آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تغییر عادت های رفتاری در راستای ایجاد سبک زندگی بهتر

عادت های رفتاری ، در طول مسیر زندگی ما نقش بسیار موثری دارند. تغییر در عادت های رفتاری موجب بهبود شخصیت ما می شود.چرا که عادت های ما به مرور شخصیت ما را می سازند. و یا حتی ممکن است تاثیرات به سزایی در آینده شغلی ، تحصیلی یا مالی ما داشته باشند.

از آنجایی که زندگی مجموعه ای از ثانیه هاست که آن را شکل می دهند، کارهایی که به صورت عادت رفتاری در زندگی ما وجود دارند قطعا تاثیر بالایی در روند رشد و زندگی ما خواهند داشت.

ما در دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی ، مهارت تغییر عادت های رفتاری را ارائه داده ایم که شما می توانید از آن بهره مند شوید.

در ادامه به اصولی می پردازیم که برای تغییر عادت های رفتاری در راستای ایجاد سبک زندگی بهتر به آن ها احتیاج داریم. امیدواریم اگر تا پایان مقاله با ما باشید بتوانید با آموزه های خود تغییرات مفیدی در زندگی خود شکل دهید. مطمئن باشید که اگر بتوانید عادت های غلط خود را به روش صحیح حذف کرده و عادت های صحیح را جایگزین کنید می توانید تاثیرات مثبت زیادی در زندگی خود بگذارید.

عادت های رفتاری :

عادت های رفتاری دامنه وسیعی دارند. از ساعت بیدار شدن از خواب در صبح گرفته تا نحوه صحبت کردن و … همه در دامنه عادت های رفتاری قرار میگیرند که شما می توانید آن ها را تغییر دهید یا به حال خود بگذارید.

اگر عادت مثبت و خوبی دارید به شما تبریک می گوییم چرا که دوری از عادت ها کار راحتی نیست و وجود یک عادت رفتاری مثبت همواره تاثیر خوب خود را خواهد گذاشت. اما اگر عادت رفتاری منفی دارید که از آن ناراضی هستید و سعی دارید آن را تغییر دهید ، ما به شما کمک میکنیم که این مسیر را طی کنید.

تغییر در عادت های رفتاری

چه چیز را می توانیم تغییر دهیم

دنیای ما دو بخش است. دنیایی که در درونمان است و دنیای بیرونی. بسیاری از عوامل بیرونی هستند که مدام با آن ها ذرگیر هستیم و به هر شکلی روی زندگی ما تاثیر میگذارند. ما را به جلو هل می دهند یا به عقب می رانند‌. معمولا ما تمام تمرکزمان را روی این مسائل میگذاریم و مدام غر میزنیم که چرا سیاست به این شکل است. چرا اقتصاد این وضع را دارد و ….

اما کاملا غافلیم از آنچه که اهمیت دارد و ما می توانیم تغییرش دهیم. بیایید از خودمان شروع کنیم و عادت های زیبا و پسندیده بسازیم تا دنیای خود و اطرافیانمان را به شکل بهتری بسازیم. همه آن چیزی که می توانیم تغییرش دهیم درون ماست. تغییر در عادت های رفتاری به ما کمک می کنند تا در مسیر درستی قرار بگیریم. وقتی از خودمان میپرسیم که چگونه می توانم بهتر شوم برای آن چه پاسخی دارید؟ پاسخ فقط یک عبارت چند کلمه ای است، « تغییر عادت ها »

وقت تغییر است

تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی از خواب بیدار می شوید چه کارهایی را مطابق عادت هایتان انجام می دهید؟ یا اولین کاری که بعد از برداشتن تلفن همراهتان می کنید چیست؟ یا وقتی از بیرون منزل به خانه می آیید چه کارهایی می کنید؟ قبل از این که در پایان روز به تختخواب بروید چه؟

شاید مدت هاست که تصمیم دارید کاری را برای خود به عادت تبدیل کنید اما موفق نشده اید. مثلا مدت هاست تصمیم دارید قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید. یا عصر ها در زمان های مطالعه کنید. یا هر شب قبل از خواب کارهای روز بعد خود را بنویسید. چرا که حتما در ارتباط با تاثیر نوشتن در موفقیت شنیده اید.

حالا زمان این رسیده است که این تغییر در خود را نهادینه کنید و به یک عادت تبدیلش کنید. جالب است بدانید ، هر کاری که انجام می دهیم در مغز ما تاثیر میگذارد و مغز ما در مقابل آن واکنش نشان می دهد. فرایند تغییر عادت های رفتاری هم کاری است که باید توسط ما و کمک مغز انجام شود. در ادامه واکنش مغز را به عادت های رفتاری بررسی می کنیم.

تغییر در عادت های رفتاری

قدر مغزتان را بدانید

مغز انسان سیستم بسیار پیچیده ای است که تا به حال سیستمی نظیر آن یافت نشده است. مغز انسان تشکیل شده از ۱۰۰ میلیارد نورون است ! نورون ها در مغز انواع فعالیت ها را انجام می دهند. اما ما معمولا از بخش عمده مغزمان استفاده نمیکنیم و آن را بی استفاده رها کرده ایم.

توصیهمن به شما این است که از این پس قدر این سیستم پیچیده مغزتان را بیشتر بدانید و از ظرفیت های آن بیشتر استفاده کنید. پیچیده ترین سیستم دنیا در دست شماست، پس بهتر است آن را بی استفاده نگذارید و از مزایای آن بهره مند شوید.

باور های غلط را کنار بگذارید

« دیگر نمیتوانم تغییر کنم » ، « من سی سال اینطور زندگی کردم از این به بعد هم همین خواهم بود» ، « این عادت در من نهادینه شده دست خودم نیست » ، این ها باور های غلطی هستند که بار مشکلات شما را بیشتر می کنند. اگر تغییر نمیکنید ، تنها عامل آن خودتان هستید.

پس بهتر است که اگر قصد دارید تغییر کنید این باور ها را به کلی دور بریزید و تصمیم بگیرید و سپس شما می توانید واقعا تغییر کنید. شاید زمان ببرد تا تغییرات شکل بگیرند اما به هیچ وجه نا ممکن نیستند.

مغز انسان همانطور که گفتیم هدیه ارزشمندی است. این سرمایه عظیم بر خلاف سایر اعضای بدن تا پایان عمر به رشد خود ادامه می دهد. اگر از آن کار بکشیم و فعال نگهش داریم همواره رشد می کند و سلول های تازه می سازد. هر عادت در مغز ما دارای یک مسیر عصبی قوی است.

که از همان ابتدا قوی نبوده بلکه به مرور و با تکرار آن کار این مسیر قوت یافته است. به همین علت اگر می خواهید عادت جدیدی را شکل دهید باید برایش یک مسیر عصبی قوی بسازید. به همین علت تغییر در عادت های رفتاری قدری زمان بر است اما غیر ممکن نیست.

پس نمی توانم و در من شکل گرفته فقط بهانه هایی هستند که برای توجیهات اشتباهات رفتاری خود می آوریم. برای تغییر عادت های رفتاری باید ترفندهایی را به کارگیرید که در دوره غیر حضوری تغییر عادت به آن پرداخته ایم.

شما می توانید این پکیج را از طریق همین لینک مشاهده و انتخاب کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *