آموزش‌ مهارت‌های زندگی

انسان، انسان به دنیا نمی آید.

مطلبی رو خوندم که هدایتم کرد به یک سلسله افکار و پردازش، کاری که همیشه در روبه رویی با موقعیت‌ها انجام می‌دهم، گفتم بنویسم و با شما به اشتراک بگذارم، قطعا اندیشه های شما هم کمک می‌کند تا با هم فکر کنیم و قدرتمندتر به وقایع نگاه کنیم.

جمله این بود: اسب، اسب به دنیا می آید. ولی انسان، انسان به دنیا نمی آید باید او را تعلیم داد تا انسان شود.

انسان، انسان به دنیا نمی آید.

می گویند موجودات و حیوانات را می‌توانیم تربیت کنیم تا در یک مرحله معین تغییر کند پس در آنها هم تحول و شدن وجود دارد.

اما تفاوت در چند چیز است:

انسان به تدریج تمایل به تغییر و یادگیری و بهتر شدن پیدا می‌کند و می‌خواهد که توانمندتر شود تا بیشتر از امکانات و موقعیت های زندگی بهره برداری کند.

پس یک تفاوت اصلی در انسان و حیوان ، تعلیم دادن و تغییر کردن است. که این دو در خواست و اختیار انسان است که هر چه بیشتر یاد می گیرد و رشد می‌کند تمایل او به یادگیری و رشد بیشتر می‌شود اما این میل و انتخاب در حیوانات وجود ندارد. آنها نهایتن توسط مربیانشان رفتارهایی را با تمرین و تکرار یاد می‌گیرند.

انسان نفس عمل را دوست دارد و تنها به دنبال پاداش بیرونی نیست ولی حیوان حتی درباره علت کارش چیزی نمیداند اما می‌خواهد به پاداش عملش دست یابد. و در نهایت یادگیری، تغییر و رشد در انسانها نهایت ندارد. هر چه بخواهد می‌تواند پیش رود و پیشرفت کند.

مثلن نقطه پایان و فارغ التحصیلی برای یک کار هنری مثل نقاشی،خطاطی،موسیقی، رقص، و ….. نیست. با اخذ یک مدرک یا جایزه حتی جایزه بین المللی کار آن فرد پایان نمی یابد و باز هم مشتاق تجربه های جدیدی می‌شود و ادامه میدهد.

در واقع اصل حرکت در درون تشنه ی انسانها رخ میدهد که با اقدام کردن و خلق کردن تا حدی این تشنگی رفع می‌شود اما فردا بیقرار سفری دیگر شروع به کار می‌کند تا با اقدامش، رشد بیشتری کند.

اما حیوان هر قدر پاداشهای بهتری هم بگیرد امکان و توان رشد نامحدود را ندارد و اصلن این تجارب برای او رشد به حساب نمی آیند. تنها تغییرات و عادتهای لذت بخش برای صاحبان آنهاست. که کلی وقت و روش را صرف ساختن او کرده اند.

همین حالا که در حال مکتوب کردن اندیشه هایم هستم بیشتر از اوقاتی که صرف مطالعه و خواندن کتابهای دیگران میکردم احساس تغییر و تحول میکنم اینکه چقدر در درونم برداشتها و تحلیل هایی دارم که فرصت لازم داشتند ابراز شوند.

ویدا فلاح

مرداد 1401

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

11 پاسخ

  1. مقاله عالی بود وانسان به همان اندازه توانایی در یادگیری دارد وسیریدناپذیر است خدا کند که اینها را در راه درست وسالم بکار برد،سپاسگزار از شما وقلم توانایتان

  2. دقیقا همین طور به خاطر همین هست که امام علی «ع»میفرماید انسان میتواند پست تر از حیوان ویاارزشش بالاتر از ملائک باشه ایشالا که آدما بتونن پی به ارزش واقعی خود ببرند وازتوانایی هایی که دارند به درستی استفاده کنند

  3. مثل جمله ی انسانم آرزوست دقیقا هم خوانی می کند با مقاله ی انسان ،انسان به دنیا نمی آید ، کاش بتوانیم جامعه ای بسازیم آگاه؛؛ ودائم درحال رشد وتغییر در خودمان باشیم و این باور را داشته باشیم تا آخرین لحظه ی عمرمان باید در حال یادگیری باشیم وبه آموز ش های که دیده ایم جامع عمل بپوشانیم

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *