند. این زمانی است که آنها می توانند سکوت کرده و با خود خلوت کنند و آرامش حقیقی را تجربه کنند.

آنها از این زمان برای مشاهده ذهن شان و تجربه رهایی حقیقی از الگوهای فکری شرطی شده شان استفاده می کنند.

 

۵) آنها کارهایشان را یکی یکی انجام می دهند

علی رغم آنچه باور عمومی است، انجام چند کار همزمان شما را موثرتر و کارآمدتر نمی کند. این چند کار انجام دادن هم زمان در واقع شما را محدود و کیفیت کارتان را پایین می آورد. افراد ذهن آگاه می دانند که دادن ۱۰۰٪ توجه خود به یک کار اثرگذارترین روش زندگی کردن است. نه تنها این، بلکه این تنها روش کارآمد بودن و با کیفیت تر انجام شدن کارهای ماست.

 

۶) آنها هر فعالیت را به یک لحظه ذهن آگاهی تبدیل می کنند

وقتی درباره اش فکر می کنید، بیشتر کارهای روزانه شما شامل کارهای روتینی می شود که به شکلی تکراری و فکر نشده انجام شان می دهید، مثل دوش گرفتن، سه وعده غذا خوردن، کار کردن و … اما افراد ذهن آگاه روشی متفاوت در انجام کارهای روتین انتخاب می کنند و تلاش می کنند که به طور کامل در این کارها هوشیار باشند. آنها سعی می کنند با ذهنی تازه و مثل بار اولی که آن کار را انجام دادند با نگاه و رویکردی نو آن را انجام بدهند و وانمود کنند که این اولین باری است که آن را انجام می دهند. نتیجه آن چیست؟ این روش منجر به تجربه حیرت و شکرگزاری می شود.

 

۷) آنها از ذهن و جسم شان مراقبت می کنند

یک فرد ذهن آگاه می داند که بدنش معبد وجودش است و باید از آن مراقبت و حفاظت کند. باید قدر سلامتی اش را بداند. برای همین آنها از غذاهایی که برای بدنش مضر است پرهیز می کنند و در عوض از مواد مغذی و مفید که بدن را تقویت و محافظت می کند استفاده می کند.

این افراد با ذهن و جسم شان با عشق و احترام برخورد می کنند، و آنها را و سلامتی خود را مسلم و بدیهی نمی دانند بلکه می دانند در هر لحظه ممکن است این موهبت بزرگ از دست برود اگر آنها نسبت به این موهبت بی توجهی کنند. آنها می دانند که مهربان بودن با خود نمودی از عشق ما نسبت به کل زندگی است و زندگی ذهن آگاهانه را ساده تر می کند.

 

شما چقدر ذهن آگاه زندگی می کنید؟

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *