آموزش‌ مهارت‌های زندگی

بیماری های روان تنی

بیماری های روان تنی چیست؟ هرآنچه که باید از بیماری های سایکوسوماتیک بدانید!

بیماری روان تنی در واقع به بیماری ها و دردهای جسمی اشاره دارد که در واقع ریشه و منشا آن ها روانی است. استرس و فشارهای روانی عامل اصلی ابتلا به بیماری های روان تنی هستند. به همین دلیل مجموعه متخصص دکتر فلاح برای شما در خصوص مدیریت اضطراب و مدیریت استرس دوره هایی را تهیه کرده اند تا با استفاده از این دوره های غیر حضوری روانشناسی بتوانید از ابتلا به انواع بیماری های روان تنی جلوگیری کنید.

 

بیماری روان تنی یعنی چه ؟

بیماری های روان تنی ( اختلالات سایکوسوماتیک ) در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرند، اما علائم اضطراب به صورت بیماری‌ها و دردهای جسمی بروز پیدا می‌کند که در واقع دارای ریشه و منشأ روانی است. رویکرد‌های متفاوتی در مورد علل بروز مشکلات روان تنی وجود دارد. ولی می‌توان گفت که علت اصلی تمامی این بیماری‌های روان تنی استرس و فشار‌های روانی می‌باشد.

علت بیمار‌ی های روان تنی و درد های ناشی از آن چیست؟

اگرچه دلیل قطعی برای شروع آن نمی توان مشخص کرد اما تصور می شود که استرس های خاص زندگی ممکن است آغاز کننده این دردها باشند. بسیاری از افراد پس از تجربه یک وضعیت منفی قابل توجه مثل از دست دادن عشق یا روبرو شدن با یک فاجعه طبیعی دچار درد سایکوسوماتیک می شوند.

استرس و فشار‌های روانی عامل اصلی ابتلا به بیماری های روان تنی ( اختلالات سایکوسوماتیک ) هستند. پس اگر از آن گونه افراد هستید که یک شغل پر استرس یا موقعیت زندگی پر استرس و پر تنشی دارید و یا خانواده‌ی آشفته و اتفاقات منفی بسیاری در زندگی خانوادگی شما در حال رخ دادن است، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روان تنی قرار خواهید گرفت.

بیماری های روان تنی
بیماری های روان تنی

علائم بیماری های روان تنی :

علائم روان تنی با نشانه‌ های بیماری‌های بدنی شروع می‌شود و جسم را درگیر می‌کند اما منشا اصلی آنها مشکلات روانی است. از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بیماری های گوارشی
  • ترش کردن
  • احساس سردرد
  • احساس نفخ

از شایع ‌ترین مشکلات روان ‌تنی در کشور ماست. بیماری که به دلیل مشکلات روانی گرفتار بیماری‌های جسمی شده باشد، معمولا با تظاهرات جدی بدنی رو به ‌رو می‌شود و وقتی برای بررسی مشکل به دکتر مراجعه می‌کند، متخصص هیچ مشکل جدی جسمی ‌ای را در او نمی‌ تواند تشخیص دهد و درمان جسمی بیماری نمی ‌تواند مشکلات او را برطرف کند.

انواع اختلال های روان تنی :

  • هیپوکندریا
  • اختلال تبدیلی
  • سایبر کندریا

اختلال تبدیلی چیست؟

این نوع از اختلالات روان تنی زمانی رخ می‌دهند که فرد استرس فراوانی را تجربه می‌کند و به تبع آن دچار مشکلات و یا دردهای جسمانی می‌شود.

اختلال هیپوکندریا چیست؟

افراد مبتلا به این اختلالات دردها و علائم بسیار جزئی را به بیماری ‌های دشوار و نا علاج نسبت می‌دهند. مثلا فردی که دچار سر درد می ‌شود، تصور می‌کند سرطان دارد و استرس ناشی از این باور سر درد او را تشدید می‌کند.

اختلال سایبر کندریا چیست؟

در این اختلال فرد با مطالعه بیماری ‌های مختلف در اینترنت و … تصور می‌کند علائم آن ‌ها را در وجود خود دارد.

انواع بیماری های روان تنی شامل :

  • اختلالات قلبی عروقی
  • اختلالات تنفسی (به ویژه آسم)
  • اختلالات گوارشی
  • دردهای ستون فقرات
  • اختلالات تغذیه ‌ای
  • فشار خون
  • مشکلات تیروئید

تفاوت بیماری های جسمی و بیماری روان تنی :

سابقه خانوادگی اولین انگیزه‌ ای است که می ‌تواند افراد را وادار به بررسی بیشتر کند. اگر فرد در خانواده ‌ای است که سابقه ابتلا به اضطراب، افسردگی و دیگر بیماری ‌های روانی را دارد، باید نسبت به بررسی نشانه ‌های بیماری در خودش حساس ‌تر باشد. گاهی هم فرد به دنبال یک اتفاق استرس ‌زا، علائم عصبی ‌ای را از خود بروز می ‌دهد و حتی با فروکش کردن دلایل اضطراب هم، نشانه‌ های فیزیکی ‌ای در بدنش بروز پیدا می‌کند. نشانه‌ هایی از قبیل تنگی نفس، اضطراب مزمن، سردرد و ناراحتی‌ های گوارشی که با تجربه اضطراب شروع می‌شود و مدتی بعد از محو شدن تنش ‌ها از بین می ‌رود، می‌تواند نسبت به این موضوع به فرد هشدار دهد.

شخص معمولا اختلال دردی دارد که با هیچ وضعیت پزشکی ای توجیه نمی شود و شدت و نشانه های آن با میزان درد واقعی مطابقت ندارد. باید در نظر داشته باشید که درد سایکوسوماتیک که بیمار از آن ها شاکی است برخلاف تصور قبل فقط در ذهن بیمار نیست. آن ها درد فیزیکی واقعی هستند که واقعا بیمار آن ها را حس می کند نه این که ادا در بیاورد. مجموعه ای از غربالگری ها مثل آزمایش خون و معاینات رادیولژیک از قبیل اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI می تواند وجود هر گونه مشکل پزشکی که باعث ایجاد درد شده است را رد یا تایید کند. تنها در صورتی که همه آزمایشات طبیعی باشد می توان تشخیص درد سایکوژنیک دارد.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *