آموزش‌ مهارت‌های زندگی

اولویت بندی، یک تیر و چند نشان!

اولویت بندی یعنی یک تیر اما نه دو نشان، بلکه چند نشان!

  • اولویت بندی به ما گوشزد می کند که امروز در چه نقطه ای قرار داریم و قرار است به کجا حرکت کنیم.
  • اولویت ها کمک می کنند تا به هر آنچه که می خواهیم، وقتی هنوز ذوقش را داریم، برسیم.

 

اهمیت اولویت بندی

ما اولویت بندی می کنیم تا طبق اولویت، بهترین خودمان باشیم! بگذارید یک موضوع مهم را در همین ابتدای مقاله به شما بگویم: وقتی صحبت از اولویت است، منظور دقیقاً اولویت همین الان است نه یک عمر! امروز من یک سری کارها و اهداف دارم و آنها را اولویت بندی می کنم اما نه برای یک عمر! من خود را آماده می کنم تا مسیر درست رسیدن به اهدافم را یاد بگیرم حتی اگر پس از گذشت مدتی، نیاز به تغییر اولویت باشد.  هر آنچه امروز برای من مهم است قرار نیست دو سال دیگر هم مهم باشد.

 

مثالی واضح از اولویت بندی

در بخش قبل اشاره شد که اولویت بندی برای هر شخص بسته به شرایط او در همان زمان معنی دارد! حال یعنی چه؟

فکر کنید، بیمار هستید، قصد دارید بر روی زمینی که ارث پدر است ساخت و ساز کنید، تحصیل کنید و به تفریح بپردازید. شما قصد انجام همه این کارها را دارید اما اولویت بندی می گوید اول سلامتی مهم است! یعنی شما باید در ابتدا سالم باشید تا سایر کارها انجام دهید بنابراین بر اساس شرایطی که دارید، اولویت بندی شما امروز، بر روی سلامتی است! پس از اینکه سلامتی شما به دست آمد اولویت بندی شما عوض می شود و برنامه ریزی شما تغییر می کند. پس یک اولویت بندی برای یک عمر معنایی ندارد همه چیز پله به پله پیش می رود.

 

اولویت بندی در عصر فرا اطلاعات

در عصر فرا اطلاعات کسی موفق است که بداند کدام اطلاعات برای زندگی او مفید است. ما باید این تشخیص را داشته باشیم که کدام اطلاعات برای ما بهتر هستند. اینکه بدانیم کدام اطلاعات را از کدام منابع به دست آوریم و چطور آن را در زندگی به کار بگیریم.

بعد از پیدا کردن اطلاعات مفید باید آنها را طبقه بندی کنیم، تحلیل کنیم، ترکیب کنیم و بعد اقدام به تولید اطلاعات جدید داشته باشیم.


در ادامه بخوانید 

که اطلاعات پراکنده چه تاثیری بر ذهن و زندگی تان می گذارد؟


 

بلعیده شدن در دنیای مجازی ممنوع!

اعتیاد به مشغول به بودن، از شایع ترین موارد مربوط به عصر فرا اطلاعات است. یعنی آنقدر توسط فضای مجازی و اطلاعات ضد و نقیض آن بلعیده شده ایم که نمی دانیم درست و غلط زندگی کدام است.

در این عصر آدمها دائماً در حال “انجام دادن” هستند. این افراد دائماً افسرده، فرسوده و آشفته هستند چون در لحظه مشغول به انجام یک کار هستند و از راهی استفاده می کنند تا خود را از سکوت و آرامش محروم سازند.

 

نگذار دنیای امروز تو را فرسوده کند!

وقتی اولویت بندی را به خوبی نشناسیم به سمت فرسودگی می رویم، آنقدر فرسوده می شویم که دیگر نمی توانیم مسیر درست زندگی را پیدا کنیم. صبح ها به محض باز شدن چشممان، به دنبال فضای مجازی هستیم، در زمان کار از هر فرصتی برای سرک کشیدن به صفحه اینستاگرام خود استفاده می کنیم و پس از مدتی مشخص می شود که دیگر در نقطه درست اولویت زندگی خود قرار نداریم.

اینکه اطلاعات به گوشمان می رسد اشتباه نیست، اشتباه درست جایی است که نمی دانیم اطلاعات را به چه صورتی تحلیل کنیم. ما باید یاد بگیریم که اطلاعاتی که به گوشمان رسیده است را چطور تحلیل کنیم.

 

پله پله تا هدف

  • روی رشد شخصیتی خود کار کنید
  • اینکه قرار است دقیقاً به کجا برسید
  • چه چیزی برای شما انگیزه کار را بیشتر می کند.

آدمها باید بدانند چه کارهایی برای خودشان مهم تر است. هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که چه چیزی در زندگی برای شما مهم تر است این شما هستید که باید به نقطه ای برسید که مهم ترین های زندگی خود را در این زمان و مکان بشناسید.


روش های صحیح هدف گذاری چیست؟


 

هر کس باید یاد بگیرد که چطور توانایی خود بشناسد و به آن رشد دهد. همه ما انسان ها باید موفقیت و شادمانی را در پیش بگیریم. اولویت بندی ما در هر دوره از زمان، هر چه که باشد، می بایست با مفهوم شادی همراه شود. اینکه امروز قصد دارید یک نوازنده مشهور شوید، زمانی نتیجه بخش است که برای شما شادی آور باشد.

برنامه ریزی برای ساده ترین کارها هم اثر بخش است. کسانی که اولویت زندگی خود را گم می کنند و یا به سراغ اولویت هایی می روند که از هدف امروزشان دور است وارد گودالی می شوند که در آمدن از ان سخت است. هرچه برای خودمان بیشتر ارزش قائل باشیم به رشد بیشتر خودمان کمک کرده ایم.


با من تکرار کن:

من می توانم هر آنچه که می خواهم از خدا بگیرم، من آمده ام تا مفید باشیم و قرار است فقط و فقط با خودم مقایسه شوم. فردای من اگر بهتر از امروز نبود بدتر هم نخواهد شد.

هرکسی در زندگی خود اصول کاربردی دارد، اگر بتواند نقش درست اولویت در زندگی را بشناسد، همه اهداف درست زمانی که ذوقش را دارد محقق خواهد شد.


اولویت بندی
رسیدن به هدف

اولویت بندی یعنی من در کسب اطلاعات گوش شنوا داشته باشم اما در به کار گیری آن، تحلیل و بررسی کنم.

اولویت بندی به بهترین کار و هدف در لحظه اشاره می کند حتی اگر یک سال آینده ارزشی نداشته باشد.

کسانی که قدرت تحلیل اطلاعات دارند معنای درست اولویت را متوجه شده اند.

برای اطلاعات بیشتر و شناخت اولویت هایتان می توانید از دوره موفقیت و شادمانی کمک بگیرید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *