آموزش‌ مهارت‌های زندگی

ازدواج ماندگار, ازدواج موفق, روابط عاطفی موفق, ازدواج سالم

۱۰ عادت برای داشتن ازدواج ماندگار

۱۰ عادت برای داشتن ازدواج ماندگار

  1. به دنبال تغییر دادن یکدیگر نباشید. شاید دلتان بخواهد که همسرتان جوراب هایش را تا کند و یا همیشه دوستان شما را به راحتی بپذیرد و با آنها گرم بگیرد. اما، متفاوت بودن او با شما در این زمینه ها ممکن است ریشه در همان ویژگی شخصیتی داشته باشد که در وحله اول شما را جذب او کرده است. به گفته دَرِن ویلک، مشاور رسمی ازدواج، یکی از ویژگی های زوج های خوشبخت این است که آنها به تفاوت هایی که با هم دارند واقفند و تقریبا هیچ تلاشی برای تغییر دادن همسرشان نمی کنند. او می گوید، چنین زوج هایی، به جای اینکه با سبک شخصیتی همسرشان مبارزه کنند، بر نقاط قوت او تمرکز می کنند.
  2. درخواست هایتان را به صورت لطفِ طرف مقابل مطرح کنید. اگر می خواهید همسرتان در کار خانه بیشتر کمک کند و یا به فرزندان تان توجه بیشتری داشته باشد، باید بدانید که او در صورتی بیشتر و موثرتر تغییر خواهد کرد که احساس کند دارد کمکی به مستحکم نگاه داشتن رابطه تان می کند. خواسته تان را طوری مطرح کنید که او احساس کند با انجام آن، شما را خوشحال می کند، زیرا همه دوست دارند همسرشان را خوشحال کنند. ویلک توضیح می دهد ، زمانی که درخواستی می کنید، آن را به صورتی جمله بندی کنید که چیزی که دوست دارید یا می خواهید را بیان کند و نه چیزهایی که نمی خواهید او انجام بدهد. به جای اینکه بگویید، “من از این کارت خیلی بدم می آید”، بگویید، “خیلی دوست دارم چنین یا چنان باشی یا رفتار کنی.” (و با لحنی مثبت و نه تنبیهی)
  3. تشکر و پیام های تحسین‌آمیز را کلامی کنید. این را همه می دانند که دادن پیام های مثبت به همسر یا شریک زندگی تان تاثیر مطلوبی بر رابطه شما خواهد داشت، اما زوج ها اغلب این را فراموش می کنند. ویلک توضیح می دهد، “تحقیقات گوتمن، متخصص ارتباطات، نشان داده است که زوج های خوشبخت، در زندگی هر روزه شان حدود 200 لحظه خوشایند و مثبت را به ازای هر لحظه ناخوشایند، باهم تجربه می کنند – مثل تلاقی نگاهشان با هم، تعریف یا تحسین یکدیگر، و یا نوازشی توام با احساس. سعی کنید روزی حداقل سه بار به همسرتان پیام های مثبت بدهید و کلی گویی نکنید. مثلا به جای اینکه بگویید “تو همسر خوبی هستی”، بگویید “تو بسیار صبور و بردباری.”
  4. بر نقاط مثبت تمرکز کنید. ویلک می گوید، “زوج های ناموفق، در حالت های ذهنی منفی گیر افتاده اند.” شما همیشه چیزی که واقعا می خواهید را پیدا می کنید. اگر به دنبال چیزهایی بگردید (یا به مواردی توجه کنید) که شما را ناراحت یا آزرده می کنند، هر روز همان ها را پیدا خواهید کرد. اگر به چیزهایی توجه کنید یا به دنبال مواردی باشید که همسرتان درست انجام می دهد نیز همان ها را بیشتر پیدا خواهید کرد. این انتخاب شماست که ذهنیت خود را در کدام جهت هدایت کنید، بنابراین اگر دائما احساس ناراحتی و نارضایتی می کنید، مواردی را در ذهن تان بیاورید که قلب شما را به ضربان می اندازد تا بتدریج از چرخه افکار منفی خارج شوید.
  5. خاطرات خوش گذشته را زنده کنید. زوج های خوشبخت معمولا اتفاقات ناگوار گذشته را کمرنگ و اتفاقات خوشایند و دلپذیر را یادآوری می کنند. با زنده کردن کلامی خاطره ای خوش گذشته، می توانید حالت ذهنی خود (و همسرتان) را تغییر داده و نگاه تان به او و به رابطه تان را بهتر سازید. این تمرین را هر زمان که احساس می کنید رابطه تان نیاز به نیرویی تقویتی دارد انجام دهید: به خاطرات لذت بخش و برجسته دوران آشنایی تان برگردید و یا بهترین خاطرات رابطه تان را یادآوری کنید تا عشق و هیجانی که آن زمان نسبت به یکدیگر داشتید را زنده کنید.
  6. هیچگاه طرف دشمن را نگیرید. گاهی اوقات، کاری که رابطه ی شما را از خیانت مصون می کند این است که زمانی که همسرتان از بابتی عصبانی یا ناراحت است، از او حمایت کنید و بدون تلاش برای حل مشکل، سعی کنید او را تسلی بدهید. همه ما کسی را که حرف مان را می شنود دوست داریم. “کلید رابطه ای موفق، حمایت کننده بودن است و اینکه سعی نکنید در حین ماجرا، طرف فرد سومی را بگیرید که موجب ناراحتی و عصبانیت همسرتان شده است – حتی اگر معتقدید که حق با آن فرد سوم بوده است. برای مثال، اگر همسر شما از این ناراحت است که رئیسش ترفیعی را به جای اینکه به او بدهد به همکارش داده است، بدانید در آن لحظه نباید به او بگویید، “اگر بیشتر تلاش می کردی ترفیع را می گرفتی”. در آن لحظه او نیاز به حمایت و تایید بی چون و چرای شما دارد و بهتر است به او بگویید، “درک می کنم که چقدر حالت بد است، یا شرایطت سخت است.” زوج های خوشبخت می دانند که چه مواقعی زبان شان را نگه دارند.
  7. بیش از حد راحت نباشید. اعتماد، امنیت و تعهد عواملی کلیدی در هر رابطه هستند، اما داشتن آنها در یک رابطه به این معنی نیست که می توانید بدون هیچ تلاشی رابطه تان را محکم و موفق حفظ کنید. روابط ما اکوسیستم هایی ظریف هستند و به همین دلیل ما نرخ 500 درصدی طلاق را در آمارها می بینیم. زوج های خوشخبت به قرار گذاشتن با یکدیگر ادامه می دهند، هر از گاهی به یکدیگر می گویند که “چقدر خوش تیپ شده ای” و همیشه به یکدیگر احترام می گذارند.
  8. تشریفات ارتباطی داشته باشید. تنها قرار گذاشتن با یکدیگر نیست که برای تدوام رابطه مهم است، بلکه زوج های موفق بسیاری از فعالیت های روزانه شان را با یکدیگر انجام می دهند. آنها عادت هایی کوچک دارند که با هم به طور مشترک انجامشان می دهند، خواه این عادت به پرداخت قبض های ماهانه باشد یا شستن لباس ها و تا کردن شان. همین کارهای کوچک اما مکرر کمک می کنند تا آنها به همدیگر نزدیک بمانند.
  9. بدانید که همسرتان در چه موقعیت هایی از شما توجه می خواهد. زوج های خوشبخت، حتی نسبت به حرکت های کوچکی که همسرشان برای جلب توجه انجام می دهد نیز هوشیارند. زمانی که تیم گوتمن 120 زوج را تحت مطالعه قرار داد، آنها متوجه شدند زوج هایی که شش سال بعد نیز با همدیگر ماندند، 866 درصد از اوقات نسبت به این حرکت های کوچک همسرشان هشیار بودند، در مقایسه با آن زوج هایی که بعدا طلاق گرفتند و فقط 33 درصد از اوقات متوجه چنین حرکت هایی بودند. بنابراین به دنبال این موارد کوچک باشید و به نیاز همسرتان برای ارتباط با شما و جلب توجه شما پاسخ های مناسب دهید.
  10. از کارهای کوچک نیز غافل نباشید. زمانی که بحث بر سر رضایت ارتباطی است، شما نمی توانید فقط موضوعات کلی یا بزرگ را در نظر بگیرید، “من مشروب نمی خورم، هزینه های زندگی را پرداخت می کنم، تو را نمی زنم، سال پیش تو را به سفر اروپا بردم.” هرچند مهم، این موارد به واقع آن مواردی نیستند که زوج ها را در زندگی روزانه شان خوشبخت نگه می دارند. بلکه موارد کوچک هستند که جمع می شوند و مهم های شما را تشکیل می دهند، مانند هوای یکدیگر را داشتن در لحظات حساس، ابراز عواطف به صورت کلامی یا لمسی و یا توجه به نیازهای طرف مقابل. همچنین باید بدانید که عشق یا دوست داشتن و به طور کلی احساسات (هیجانات) در همه لحظات زندگی به یک اندازه ممکن است احساس نشوند. در ازدواج، اعتماد و تعهد و شناخت یکدیگر است که حرف اول را می زند. ویلک می گوید، “عشق مجموعه ای از همین هاست.”

از سایت redbookmag.com

ترجمه مارال شیخ زاده

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *