آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه در کنار همسرمان رشد کنیم, رابطه عاطفی موفق, موفقیت ارتباطی,زوج خوشبخت

چگونه در کنار همسرمان رشد کنیم؟

چگونه در کنار همسرمان رشد کنیم ؟

رابطه آینه ای است که وجوهی از ما را به خودمان نشان می دهد. یکی از عمیق ترین و اثرگذارترین روابط ما با همسر یا شریک عاطفی مان است. حال چگونه می توانیم از این رابطه در جهت رشد و بزرگ شدن خود بهره ببریم؟

۱. لازم نیست به نسبتا خوب بسنده کنید. شما می توانید در عین اینکه خودتان در رابطه رشد می کنید باعث رشد و شکوفایی رابطه تان هم بشوید. یک رابطه خوب مثل کاری است که از انجامش لذت می برید، و در آن متعهد به یادگیری، رشد و بهتر شدن همیشگی شده اید. هر وقت که فکر کردید دیگر کافی است، در آن زمان باید حتما تغییری ایجاد کنید، در غیر این صورت این نسبتا خوب شروعی برای رکود و تخریب خواهد بود.

۲. مشاجره خوب است. علی رغم عقیده بسیاری از افراد که فکر می کنند مشاجره علامت نگران کننده ای در ارتباط است، تحقیقات زیادی نشان می دهند زوج هایی که با هم مشاجره می کنند روابط سالم تری دارند. در واقع مشاجره کردن یکی از عوامل سازنده روابط سالم است. البته این بدین معنا نیست که به هر شکلی و بدون توجه انجامش دهید. مشاجره کردن هم قواعدی دارد و لازم است در عین حفظ احترام و هوشیاری نسبت به رابطه تان مشاجره کنید.

۳. وقتی لازم است عذرخواهی کنید، البته با تمام وجود. زمانی که دعوا به جای باریکی کشیده می شود، آن موقعیت را ترک کنید. بعد وقتی توانستید به سهم خودتان در این دعوا پی ببرید، برگردید و بابت آن معذرت بخواهید. بدون اینکه هیچ انتظاری در قبال آن داشته باشید. این پاسخ بی قید و شرط در زمان مشکلات، باعث می شود ارزش رابطه شما برای هردویتان بیشتر شده و رابطه محکم تر از قبل شود.

 

مجموعه آموزشی سبک‌های ارتباطی در خانواده سالم

.

۴. برای صحبت کردن درباره رابطه تان وقت بگذارید. زمان هایی را مشخص کنید تا به یکدیگر فرصتی برای صحبت کردن درباره رابطه تان بدهید، بدون قضاوت یا خصومت. و منظور من از صحبت کردن درباره رابطه، این است که درباره رابطه تان مثل یک موجود زنده، یک نفر سوم، صحبت کنید. آیا در رابطه ما به اندازه کافی عشق، صحبت کردن و .. وجود دارد؟ آیا مواردی حل نشده داریم؟

۵. به خودتان یادآوری کنید که چرا در ابتدا به هم علاقه مند شدید. به عکس های قدیمی نگاه کنید، خاطرات گذشته را مرور کنید، اولین مورادی که باعث علاقه شما به هم شدند را به یاد بیاورید. آنچه ما امروز هستیم به تنهایی شکل نگرفته، بلکه مجموعه ای از رویدادهای گذشته وجود ما را با همسرمان در هم تنیده است. از همه این موارد برای رشد و تثبیت بیشتر رابطه تان استفاده کنید.

۶. ماجراجویی های کوچک با هم داشته باشید. زندگی های ما گاهی اوقات انقدر شلوغ و آشفته می شود که لذت های کوچک را فراموش می کنیم. با هم به پیاده روی، خرید، به یک کافه، یا هر جای دیگری که می توانید بروید. زمانی که دغدغه های زندگی ما را خسته کرده است، این لذت های کوچک به ما انرژی دوباره می دهند.

۷. زمان هایی را متمرکز بر شریک عاطفی تان اختصاص دهید. او را ماساژ دهید، به او و درددل هایش گوش دهید، با او در انجام کاری که خودش به تنهایی می تواند انجام دهد همراه شوید، برایش نامه عاشقانه بنویسید. برای او دعا کنید. این تمرکز باعث تقویت رابطه شما می شود.

۸. زمان هایی را به تنها بودن خود و همسرتان اختصاص دهید. همه ما برای رشد به فضای خلوت نیاز داریم. رابطه ای که هر لحظه آن بخواهد دو نفره بگذرد خفه کننده می شود. یک رابطه قدرتمند رابطه ای است که در آن فاصله ها حفظ می شود.

۹. میزان رشدتان را اندازه بگیرید. برای رابطه تان هدف تعیین کنید و این اهداف را پیگیرانه در نظر داشته باشید. رشد یک رابطه مثل هر چیز با ارزش دیگری است و به برنامه، تلاش و بازبینی نیاز دارد.

۱۰. یک رابطه سالم تیمی متشکل از دو نفر است که با هم همکاری می کنند. رابطه حاصل تلاش دو نفر در کنار هم است که آن را می سازند. در یک رابطه، در عین اینکه شما یک تیم را می سازید، فردیت تان را نیز دارید. برای اینکه رابطه شما رشد کند، خود شما نیز باید به عنوان فرد رشد کنید و خود را فراموش نکنید. این اغلب برای مادرها دشوار است از آنجاییکه آنها بیش از همسرشان درگیر مسائل فرزندانشان هستند و به احتمال بیشتری خودشان را فراموش می کنند. سعی کنید به آنها این مورد را گوشزد کنید.

رابطه نیاز به تلاش مستمر دارد، اما اگر خودتان را متعهد به رشد کنید، می توانید از آن لذت زیادی ببرید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *