آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه با همسر خود صحبت کنم؟

چگونه با همسر خود صحبت کنم

ارتباط مؤثر، یکی از مهم‌ترین ارکان هر رابطه موفق است و نقش بسزایی در حفظ سلامت و پایداری روابط زناشویی دارد. وقتی با همسر خود به درستی و با احترام صحبت می‌کنیم، نه تنها باعث ایجاد همدلی و تفاهم می‌شویم، بلکه اختلافات و مشکلات احتمالی را نیز به شکلی سازنده حل و فصل می‌کنیم. با این حال، بسیاری از افراد با این چالش روبرو هستند که چگونه به صورت صحیح و بدون ایجاد تنش با همسرشان گفتگو کنند. در این مقاله به برخی از اصول و راهکارهای مؤثر برای گفتگو با همسر می‌پردازیم.

نکاتی کلیدی در خصوص برقرای ارتباط مؤثر با همسر

یکی از دلایل اختلافات بین زن و شوهر نداشتن مهارت‌های ارتباطی لازم  است. آگاهی از شیوه‌ی برقراری ارتباط مؤثر با همسر از تنش‌های زندگی مشترک می‌کاهد. همه ما می‌دانیم در عین برابری بین همه انسان‌ها، میان زنان و مردان تفاوت‌هایی وجود دارد که برای داشتن یک رابطه عاشقانه باید هوشمندانه متوجه تفاوت‌ها باشید و بیاموزید که چگونه رفتار کنید و چگونه صحبت کنید. فراموش نکنید که قرار نیست همان گونه که با خانواده، دوستان، و اطرافیانتان صحبت می‌کنید با همسرتان نیز حرف بزنید. در ادامه چند نکته کاربردی و آموزشی در خصوص شیوه‌ی صحیح گفت‌وگو بیان شده‌است.

به منظور ارتقا کیفیت و ارتباط مؤثر لازم است که نکات مهمی را در نظر بگیرید تا بتوانید گفت‌وگو منصفانه و اثربخشی داشته باشید.

  • انتخاب زمان مناسب
  • گوش دادن فعال
  • اجتناب از انتقاد و سرزنش
  • احترام به نظرات یکدیگر
  • حل مسائل به صورت مشترک
  • استفاده از زبان بدن مناسب
  • به مشکلات گذشته اشاره نکنید
  • آرامش خود را حفظ کنید
  • زبان عشق یکدیگر را بشناسید

 

انتخاب زمان مناسب برای گفتگو

هرگاه می‌خواهید موضوع مهمی را با همسر خود مطرح کنید  و همچنین ارتباط مؤثری با او شکل دهید بهتر است زمانی را انتخاب کنید که هر دو آرام و بدون استرس هستید. صحبت کردن در لحظاتی که همسر شما خسته، عصبی یا مشغول است می‌تواند منجر به سوءتفاهم و بروز تنش شود.

گوش دادن فعال

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های گفتگو، گوش دادن فعال است. این به معنای این است که به دقت به حرف‌های همسر خود گوش دهید و به جای تلاش برای پاسخ دادن یا مقابله، به درک احساسات و نیازهای او توجه کنید. استفاده از جملاتی مانند “متوجه‌ام که این موضوع برایت مهم است” می‌تواند نشان دهنده احترام و درک شما باشد.

اجتناب از انتقاد و سرزنش

انتقاد و سرزنش باعث ایجاد دیوارهایی در برابر ارتباط مؤثر می‌شود. به جای انتقاد مستقیم، بهتر است احساسات خود را با استفاده از جملات “من” بیان کنید. مثلاً به جای گفتن “تو همیشه فراموش می‌کنی”، بگویید “من احساس می‌کنم که گاهی اوقات توجه کمتری به این موضوع می‌شود.”

احترام به نظرات و احساسات همسر

هر فردی نظرات و احساسات خاص خود را دارد و مهم است که به این نظرات و احساسات احترام بگذارید، حتی اگر با آن‌ها موافق نیستید. احترام به تفاوت‌ها می‌تواند به افزایش صمیمیت و اعتماد در رابطه کمک کند.

حل مسائل به صورت مشترک

به جای اینکه در زمان بروز مشکلات تنها به دنبال مقصر بگردید، سعی کنید به عنوان یک تیم به دنبال راه‌حل باشید. وقتی هر دو طرف به طور مشترک در حل مسائل شرکت می‌کنند، احساس مسئولیت و تعهد بیشتری نسبت به رابطه خود خواهند داشت.

استفاده از زبان بدن مثبت

ارتباط غیرکلامی نقش بزرگی در موفقیت یک گفتگو دارد و شکل‌گیری ارتباطات مؤثر دارد.

 تماس چشمی، نشستن نزدیک به هم و لمس‌های کوچک می‌تواند نشان‌دهنده محبت و توجه شما به همسرتان باشد. همچنین، انجام ندادن رفتارهای مانند قطع کردن صحبت‌ او یا نگاه کردن به تلفن همراه خود، می‌تواند به ایجاد فضای مثبت کمک کند.

سعی کنید در صحبت کردن، از ارجاع دادن صحبت‌ها به مطالب یا مشکلات قبلی پرهیز کنید. شما بازجو نیستید که از حرف‌های همسرتان علیه او استفاده کنید. در مورد هر مشکلی که حرف می‌زنید، وارد مسائل دیگر نشوید و آن‌ها را به هم ربط ندهید.

آرامش خود را حفظ کنید

اگر همسرتان ظاهراً از موضوعی عصبانی است یا خشم دارد، ممکن است با کمی عصبانیت به او پاسخ دهید. آرون اندرسون، درمانگر ازدواج و خانواده می‌گوید: اگر هدف شما انجام یک مکالمه سازنده است، وجود خشم هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

همچنین وی می‌گوید: “عصبانیت با کسی که صحبت می‌کنید یک پاسخ جنگ یا گریز را ایجاد می‌کند. همسر شما یا مقابله خواهد کرد یا خاموش خواهد شد و هیچ یک از این موارد شیوه‌ی صحیحی برای برقراری ارتباط مؤثر نیست. در عوض، سعی کنید حوصله داشته باشید و از لحن آرامی هنگام صحبت کردن، استفاده کنید.”

سوال بپرسید

الیزابت ارنشاو، یک درمانگر مستقر در فیلادلفیا می‌گوید: شما به احتمال زیاد با سوالاتی که پاسخ‌های کوتاه مانند “بله” یا “نه” دارد، جواب مورد نظر خود را دریافت نخواهید کرد. وی اشاره می‌کند: سوالاتی مانند” آیا ناراحت هستی؟ “جای زیادی برای برقراری ارتباط باقی نمی‌گذارد، چرا که جواب این سوال با بله یا نه پاسخ داده می‌شود. سعی کنید به جای آن از سوالاتی استفاده کنید که طرف مقابل بیشتر توضیح دهد مانند “چه اتفاقی افتاده؟ “یا “از روزت برای من بگو”.

زبان عشق یکدیگر را بشناسید

درست است که زن و شوهر باید با هم حرف بزنند اما با زبان مخصوص یکدیگر. دکتر گری چاپمن در کتاب 5 زبان عشق به طور کامل و ساده در مورد تفاوت‌ زبان‌های عشق توضیح می‌دهد. شاید زن‌ها بتوانند با یکدیگر در یک ساعت راجع به چند موضوع کاملاً ساده و پراکنده حرف بزنند و لذت ببرند اما مردها معمولاً این ‌گونه نیستند. آن‌ها از این شاخه به آن شاخه پریدن و طول و تفسیر زیاد راجع به یک موضوع را دوست ندارند. باید طرز حرف زدنمان را تغییر دهیم تا همسرمان قدم قدم بیاموزد به احساسات ما گوش دهد.

شفاف‌سازی کنید

درخواست‌هایی مانند “بیا راجع به خانوادت حرف بزنیم” یا “ما باید راجع به رابطه‌مان حرف بزنیم” هیچ جهت خاصی را به همسر شما ارائه نمی‌دهد، این حالت مردها را معذب می‌کند. گویی که باید حتماً آنچه را که از آن‌ها می‌خواهید (و نمی‌دانند چیست) به شما بدهند و باید هم درک کنند خواسته واقعی شما چیست و آن را نیز برآورده کنند! در اینگونه موارد، مرد احساس می‌کند، روی هیچ موردی کنترل ندارد و احساس اجبار و فشار می‌کند، اما قوانین بازی را هم نمی‌داند و این برایش ناامنی و عدم اطمینان به وجود می‌آورد.

نتیجه گیری

صحبت کردن با همسر به شیوه‌ای مؤثر نیازمند تمرین و توجه است. با انتخاب زمان مناسب، گوش دادن فعال، اجتناب از انتقاد و احترام به نظرات و احساسات همسرتان، می‌توانید رابطه‌ای سالم و پایدارتر ایجاد کنید.

فراموش نکنید که هدف از گفتگو، ایجاد درک متقابل و حل مشکلات به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز است و نه تحمیل نظر شخصی یا کنترل دیگری. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم به نکاتی درخصوص چگونگی صحبت با همسر بپردازیم اگرچه دانستن این نکات به تنهایی کافی نیست.

برای ساختن رابطه‌ای بهتر ما نیاز داریم، زمان بگذاریم و روی خودمان و شخصیت‌مان کار کنیم و در عین حال مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنیم. همچنین به یاد داشته باشید که هیچگاه به همسر خود توهین نکنید، تهدید نکنید و او را تحقیر نکنید.

دکتر ویدا فلاح، روانشناس، مدرس و مشاور دوره‌های روانشناسی و توسعه فردی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند که

تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند، پس با مطالعه و آموزش دیدن، زندگی بهتری برای خودتان بسازید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره‌های زیر استفاده کنید.

دوره‌های مرتبط

بلوغ عاطفی
مهارت‌های ارتباطی
جذابیت در ارتباطات
هوش هیجانی، هوش عاطفی
شخصیت سالم (منِ متحول)
مهارت‌های ارتباطی در خانواده
از رنجش تا بخشش (بخشش، راز آرامش)

 

منابع

Chapman, G. (1995). The Five Love Language

https://www.crowcitycounseling.com/ communication

https://orchardcc.org/how-to-have-the-best-communication

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *