آموزش‌ مهارت‌های زندگی

افزایش روحیه انتقاد پذیری

انتقاد پذیری چیست – بالا بردن روحیه انتقاد پذیری

آیا از انتقادهایی که با آنها روبرو می شوید به عنوان ابزاری برای پیشرفت و اصلاح خود استفاده می کنید؟ استفاده از راه های افزایش روحیه انتقاد پذیری و به کار بردن راهکارهایی برای بالا بردن روجیه نقد پذیری به شما کمک میکند تا بتوانید به نحو احسنت از آنها برای رشد و تعالی خود استفاده کنید. داشتن روحیه انتقاد پذیری یک توانایی و مهارت مهم است که هر یک از ما می‌توانیم با تمرین آن را به دست آوریم و در کنار آن ارتباطی موثر و موفق با دیگران نیز داشته باشیم.

هیچ کس دوست ندارد مورد انتقاد قرار گیرد. اما نحوه رسیدگی به آن تفاوت ایجاد می کند. اگر قفل شوید و حالت تدافعی پیدا کنید ، ممکن است وقت زیادی را صرف احساس بد و تکرار همان رفتاری کنید که از ابتدا مشکل ساز بود. اما اگر بتوانید جدی گرفتن آن را یاد بگیرید ، با تأملات واقعی در مورد چگونگی استفاده از آن به عنوان پایه ای برای پیشرفت، می توانید دریابید که انتقاد در واقع می تواند یک هدیه باشد.

راه های افزایش روحیه انتقاد پذیری

انتقاد پذیری یعنی چه ؟

انتقاد درد دارد و برای هیچ کس خوشایند نیست. آدم های عاقل از نتیجه انتقاد خوششان می آید.انتقاد پذیری یعنی اینکه من سختی انتقاد را تحمل می کنم تا یک چیزی از آن یاد بگیرم. بنابراین انتقاد، مثل یک سنگ است که به سمت ما پرتاب می شود. هنر ما این است که به جای اینکه پناه بگیریم یا فرار کنیم یا حمله کنیم ، سنگ را بگیریم، بشکنیم و سکه ی طلای داخل آن را در بیاوریم.در حقیقت در داخل سنگ انتقاد، یک سکه طلا قرار دارد.

پیش از آنکه در مورد انتقادی که از شما شده فکر کنید یا به آن واکنش نشان دهید از خودتان بپرسید که انگیزه طرف مقابل برای مطرح کردن چنین انتقادی چیست؟

ممکن است دلایل زیر که دیگران از شما انتقاد میکنند عبارتند از :

  • تلاشی است برای سرپوش گذاشتن بر شکست های خودشان
  • دچار ناامنی درونی هستند و انتقاد از دیگران به آنها حس بهتری می دهد
  • شخص در کودکی مورد انتقاد شدید والدین بوده و این شیوه رفتاری را در بزرگسالی اش ادامه داده است
  • نسبت به شما حسادت می کنند و تلاش می کنند نسبت به آنچه در باور خودشان شکست های شما می دانند، اغراق کنند
  • می خواهد تمرکز را از خود منحرف و بحث را به جای دیگری ببرد
  • واقعا به شما اهمیت می دهند و می خواهند شما عملکرد بهتری داشته باشید

در مقابل انتقاد های سازنده و به جا چه باید کنیم؟

گوش دادن فعال :

گوش دادن فعال پیدا کردن معنای گفتار دیگران در ذهن خویش است. با این تعریف شنیدن با گوش دادن متفاوت است. شنیدن فعالیتی جسمی است و نیازی به یادگیری ندارد، چرا‌که دستگاه شنیداری ما غیرارادی در اثر برخورد با صداها،تحریک شده و شنیدن حس می شود. ولی گوش دادن فعالیتی ذهنی است که نیازمند یادگیری است و تا به آن توجه نکنیم ادراک نمی شود.

هنگامی که از ما انتقاد می شود می بایست به آن توضیحات به درستی گوش دهیم. حواسمان باشد تا گارد نگیریم و قبل از پاسخ دادن به آن انتقاد، خوب فکر کنیم تا متوجه شویم انتقادی که از ما شده تا چه حد درست است و ما تا چه حد در زمینه ای که مورد نقد قرار گرفتیم، نیاز به تغییر و رشد داریم.

سوال و یافتن دلیل (اشتباه از ما بوده یا خیر) :

با پرسیدن سوال متوجه می شویم که آیا اشتباه از ما بوده یا نه ، یک دلیل دیگر سوال پرسیدن این است که وقتی کسی از ما انتقاد می کند، عصبانی است. پرسیدن سوال، فرد عصبانی را کمی منطقی و آرام می کند. چون کسی که به سوال جواب می دهد، مجبور است که منطقی فکر کند.

برنامه ریزی برای تغییر :

حال پس از مشخص شدن مراحل بالا می بایست برای تغییر خود برنامه ریزی کنید می بایست یک هدف گذاری واضح و برنامه ‌ریزی مناسب برای رسیدن به هدف داشته باشید.

راه های بالا بردن روحیه انتقاد پذیری :

  • در مواجه با انتقاد آرامش خود را حفظ کنید
  • برای بالا بردن روحیه انتقاد پذیری در لحظه واکنش ندهید
  • انتقادی که از شما می شود را به تمام ابعاد شخصیتتان تعمیم ندهید
  • انتقادها را به چشم یک فرصت ببینید
  • برای تغییر و رشد برنامه ریزی داشته باشید
  • راهکارهای مناسب و نامناسب را از یکدیگر جدا کنید
  • پس از پایان انتقادها، با یک نفر که به او اعتماد دارید و به ‌خوبی شما را درک می‌کند صحبت کنید.

دوره های غیر حضوری زیر در خصوص بالا بردن روحیه انتقاد پذیری به شما کمک خواهند کرد، برای استفاده از هر دوره کافیست برروی لینک دوره کلیک کنید :

دوره حل اختلافات زناشویی

دوره سبک‌ های ارتباطی در خانواده سالم

دوره اصول گفتگو

دوره عزت نفس

دوره اصول تغییر

دوره کنترل خشم

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

  1. بسیار مفید.نکته جالب برای من این بود که نباید انتقاد ها را به کل ابعاد شخصیت مان تعمیم دهیم.خوب است بعد از شنیدن انتقاد ها به خود یاد آوری کنیم : درسته از من در این زمینه انتقاد شده ولی من ارزشمندم.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *