آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا خطا می کنیم؟

اثری است از جوزف.ت. هالی نان به ترجمه ژاله بیات سرمدی و چاپ انتشارات مرو. این کتاب به خطاهای افراد و عوامل گوناگونی که موجب بروز چنین خطاهایی می شود می پردازد، مولف خطاهای رایج میان زنان و مردان را معرفی و راهکارهایی برای کاهش اشتباهاتی که مرتکب می شویم ارائه می کند. مجموعه ی حاضر بینشی دقیق نسبت به خودمان در اختیار می گذارد و توانایی یا عدم توانایی ما در انجام اموری خاص را روشن می کند تا با درکی که از خودمان به دست می آوریم به اموری که در آن قوی تریم بپردازیم و از بروز اشتباهات و خطاها در امان بمانیم.

گزیده ای از کتاب
اشتباهات ناشی از غفلت، به قدری متداول است که محققان نام خاصی به آن داده اند: “اشتباه تصحیح کنندگان متن (یعنی افرادی که متنی را قبل از آنکه با پرینتر چاپ می شود می خوانند و تصحیح می کنند). چنانکه بعدا خواهیم دید این گونه اشتباهات روزمره تناقض های جالبی را در درک انسان برملا می کند. درک انسان تا حد زیادی اقتصادی است؛ بدین معنی که ما به چیزهایی توجه می کنیم و به چیزهایی دیگر توجه نمی کنیم. بدین معنی که همیشه میزان توجه به چیزهای دور و برمان آن طور که فکر می کنیم یکسان نیست. ما به ابتدای کلمه ی (یک چرخ و یک چرم) بیشتر توجه می کنیم. جاهایی که ما به آن ها فکر می کنیم بینش بهتری به ما می دهد تا بدانیم دنباله ی جمله چگونه باید باشد و بدین ترتیب توجه زیادی هم نخواهد. سرمایه گذارها هم این گونه عمل می کنند. آن ها به اخبار مالی که ابتدای هفته منتشر می شود بیشتر توجه می کنند اما آخر هفته توجه شان کمتر می شود.

درواقع، این کار آن قدر اتفاق افتاده که می توان یک اصل کلی را به آن نسبت داد و آن اصل این است: ما سطحی نگر هستیم و هر چه در کاری ماهرتر باشیم سطحی نگرتر می شویم.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *