آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شادمانی, راز شاد زیستن, چگونه شاد باشیم, خوشحالی

چگونه می توانیم شادتر زندگی کنیم؟

امروزه شادمانی یکی از موضوعات مهم مورد تحقیق توسط پژوهشگران است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که ما تاحدودی بر میزان شادمانی که احساس می‌کنیم کنترل داریم. سونیا لیبومیرسکی، پروفسور روانشناسی و محقق درباره شادمانی در دانشگاه کالیفرنیا است. او بر این باور است که ژن‌های ما 50% شادمانی ما را تعیین می‌کنند. مورادی در زندگی ما که به سختی تغییر می‌کنند مانند – چهره‌مان، سلامتی و میزان درآمدمان – تنها 10% شادمانی را تعیین می‌کنند و 40% باقی‌مانده را خودمان تعیین می‌کنیم. این بخشی است که می‌توانیم کنترلش کنیم.

به گفته دکتر کریستفر کارتر، مولف کتاب افزایش شادمانی، “شادمانی بیشتر به عنوان یک مهارت یا مجموعه مهارت‌هایی شناخته می‌شود که ما باید بیاموزیم و تمرین‌شان کنیم.” این مهارت‌ها به‌مانند صحبت کردن به زبانی جدید هستند. به نظر می‌رسد که آنها به سختی حاصل می‌شوند، اما با تمرین بر روی آنها می‌توانید آنها را در خود بیشتر و بیشتر تقویت کنید. کارتر می‌گوید، “هر فردی برای اینکه در این مهارت‌ها حرفه‌ای شود باید پیوسته آنها را تمرین کند.”

با دیگران مرتبط باشید

به اعتقاد کارتر، “میزان شادمانی یک فرد توسط ارتباطاتش با دیگران رقم زده می‌شود.” به این بیاندیشید که میزان ارتباطات شما با خانواده، دوستان و همکاران چه‌قدر است. اگر شما احساس نزدیکی با افراد زیادی در زندگی‌تان نمی‌کنید، تلاش کنید تا:

زمان بیشتری را با دوستان و عزیزان‌تان بگذرانید.
از خانه بیرون بروید و با افراد جدیدی آشنا شوید.

– عضو کلوپ ورزشی شوید.

– در کلاس‌‌های به‌خصوصی ثبت‌نام کنید.

– در مراسم تفریحی یا اجتماعی شرکت کنید.

وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی همانند ارتباطات در دنیای واقعی اثرگذار نیست. یک تحقیق بر روی 82 کاربر فیسبوک نشان داد که آنها هرچه بیشتر زمان‌شان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، احساس بدتری پیدا می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی باید به ارتباطات واقعی شما اضافه شوند و نه اینکه جایگزین آن‌ها شوند. اگر احساس می‌کنید به اندازه دیگران از زندگی‌تان شاد و راضی نیستید، سعی کنید زمان کمتری را در دنیای مجازی بگذرانید.

عادت‌های سالم را تمرین کنید

فعالیت‌هایی که برای سلامت جسم شما مفید هستند می‌توانند شما را برای شادمان بودن نیز آماده کنند. این موارد می‌توانند شامل خواب خوب و ورزش کردن باشند. تحقیقی که در آگوست 2013 انجام شد نشان داد که افرادی که خواب نامنظمی دارند نسبت به افرادی که خواب‌‌شان منظم و خوب است احساس تندرستی و شادمانی کمتری می‌کنند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که ورزش کردن می‌تواند:

بلافاصله احساس شادمانی را در فرد تقویت کنند.
به فرد کمک کند تا به طور کلی احساس شادمانی کند اگر که به طور مرتب آن را انجام دهد.

برای قدم زدن یا دوچرخه‌سواری برنامه‌ریزی کنید – ترجیحا به‌همراه دوستان‌تان – تا علاوه بر استفاده از مزایای ورزش، از ارتباط با دیگران نیز بهره‌مند شوید.

بر روی احساس قدردانی‌تان کار کنید

تمرین بر روی قدردانی یکی از تقویت‌کننده‌های فوری شادمانی است. محققین بر این باورند که احساس قدردانی مداوم باعث افزایش سطح شادمانی فرد می شود. روش‌هایی که می‌توان قدردان بودن را تمرین کرد عبارتند از:

یک دفترچه برای نوشتن مواردی که بابت آنها قدردان هستید داشته باشید. در آن درباره افراد، رویدادها و اشیایی که شما به‌خاطر داشتن‌شان در زندگی‌تان قدردان و سپاسگزارید بنویسید و به این لیست هر موردی که به نظرتان می رسد را اضافه کرده و آن را مرتبا مرور کنید.

قبل از شروع شام یک لحظه سکوت کنید. به غذایی که قرار است بخورید و به تمام روش‌های دیگری که نیازهای شما برآورده می‌شوند فکر کنید و از این بابت خوشحال و قدردان باشید.

برای قدردان بودن تلاش کنید. به طیفی از موارد توجه کنید به جای اینکه یک مورد خاص را به طور تکراری در ذهن‌تان مرور کنید.

به دیگران کمک کنید

افراد بسیاری در کل دنیا معتقدند که با کمک به دیگران چه مالی و چه غیرمالی احساس شادی و آرامش می‌کنند. محققین نشان داده‌اند که حتی بچه‌های خردسال نیز از کمک کردن لذت می‌برند. کمک به دیگران لزوما نباید همراه با صرف زمان یا پول زیادی باشد. حتی کاری کوچک نیز می تواند این حس را در شما ایجاد کند. برای مثال:

دادن هزینه عوارض برای خودتان و ماشین پشت سری‌تان.
لبخند زدن به دیگران و احوال‌پرسی از آنها.

این کارها می‌تواند به دیگران این احساس را بدهد که مردم مهربان هستند و دنیا مکانی بهتر است. و این باعث می‌شود که شما به خود احساس خوبی پیدا کنید و از اینکه جزو نیروهای مثبت در این دنیا هستید شادمان باشید.

نوشته شده توسط دکتر اریک متکلف

ترجمه توسط مارال شیخ‌زاده

 

مطالب مرتبط:

راهکارهایی برای سالم و شاد زیستن

قوانین شکرگزاری

مغز و زبان

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *