آموزش‌ مهارت‌های زندگی

راه های افزایش عزت نفس در کودکان | کودکان ما چقدر عزت نفس دارند؟

افزایش عزت نفس در کودکان یکی از پارامترهایی است که می تواند تاثیر به سزایی در آینده آن ها بگذارد. بسیاری از مشکلاتی که در دوران بزرگسالی افراد دچار آن ها می شوند ، ریشه در کودکی آن ها دارد.

لذا این مسئله ما را بر آن وا می دارد که کودکان قوی تر و با عزت نفس بالاتری تربیت کنیم. متاسفانه در جامعه ظاهر گرای این روز ها بسیاری از کودکان چوب اشتباهات والدین خود و اطرافیان را می خورند.

افزایش عزت نفس در کودکان

ممکن است والدین حرف هایی بزنند کن از نظر خودشان ساده و بی اهمیت است و حتی توجهشان  را جلب نمی کند. اما برای کودکان این حرف ها مانند خنجری در روحشان باشد.

پس چه بهتر که از ابتدای کودکی به حرف هایی که به فرزندمان و یا حتی در حضور او می زنیم ، توجه کنیم تا کودکانمان دچار مشکلات ناشی از کمبود عزت نفس نشوند.

برای این که به این مسئله توجه داشته باشیم ، ابتدا باید بدانیم چه کارهایی اشتباه هستند تا از انجام آن ها خود داری کنیم . سپس باید بدانیم که چه رفتاری را جایگزین کنیم تا نه تنها کودک ما دچار کمبود عزت نفس نشود ، بلکه عزت نفس او افزایش یابد.

چرا باید به افزایش عزت نفس در کودکمان توجه کنیم ؟

وقتی عزت نفس افراد بالا باشد ، به آسانی می توانند مهارت های ارتباطی را بیاموزند و اعمال کنند. افراد با عزت نفس بالا در مدیریت استرس هایشان موفق تر عمل می کنند. همچنین به علت شخصیت قوی که دارند در زندگی مشترک دچار وابستگی های کمتری هستند که منجر به کاهش مشکلات زناشویی می شود.

عزت نفس منشا موفقیت های فردی و اجتماعی است. حتی بزرگسالانی که عزت نفس پایینی دارند می توانند این خصیصه را در خود تقویت کنند. ما برای این معقوله دوره افزایش عزت نفس را به شما پیشنهاد می دهیم.

افرادی که دارای عزت نفس بالایی هستند معمولا پشتکار بالایی هم دارند. چرا که به خود اطمینان دارند و می دانند که از پس خیلی چیزها بر می آیند. و با انگیزه بیشتری تلاش می کنند.

با توجه به تمام مواردی که ذکر شد ، پس می توان گفت عزت نفس جز جدا ناشدنی از موفقیت است. معمولا افرادی که به خود اعتماد ندارند و برای خود شخصیت قدرتمندی قائل نیستند ، انگیزه چندانی برای موفقیت ندارند و ترجیح می دهند موفقیت دیگران را ستایش کنند.

پس با افزایش اعتماد به نفس در کودکان می توان تضمین خوبی برای شخصیت و آینده آن ها داشت. متاسفانه در جامعه ما بسیاری افراد خواسته یا ناخواسته شخصیت کودکشان را مورد حمله قرار می دهند. با انجام برخی از رفتار هایی که از نظر خودشان طبیعی است ، آن ها را دچار آزار روحی می کنند.

افزایش عزت نفس در کودکان

چه کارهایی موجب افزایش عزت نفس در کودکان می شود؟

ممکن است برخی از ما ندانیم که چه رفتار هایی انجام می دهیم که عزت نفس کودکمان از بین می رود. و یا ندانیم با انجام چه رفتار هایی می توانیم به افزایش عزت نفس فرزندمان بپردازیم.

عزت نفس والدین

معمولا کودکانی که عزت نفس بالایی دارند در خانواده هایی تربیت می شوند که پدر و مادر خود دارای عزت نفس بالا هستند. پس می توان گفت اولین اقدامی که برای افزایش عزت نفس در کودکان باید انجام دهید این است که سعی کنید به افزایش عزت به نفس در خودتان بپردازید.

با کودکتان مشورت کنید

یکی دیگر از اصولی که می تواند به طرز شگفت انگیزی به افزایش عزت نفس در کودکان کمک کند ، این است که در مسائلی که به خودشان مرتبط است اجازه دهید خود تصمیم بگیرند. شما می توانید چند گزینه برای او مشخص کنید و بخواهید از میان این گزینه ها انتخاب کند.

مثلا اگر برای تفریح میخواهید بیرون بروید از او بپرسید که دوست دارد به پارک برود یا به سینما . از این طریق هم شخصیت او را پرورش داده اید و هم لذت تفریح را برای او دو چندان می کنید. چرا که خودش آن تفریح را انتخاب کرده است.

حتی می توانید راجع به بعضی مسائلی که مرتبط با آن ها نیست هم نظر آن ها را بخواهید. مثلا از او بپرسید « لباسی که پوشیده ام خوب است یا عوض کنم » این کار تاثیر شگفت انگیزی بر عزت نفس او می گذارد.

نظر نخواستن از کودک و تحمیل نظرات خود بر او اعتماد به نفس او را نابود می کند و به او این مفهوم را القا میکند که تو ارزشی نداری. فراموش نکنید که ممکن است تصمیم گیری برای کودکان سخت باشد. پس به او فرصت فکر کردن بدهید و با حوصله و ملایمت رفتار کنید.

افزایش عزت نفس در کودکان

به فرزندتان مسئولیت بدهید

مسئولیت دادن به کودک سبب می شود پی ببرد که از پس چه کارهایی بر می آید. پس به خود می بالد و از انجام این کار ها خرسند می شود. حتما دیده اید کودکان دوست دارند در کارها به پدر و مادرشان کمک کنند. مثلا لباس ها را مرتب کنند یا وسایل سفره را بچینند. به آن ها مسئولیت برخی از کار ها مثل سفره چیدن را بدهید. حتما خواهید دید که به خوبی از پس آن بر می آیند.

کودکان را بی قید و شرط دوست بداریم

هیچ گاه حتی از روی شوخی و بازی به فرزندتان نگویید که او را دوست ندارید. به او نگویید اگر فلان کار را انجام دهی دوستت دارم یا اگر انجام ندهی دوستت ندارم. فرزندان شما باید بدانند که شما آن ها را بی هیچ قید و شرطی دوست دارید. اشتباهات آن ها باعث نمی شود که دوستشان نداشته باشید. دوست داشته شدن عزت نفس افراد را افزایش می دهد. چه بسا که از سمت پدر و مادر که نزدیک ترین افراد به کودک هستند باشد.

کودکان تشنه توجه شما هستند

متاسفانه مسئله ای که این روز ها بسیار رایج است این است که والدین به علت تنوع زیاد سرگرمی ها ، به کودکشان توجه کمی نشان می دهند. مثلا وقتی کودکان سوالی دارند یا میخواهند حرفی بزنند ، والدین که در حال تماشای تلویزیون هستند به آن ها بی توجهی می کنند. یا جواب آن ها را بی حوصلگی می دهند.

این مسئله اهمیت فراوانی در کاهش عزت نفس کودک دارد چرا که او گمان می کند شما تلویزیون یا گوشی را بیشتر از او دوست دارید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *