آموزش‌ مهارت‌های زندگی

درمان تله های زندگی

درمان تله های زندگی با چه روش هایی امکان پذیر است؟

درمان تله های زندگی مستلزم شناخت کافی از این تله ها و در واقع داشتن توانایی لازم برای مقابله با این تله ها است. تله های زندگی یا طرحواره های ناسازگار یعنی ما یک الگو تکراری را در فکر کردن ، رفتار کردن ، صحبت کردن و … نشان دهیم.

معمولا ریشه این الگو ها را می توان در کودکی و یا نوجوانی جست و جو کرد. زمانی که در صدد تغییر این الگو ها بر نیاییم این الگو ها مدام ما را همراهی می کنند. در واقع در زندگی بزرگسالی زمانی که یک موقعیت مشابه موقعیت کودکی ما به وجود می آید کودکی ما برایمان تداعی شده و رفتار مشابه انجام می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد درمان تله های زندگی و انواع آن بیشتر صحبت کنیم.

برای شرکت در دوره های غیر حضوری عزت نفس ، رهایی از ترس ، کنترل خشم و … کلیک کنید. به طور کلی برای بهره مندی از یک سری مهارت های ضروری روی دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی کلیک کنید.

درمان تله های زندگی

تله یا طرحواره اطاعت

برای درمان تله های زندگی لازم است با تله یا طرحواره اطاعت آشنا باشید. در چنین شرایطی ما تمایل داریم که دائما اطرافیان ، نزدیکان ، دوستان ، آشنایان و … خود را راضی و خوشحال نگه داریم. خود را در کمترین درجه اهمیت قرار می دهیم و همیشه خواسته های دیگران را بر خواسته های خود ارجحیت می دهیم که این مورد یکی از نشانه های بارز کمبود عزت نفس نیز هست.

در تمام مسائل نظر دیگران را مهم می دانید. از بیان نظر شخصی خود دوری می کنید. تمایل ندارید کاری را به تنهایی انجام دهید و همیشه علاقه دارید تا در کار های گروهی و زندگی کسی بر شما سلطه داشته باشد و شما را کنترل کند. در این مورد فرد خود را همیشه سرکوب می کند. نظر خود را بیان نمی کند. ناراحتی و خشم خود را بروز نمی دهد. این مسائل سبب می شود خشم ذره ذره فرد ، سرکوب شود و به صورت ناگهانی و بدتر در شکلی دیگر خود را بروز دهد.

تله یا طرحواره بازداری هیجانی

برای درمان تله های زندگی لازم است با تله یا طرحواره بازداری هیجانی آشنا باشید. در چنین شرایطی فرد نمی تواند هیجانات مثبت و منفی خود را به راحتی بروز دهد. مثلا زمانی که به شخضی علاقه و احساس مثبت دارید به راحتی نمی توانید با او این موضوع را مطرح کنید.

زمانی که نسبت به موضوعی خشم دارید و یا از شخصی ناراحت هستید نمی توانید ناراحتی خود را بیان کنید. در واقع در این شرایط فرد به بمبی از احساسات مثبت و منفی تبدیل می شود که قادر نیست آن ها را برون ریزی کند. معمولا چنین افرادی به بیان احساسات اعتمادی ندارند و منطق را بر احساس ترجیح می دهند.

تله یا طرحواره شکست

برای درمان تله های زندگی لازم است با تله یا طرحواره شکست آشنا باشید. این شرایط مصداق بارز کمبود عزت نفس است. در این مورد شما توانایی ها و استعداد های خود را قبول ندارید. تصور می کنید در هر راهی که وارد شوید شکست خواهید خورد.

دیگران از شما بهتر هستند و شما محکوم به شکست هستید. این باور نسبت به شکست قطعی و ترس از شکست باعث می شود برای پیشرفت خود تلاش نکنیم. از خلاقیت و ریسک بترسیم و هیچوقت آن ها را نپذیریم. در واقع باور نسبت به ترس باعث می شود مسیر موفقیت را خودمان به روی خود ببندیم.

تله یا طرحواره رها شدگی

برای درمان تله های زندگی لازم است با تله یا طرحواره رها شدگی آشنا باشید. در این شرایط فرد نسبت به از دست دادن دیگران و تنها شدن بسیار نگران است. در چنین شرایطی فرد تمایل دارد دیگران را به شدت کنترل کند.

حتی اگر رابطه مثبت و خوبی با کسی داشته باشد همیشه در ذهن خود این تصور را دارد که روزی این رابطه از بین خواهد رفت. این تصورات فرد باعث می شود فرد رفتار های بیمار گونه مثل کنترل بیش از حد ، حسادت ، رنجاندن دیگران از خود و … را بروز بدهد.

تله یا طرحواره تایید طلبی

برای درمان تله های زندگی لازم است با تله یا طرحواره تایید طلبی آشنا باشید. در چنین شرایطی فرد تمایل دارد تا رفتاری انجام دهد که همه او را تایید کنند و دوس داشته باشند. در این شرایط فرد علایق و استعداد خود را کنار می گذارد و راهی را ادامه می دهد که تایید دیگران را در بر دارد. همیشه تمایل به انجام کار های گروهی دارد تا دیگران بر او سلطه داشته باشند و او را تایید کنند.

برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان تله های زندگی می توانید از لینک دوره های غیر حضوری زیر بهره ببرید.

دوره عزت نفس

دوره رهایی از ترس

دوره کنترل خشم

دوره طلاق عاطفی

دوره حل اختلافات زناشویی

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *