آموزش‌ مهارت‌های زندگی

جلوگیری از زودرنجی

جلوگیری از زودرنجی با چه روش هایی امکان پذیر است؟

جلوگیری از زودرنجی با چه روش هایی امکان پذیر است؟ زودرنجی یکی از مسائلی است که تحت تاثیر عوامل زیستی یا محیطی اتفاق میفتد. عموما زودرنجی ناشی از مسائل زیستی است. یعنی یک نوزاد از بدو تولد به دلیل مسائل ژنتیکی ممکن است دچار زودرنجی باشد. یعنی در نوزادی و کودکی نسبت به سایر کودکان بهانه گیر تر باشد و در بزرگسالی حساس و زودرنج باشد.

از آن جایی که عموما این مسئله تحت تاثیر عوامل زیستی است باعث می شود گمان کنیم که جلوگیری از زودرنجی امکان ندارد. ممکن است تصور کنیم فردی که زودرنج است غیر قابل تغییر است و تا آخر عمر بایستی با این مسئله دست و پنجه نرم کند. در ادامه در مورد جلوگیری از زودرنجی بیشتر صحبت می کنیم.

در زندگی اکثر مسائل با وجود داشتن مهارت حل می شوند. اگر احساس می کنید شما نیز به این مهارت ها نیاز دارید می توانید از لینک دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی بهره ببرید. می توانید شاهد دوره های غیر حضوری عزت نفس ، کنترل خشم ، کاهش اضطراب و … باشید.

جلوگیری از زودرنجی

فرد زودرنج چه ویژگی هایی دارد؟

برای جلوگیری از زودرنجی لازم است با زودرنجی و افراد زودرنج آشنا شویم. افراد زودرنج معمولا نسبت به مسائل ساده که برای سایر افراد عادی و ناچیز است عکس العمل نشان می دهند. زمانی که عکس العمل فرد نسبت به مسائل ریز و درشت زیاد باشد این موضوع باعث ایجاد اضطراب نیز می شود.

اضطراب مکرر عملکرد ما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بنابراین افراد زودرنج معمولا در مقایسه با سایر افراد عملکرد پایین تری دارند. این افراد تحت هر شرایطی نسبت به موضوع یا فردی احساس ناراحتی می کنند. افراد زودرنج معمولا به دنبال توجه و دلجویی دیگران هستند. ممکن است طرف مقابل آن ها هیچگونه رفتار منفی نداشته باشد اما فرد زودرنج در ذهن خود افکار منفی ببافد. افراد زودرنج نمی توانند زندگی و روابط لذت بخش و سالمی را تجربه کنند زیرا مدام نسبت به مسائل و رفتار های جزئی حساسیت نشان می دهند.

جلوگیری از زودرنجی

جلوگیری از زودرنجی در گام اول به خود فرد کمک می کند. فرد زودرنج بیشتر از هر شخص دیگری آسیب می بیند. از آن جایی که فرد زودرنج معمولا درگیر اضطراب است و اضطراب نیز روی سیستم ایمنی بدن اثر می گذارد این فرد در معرض بیماری های جسمی نیز قرار می گیرد.

تقویت عزت نفس

یکی از راه های جلوگیری از زودرنجی آگاهی از نقاط قوت خودمان است. ما با آگاهی نسبت به نقاط قوتمان می توانیم نقاط ضعفمان را پوشش دهیم. در واقع در موارد زیادی زودرنجی ناشی از اعتماد به نفس و عزت نفس پایین است. یکی از راه های جلوگیری از زودرنجی تقویت احساسات مثبت نسبت به خودمان است.

یافتن صورت مسئله

یکی دیگر از راه حل های جلوگیری از زودرنجی رسیدن به شناخت نسبی از مسائلی است که باعث رنجش ما می شوند. زمانی که رنجیده خاطر می شویم بایستی مسئله ای که باعث رنجش ما شده است را شفاف و واضح برای خود بیان کنیم در این حالت صورت مسئله به وضوح مشخص می شود. با مشخص شدن صورت مسئله مسیر را برای خود هموار می کنیم.

پذیرش زودرنجی

زمانی که منبع رنجش خود را پیدا کنیم راحت تر می توانیم بپذیریم که حساس و زودرنج هستیم. اولین قدم در جلوگیری از زودرنجی پذیرش آن است. وقتی که بپذیریم زودرنج هستیم به دنبال راه حل برای برطرف کردن آن خواهیم بود.

دید گسترده

گسترده کردن افکار و نظرمان باعث جلوگیری از زودرنجی می شود. زمانی که نسبت به مسئله ای احساس نارضایتی و رنجش داریم می توانیم به نعمت های زیادی که در زندگی داریم فکر کنیم. ممکن است چیز های کوچکی که داریم و حتی داشتنشان را فراموش کرده ایم برای دیگری آرزو باشد. این نوع نظر به ما کمک می کند تا نسبت به مسائل ساده و پیش پا افتاده راحت تر گذر کنیم.

تخلیه انرژی

برای جلوگیری از زودرنجی لازم است بدانیم که زودرنجی آستانه تحریک پذیری ما را پایین میاورد. یعنی با یک مسئله کوچک ممکن است دچار اضطراب و یا خشم شویم. ما بایستی در مورد خود به این شناخت برسیم که چه چیزی ما را آرام می کند. گاهی ورزش مداوم ، حمام آب گرم و … باعث می شود احساسات منفی و آسیب زننده ما فروکش کنند.

اگر می خواهید مطالب بیشتر در مورد جلوگیری از زودرنجی و افراد زودرنج و سایر مسائلی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند بدانید می توانید به لینک دوره های غیر حضوری زیر مراجعه کنید.

دوره طلاق عاطفی

دوره حل اختلافات زناشویی

دوره عزت نفس

دوره رهایی از ترس

دوره کنترل خشم

دوره کاهش اضطراب

 

 

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *