آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا همیشه دنبال حال خوب هستیم

احساس شادی و نشاط به چه معناست؟

همه‌ی انسان‌ها در لحظه‌های مختلف زندگی احساسات متنوعی را تجربه می‌کنند اما یکی از اشتباهی رایجی که اغلب دچار آن می‌شویم این است که مدام در جست‌وجوی احساس شادی و نشاط هستیم.

اغلب ریشه این احساسات و عواطف در نحوه‌ی تفکر و گفتگوهای درونی ما است. این افکار و گفت‌وگوها وابسته به این است که بدانیم و آگاه باشیم که در طول روز چگونه و به چه نکاتی توجه می‌کنیم.

آنچه که ما از محیط دریافت می‌کنیم بر میزان رضایت ما از  زندگی تاثیر بسیاری دارد. در این مقاله تمرین‌هایی برای افزایش احساس شادی و نشاط به شما پیشنهاد می‌شود که با تکرار آن‌ها نتایج مثبتی دریافت خواهید کرد.

رابطه‌ی هیجانات با احساس شادی ونشاط

هیجانات واقعیت دارند آن‌ها فیزیولوژی و شیمی بدن را تغییر می‌دهند اما دائمی و پایدار نیستند. هنگامی که نوع توجه و افکارمان عوض می‌شود حالات و هیجانات هم تغییر می‌کنند. اشتباهی که اکثر مردم مرتکب آن می‌شوند این است که هیجانات خود را به واقعیت‌های زندگی ربط می‌دهند.

مثلا می‌گویند قرار گرفتن در یک  موقعیت حال من را بد کرد، یا شنیدن چند جمله حال من را خوب کرد، یا از انجام‌دادن آن کار می‌ترسم.

 اما در واقعیت این اتفاقات نیستند که ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، بلکه  برداشت ما نسبت به آن چیزی که ما درباره اتفاقات به خودمان می‌گوییم حال ما را دگرگون می‌کند. عموم افراد از کودکی یاد گرفته‌اند که  به دنبال هیجانات خوب و تفریحات متنوع باشند و در مواقعی که احساست ناخوشایند و منفی به سراغ آن‌ها می‌آید به دنبال راه فرار می‌گردند.

احساسات منفی و مثبت درکنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند و مکمل یکدیگر هستند. لازم به ذکر است که بدانیم  فرار کردن از حال بد طبیعی نیست اما یک هنجار جمعی است و ما با آموزش دیدن و انجام تمرینات خودسازی و تقویت روحیه‌ی خودکنترلگری می‌توانیم بر حالات و روحیات خود مسلط شده و بهترین راه‌حل را باتوجه به شرایط موجود انتخاب کنیم.

 

راه‌های افزایش احساس شادی و نشاط

  1. آرامش را در الویت قرار دهید

یکی از لازمه‌های داشتن زندگی شاد و رضایت‌بخش داشتن آرامش است.

افرادی که آرامش را الویت اصلی همه‌ی کارها و تصمیم خود قرار می‌دهند کمتر دچار استرس، اضطراب و تصمیمات اشتباه می‌شوند چرا که هرگز شتاب‌زده تفکر و اقدام نمی‌کنند. از فعالیت‌هایی که آرامش شما را مختل می‌کند در حد امکان پرهیز کنید.

  1. کارهایی را انجام دهید که از آن‌ها لذت می‌برید

سلیقه و علایق افراد یا یکدیگر متفاوت است. ممکن است بعضی از تماشای فیلم در سینما  و گروه دیگری از رفتن به پیک‌نیک در طبیعت لذت ببرند.

فهرستی از فعالیت‌های محبوب خود تهیه کنید و در فرصت‌های گوناگون از انجام‌دادن آن‌ها به صورت گروهی و انفرادی غرق در شادی شوید.

 

فهرست پیشنهادی

خوردن بستنی مورد علاقه

رفتن به سینما و تئاتر

شنا کردن 

مطالعه کتاب

بازی‌های گروهی با دوستان

پیاده روی و کوه‌نوردی

رفتن به کنسرت

سفرهای گردشگری و تور

و…

 

  1. روابط اجتماعی خود را تقویت کنید.

داشتن یک گروه و یا جمع دوستانه که از وقت گذراندن با آن‌ها احساس خوبی داشته باشید یکی دیگر از راه‌های افزایش شادمانی است که روحیه مثبت را در شما تقویت و افزایش می‌دهد.

دوستانی که احساسات مشترکی از جمله  صمیمت، راحتی، تفاهم، وفاداری، ارزشمندی و… پیوند بین شما را محکم‌تر می‌کند.

دوستانی که مدت زمان طولانی در مقاطع و شرایط  مختلف (دوران سربازی، خوابگاه دانشجویی، مدرسه و…)  در کنار هم بودند به مرور  عضوی از خانواده یکدیگر محسوب می‌شوند.

  1. سخاوتمند باشید

حتما شما هم ضرب المثل ساده و کاربردی” ببخشید تا به شما بخشیده شود” را شنیده‌اید. افرادی که بخشنده هستند دائما در مسیر دریافت فرکانس‎‌های خوب و مثبت قرار می‌گیرند و همین امر ساده و مهم سبب پیشرفت مادی و معنوی زندگی ‌آن‌ها می‌شود.

سخاوتمند بودن فقط به معناب بخشندگی مالی نیست.

بخشنده بودن در علم و دانش، محبت و احساسات خوب از نمونه‌های دیگرسخاوتمندی در افراد است. معاشرت با افرادی که این ویژگی نیک و پسندیده را دارند به مرور در باورها و نگرش‌های شما هم تغییری ایجاد می‌کند پدیدن آمدن این تغییر یکی دیگر از راه‌های افزایش شادمانی در زندگی فردی و اجتماعی است.

  1. شکرگزاری کنید

روزانه زمانی را برای شکرگزاری هرچند کوتاه و مختصر در نظر بگیرید تا با یادآوری داشته‌های خود احساس بهتری نسبت به ‌آن‌ها داشته باشید. داشته‌های امروز آرزوهای دیروز شما است پس از آنچه که برای رسیدن به آن تلاش کرده‌اید لذت ببرید. از نکات کوچک و ساده شروع کنید و سخت‌گیر نباشید.

برقراری ارتباط ساده و متداول با عناصر زندگی و ابراز علاقه به این پدیده‌ها شما را یاری می‌کند تا یک گام موثر  در جهت راه‌های افزایش شادمانی بردارید. 

  1. لبخند بزنید

 گشاده‌رو بودن به بالابردن احساس شادی و نشاط در جنبه‌ی اجتماعی و فردی کمک می‌کند. همه‌ی ما یک تصویر زمینه‌ای از چهره خودمان و دیگران در ذهنمان ثبت شده است. به تصویری که از خود در ذهن دارید فکر کنید. در این تصویره حالت چهره شما چگونه است؟ 

داشتن لبخند همیشگی به ما کمک می‌کند که احساس شادی و رضایتمندی بیشتری داشته باشیم.

تمرین کنید و لبخند بزنید حتی وقتی که تنها هستید.

 

زندگی شاد ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید.

آنچه در بالا ذکر شد از ساده‌ترین و موثرترین راه‌های افزایش شادمانی است که نیاز به تمرین و تکرار دارد و نمی‌توان با انجام‌دادن یک الی دوبار انتظار داشت که  تغییر چشم‌گیری صورت بگیرد. احساس شادمانی یکی از احساساتی که به افراد کمک می‌کند تا کیفیت عملکرد خود را در ابعاد مختلفی از زندگی بالاببرند.

مدیری که احساس رضایت و شادی داشته باشد ارتباط بهتری با کارمندان خود برقرار می‌کند و احساسات از هر نوع که باشند چه مثبت و چه منفی قابل انتقال هستند.

در تعاملات روزانه خود لبخند بزنید و مراقب آنچه که منتقل و دریافت می‌کنید باشید. دریافت‌های مثبت زمینه‌ساز اتفاقات مثبت بزرگتر و لذت بخش‌تری هستند و در مقابل دریافت‌های منفی از انرژی شما  کاسته و مقدمات رویدادهای سخت و ناخوشایند را فراهم می‌کند.

راه‌های افزایش شادمانی برای افراد مختلف متنوع و سازگار با روحیات و تمایلات آن‌ها است.

اگر  شیرجه زدن از ارتفاع بلند در یک حوضچه آب طبیعی برای شما لذت‌بخش است با رعایت نکات ایمنی حتما انجامش بدهید و این لذت را از خود دریغ نکنید اما هرگز دیگری را برای لذت بردن از این احساس به سمت پایین پرتاب نکنید.

 

لینک منابع:

وب سایت نمناک، فرمولی شگفت انگیز برای شاد بودن در زندگی

سایت بیتوته، شاد بودن را تمرین کنید

سایت رسمی  دانشگاهNew Hampshire

راهبردهای روانشناسی مثبت

به شبکه‌های اجتماعی ما بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوب

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *