آموزش‌ مهارت‌های زندگی

کنترل هیجانات منفی

راه های مدیریت هیجانات – کنترل هیجانات منفی

راه های مدیریت هیجانات به شما کمک میکند تا هیجانات منفی و مثبت خود را بشناسید و در جهت کنترل هیجانات منفی اقدامات مناسبی به عمل آورید. برای اینکه بتوانید به درستی هیجانات خود را تخلیه کنید بهتر است که با سبک های ابراز هیجان بیشتر آشنا بشید به این منظور کافیست برروی لینک کلیک کنید. مجموعه ویدا فلاح درخصوص شناخت هوش هیجانی هم دوره ای تهیه کرده است که با خرید این دوره می توانید هیجانات خود را به درستی بشناسید و در جهت روابط درست واکنش های مناسبی از خود نشان دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر برروی لینک کلیک کنید.

انواع هیجانات :

عصبانی- شکست خورده، افسرده، محتاط، بهت زده، راحت، عاشق، نادان، نامطمئن، مشتاق، کنجکاو، خسته، ناکام، دلداده، شکاک، مغرور، تحت تاثیر، وحشت زده، کامیاب، شاد، خجالت زده، ترسیده، علاقه مند، ممنون، ناراحت، کلافه، غمگین، رضایتمند، وسواسی، خوشبین، تحریک، پذیر، غمگین، تهی، افسرده، گناهکار، پر انرژی، حسود، متاسف، ذوق زده، آسیب پذیر، هوشمند، احمق و ناامید انواعی از هیجانات مثبت و منفی هستند.

چرا باید هیجان‌ هایمان را بشناسیم؟

تا زمانی که ندانیم هیجان چیست و چه کارکردی دارد نمی ‌توانیم هیجان ‌هایمان را بشناسیم و تا زمانی که احساسات و هیجاناتمان را نشناسیم نمی ‌توانیم به خودآگاهی هیجانی برسیم. هر چه بیشتر بتوانیم احساسات و هیجانات ‌مان را بشناسیم نسبت به خود، نیازها، علایق، حساسیت‌ ها، خواسته‌ ها و آرزوهایمان هم به شناخت بیشتری خواهیم رسید.
احساسات و هیجان ‌ها انگیزه لازم را برای تغییر کردن و ترک موقعیت ‌های ناخوشایند و خلق موقعیت ‌ها و لحظات خوشایند در ما ایجاد می ‌کنند، بر پروسه تصمیم گیری و عملکردهایمان تأثیر می‌گذارند و به زندگی شور، نشاط و پویایی می ‌بخشند.

راه های مدیریت هیجانات
راه های مدیریت هیجانات

مهارت مدیریت هیجان چیست؟

مهارت مدیریت هیجان‌ که یکی از مهارت‌ های زندگی است یعنی مدیریت آگاهانه، هوشیارانه و خلاقانه هیجان‌ها. برای اینکه بتوانیم هیجان‌ها را آگاهانه و خلاقانه مدیریت کنیم باید هیجان‌ها را به خوبی بشناسیم و از وجود آنها مطلع باشیم و از نقش و میزان تأثیر آنها هم آگاه باشیم.

با هیجانات ناکارآمد چه کار کنیم؟

مدیریت و تنظیم هیجانات یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های زندگی است که هر فرد باید یاد بگیرد. مهارت تنظیم هیجان فرایندی شناختی-رفتاری-هیجانی است که بر وقوع، شدت، مدت و سبک ابراز هیجانات اثر می‌گذارد و باعث می‌شود ما به شیوه‌ای سالم و رضایت‌بخش تمام هیجانات متنوع انسانی‌مان را تجربه کنیم.

راه های مدیریت هیجانات :

بیشتر مردم در زندگیشان هیجانات شدید و غیر قابل کنترل را تجربه کرده اند. در چنین مواقعی، شخص بسیار مایل است شدت خشم، غم و اضطراب و ناامیدی تحت کنترل او باشد. ممکن است شدت هیجانات بر رفتار و طرز برخورد فرد به گونه ای تأثیر بگذارد که موجب رنجش و ناراحتی خود و اطرافیان شود. برای کنترل کردن هیجانات، ثبت آنها در دفترچه یادداشت روزانه است. تحقیقات نشان داده است که چنین روشی، تاثیرقابل ملاحظه ای بر افرادی که دچار حوادث شده بودند داشته است.

  • پیش‌بینی کنیم که در هر موقعیتی چه هیجانی در ما ایجاد می ‌شود.
  • پیش ‌بینی کنیم شدت آن هیجان چقدر خواهد بود.
  • احساسات و هیجانات‌ مان را بشناسیم.
  • بدانیم هنگام تجربه هر هیجان چه واکنشی از خود نشان خواهیم داد.
  • بدانیم این رفتارها و واکنش‌ ها چه تأثیری روی دیگران، هیجان ‌ها و رفتارهایشان خواهد گذاشت.

 

کنترل هیجانات منفی با تخلیه هیجان چگونه است؟

اگر به هیجانات منفی خود به موقع توجه نکنید و آنها را نادیده بگیرید یا سرکوب یا انکار کنید، در آینده نزدیک به شکل نادرست مجبور به تخلیه آنها می‌شوید. آگاهی از هیجانات خود و دیگران به شما کمک می‌کند پاسخ مناسبی را در مقابل آنها بدهید.

در تخلیه هیجان، فردی که با هیجانی درگیر است، آن را به صورت رفتار در می آورد، برای مثال درباره آن حرف می زند. به این ترتیب شخص مورد نظر با مشکل مواجه شده است. راه رهایی از هیجان های منفی، به رفتار درآوردن و به این شکل تخلیه کردن آنهاست. تا زمانی که فردی درباره حس و هیجانش حرف نزند، نمی تواند با آن رو به رو شده و حس منفی را شناخته و آن را تخلیه کند. نکته مهم دیگر این که، تخلیه هیجانی، فرآیندی است که باید به بینش برسد.

به این معنی که شخص باید با هیجان هایش آشنا شده، به بینشی درباره هیجان هایش برسد و سپس با آگاهی از آنها، هیجان ها را تخلیه کند.طی روز ما با عواطف و هیجان های منفی مختلفی رو به رو می شویم. عواطف و هیجان ها نیاز به ابراز دارند. فردی که توانایی ابراز هیجان و عواطف خود را داشته باشد. اگر با مشکلی هم رو به رو شود، می تواند آن را برطرف کند. بنابراین توانایی حرف زدن و بیان هیجان ها بسیار مهم بوده و باید این مهارت را آموخت. اگر حتی فردی نمی تواند به راحتی صحبت کرده و احساساتش را بروز دهد، باید به خودگویی هایش گوش دهد تا با خودش و عواطفش آشنا شود.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *