آموزش‌ مهارت‌های زندگی

شما چگونه با انتقاد روبرو می‌شوید؟

هرچقدر که ما هیجانی‌تر باشیم، تفکر ما محدودتر، و در نتیجه واکنش‌هایمان سوال برانگیزتر خواهند بود.

اگر در حال یادگیری یک مهارت جدید هستید و به شما بازخوردی داده می‌شود که برایتان ناخوشایند است، اولین قدم این است که بپذیرید که شما جایزالخطا هستید و اشتباه بخشی از زندگی و به‌خصوص فرآیند یادگیری است.

اگر شما به خودتان اجازه دهید که با هر انتقادی تعادل هیجانی‌تان را از دست بدهید و واکنش نشان بدهید، احساسات شما در مسیر رشد مانع‌تان خواهند شد.

یک راهکار موثر برای حفظ تعادل در روبه‌رویی با انتقاد این است که آن را غیرشخصی کنید. این یعنی، حرف و نقد طرف مقابل را نه به سمت خودتان، بلکه به سمت یک فرد سوم شخص در نظر بگیرید. فرض کنید شما آن فردی نیستید که در حال دریافت انتقاد است و در آن صورت آن انتقاد ۱) آیا موجه است؟ ۲) آیا به دلیل عصبانیت یا کدورت فرد انتقاد کننده از من است؟ ۳) چه وجوهی از مرا به خودم نشان می‌دهد که درباره شان نمی‌دانستم؟

این شاید برای افرادی که همیشه در مقابل انتقاد واکنشی تدافعی داشته‌اند کمی سخت باشد که بخواهند در حین انتقاد شدن این سوالات را از خود بپرسند. اما به یاد داشته باشید، قبل از قرار گرفتن در موقعیت انتقاد، شما باید آن موقعیت را تصویرسازی کنید و عکس العمل جدید خود را به صورت ذهنی تمرین کنید تا در زمانی که این اتفاق واقعا برایتان افتاد بتوانید به شکلی جدید و غیرتدافعی رفتار کنید.

اگر باز هم بعد از تمرین نتوانستید این کار را در عمل اجرا کنید، بعد از هر باری که در انتقادپذیری موفق نبودید،‌ با خود بنشینید و موقعیت را تحلیل کنید و علت یابی کنید که چه شد که کنترل از دست تان خارج شد. سپس در ذهن تان واکنش درست را تصویرسازی کنید.

این به شما کمک می‌کند تا از هر انتقاد نکته‌ای بگیرید و در مسیر توانمند شدن با قدرت بیشتری پیش بروید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *