آموزش‌ مهارت‌های زندگی

هنر ساده زیستن, ساده زیستن, زندگی سالم

هنر ساده زیستن

این روزها ما انبوهی از لوازم لوکس را در اختیار داریم، اما زیاده روی و زیاده خواهی به جای بیشتر کردن خوشحالی ما، از لذت زندگی می کاهد.

درست است که امروزه ما می توانیم غذاهایی متنوع و خوشمزه را به راحتی تهیه کنیم و بدن خود را تا میزان اخطار دهنده ای از آنها انباشته کنیم، اما آیا تکرار این کار لذت بخش خواهد بود؟

بله، تماشای تلویزیون می تواند لذت بخش باشد و گشت و گذار در اینترنت هم همینطور، اما اگر همیشه مشغول تماشای تلویزیون و یا گشت و گذار در اینترنت باشیم، آیا این موجب لذت مضاغف برای ما می شود؟

زیاده روی منجر به هر نوع مشکلی می شود، و یکی از مهمترین این مشکلات این است که از لذت زندگی می کاهد و عامل لذت زا به تدریج یکنواخت و بی معنی می شود.

من به این نتیجه رسیده ام که هرچه زندگی ام را ساده تر می کنم، لذت بیشتری از آن می برم.

چشیدن طعم خوشایند زندگی با یک چارچوب ذهنی آغاز می شود. این ذهنیتی است بر پایه این باور که زیاده روی، شتاب، مشغولیت زیاد، و ناهوشیارانه عمل کردن ایده آل نیستند. این ذهنیتی است که سعی دارد:

– ساده کند

– کمتر انجام بدهد و کمتر مصرف کند

– سرعت را کم کند

– هوشیار و در لحظه حال باشد

– از زندگی بهره کامل ببرد

موارد کوچکی هستند که زندگی را لذت بخش تر می کنند: پیاده روی با عزیزتان، یک کتاب زیبا، یک میوه رسیده، و یک درخت پرشکوفه.

و با ساده سازی می توانیم نهایت بهره را از این موارد ببریم.

موارد دیگری که می توانند در بهینه و ساده زندگی کردن ما موثر باشند عبارتند از:

  • ورزش کردن: من اخیرا طرفدار ورزش های ساده تر(و نه پیچیده) شده ام. در حالی که برخی افراد ممکن است از یک ساعت تا 90 دقیقه را در باشگاه بگذرانند، و ورزش های متعدد و زیادی را انجام بدهند، من تنها یک تا سه حرکت موثر را انجام می دهم، اما با شدتی بیشتر. برای مثال من ممکن است در یک وعده فقط تعداد مشخصی شنا و یا دراز نشست و یا دو بروم. باید بگویم این هرچند در ابتدا دشوار به نظر می رسد، اما ورزشی فوق العاده برای جسم و روحتان خواهد بود.
  • شیرینی ها: سابق بر این، من اعتیاد به شیرینی و شکر داشتم. امروزه با وجودیکه از یک دسر شیرین هر از چند گاهی لذت می برم، اما در وعده های بسیار کوچک، و با آرامش آن را می خورم. آنچه بیش تر از آن لذت می برم، میوه های خنک است. یک هلوی تازه، چند توت فرنگی و یک آلو: با تومأنینه بخورید و هر لقمه را که می خورید هوشیارانه بچشید تا نهایت لذت را از آن ببرید.
  • غذاها: در حالی که امروزه غذاهای چرب و بزرگ-وعده و سرخ شده متداول و محبوبند، من از وعده های کوچک تر غذا لذت بیشتری می برم و معتقدم پرخوری لذت از غذا را کم می کند. صرفا چند ماده اولیه محدود، که تازه و کامل باشند و نه پردازش شده، به همراه افزوده های شیمیایی، نگه دارنده ها و سوس ها.
  • مطالعه کردن: در حالی که اینترنت پر از مطالبی برای مطالعه است، من همچنان از مطالعه کتاب های کاغذی لذت بیشتری می برم و ترجیح می دهم از کتابخانه یا دوستانم کتاب امانت بگیرم تا منابع طبیعی را نیز بیش از نیاز مصرف نکنم. زمانی که در اینترنت مطالعه می کنم، هر لحظه فقط یک مقاله را می خوانم و هیچ صفحه دیگری را در این حین باز نمی کنم، نه ایمیل ها و نه اخبار و نه هیچ چیزی غیر از آن مقاله را.

با جرح و تعدیل از zenhabits.net

ترجمه مارال شیخ زاده

 

مطالب مرتبط:

راهکارهایی برای معنادارتر زندگی کردن

فعالیت‌هایی که ذهن شما را از نو تنظیم می کند‌

چگونه وابستگی‌ها ما را محدود می‌کنند؟

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *