آموزش‌ مهارت‌های زندگی

درمان اضطراب

علت اضطراب و درمان اضطراب را بیشتر شناسایی کنید!

علت اضطراب را که بدانید و بشناسید قطعا می توانید برای درمان اضطراب راحت تر اقدامات لازم را انجام دهید. بنابراین دانستن علت مسئله ای به حل آن مسئله به شما کمک خواهد کرد. مجموعه دکتر فلاح درخصوص مدیریت اضطراب و مدیریت استرس برای شما دوره های غیر حضوری تهیه کرده و شما با خرید این دوره های ارزشمند می توانید اضطراب و استرس خود را کاهش و رفع نمایید.

اضطراب چیست؟

بسیاری از مردم هنگام مواجهه با مشکلات شغلی، قبل از امتحان دادن یا اتخاذ تصمیمات حساس، عصبی و مضطرب می‌شوند. این نوع از اضطراب که توسط فرد کنترل می‌شود، اضطراب طبیعی است.

اما اگر اضطراب به صورت ترس و نگرانی بیش از حد، غیرمنطقی و غیرقابل کنترل باشد و در زندگی روزمره شخص اختلال ایجاد کند، نوعی بیماری روحی جدی محسوب می‌شود. افراد مبتلا به اختلالات اضطراب، ترس، نگرانی، اندوه و پریشانی را به طور مداوم تجربه می‌کنند. اما با درمان آن، اکثر افراد می‌توانند این احساسات را مدیریت کرده و به زندگی عادی برگردند.

انواع اضطراب عبارتند از :

  • فوبیای اجتماعی
  • آگورافوبیا
  • اختلال وسواسی جبری (OCD)
  • اختلال هراس
  • فوبیاهای خاص
  • اختلال اضطراب فراگیر (GAD)
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

علت اضطراب را بیشتر بشناسید!

  • بیماری یا جراحت یک دوست یا عضو خانواده
  • ابتلا به یک بیماری یا جراحت
  • نقل مکان کردن
  • تولد نوزاد جدید
  • مرگ یک عضو خانواده یا دوست
  • شروع یک مقطع تحصیلی یا کار جدید
  • ازدواج

احساس پوچی :

افرادی که احساس پوچی می‌کنند، احساس آرامش نمی‌کنند و همواره در پی گمشده‌ای می‌گردند ولی هرچه می‌کوشند خلأ روانی‌شان برطرف نمی‌شود و در نتیجه زندگی را تکرار مکررات، یکنواخت و خویشتن را توخالی و بی‌هدف می‌یابند و روزگار خود را در اضطرابی جانکاه سپری می‌کنند و احساس تنهایی، ناامیدی و شکست می‌کنند.

نداشتن پشتیبان و تکیه ‌گاه :

یکی از عوامل اضطراب، نداشتن تکیه‌ گاه معنوی است زیرا وقتی انسان خدا را فراموش کرد زندگی مادیش هم دشوار می‌شود.

ترس از مرگ :

ترس از مرگ، عامل مهم دیگری است که سبب دلهره و نگرانی در انسان می‌شود. و از آن جا که امکان مرگ تنها در سنین بالا نیست، بلکه در سنین دیگر مخصوصاً به هنگام بیماری‌ها، جنگ‌ها، نا امنی‌ ها و.. . وجود دارد، این نگرانی می‌تواند عمومی باشد.

ضعف و ناتوانی :

عامل بخشی از نگرانی ‌ها، ناتوانی انسان در برابر عوامل طبیعی، مانند سیل، زلزله، بیماری و ناتوانی در برابر دشمنان است.

دنیا پرستی :

دنیاپرستی و دلباختگی در برابر زرق و برق زندگی مادی، یکی از بزرگ‌ترین عوامل اضطراب و نگرانی انسان ها بوده و هست، تا آنجا که گاهی عدم دستیابی به رنگ خاصی از لباس، کفش و کلاه یا یکی از هزاران وسایل زندگی، ساعت‌ها و یا روزها فکر دنیا پرستان را نا آرام و مشوش می‌کند.

گذشته تاریک :

گاه گذشته‌ تاریک زندگی فکر انسان را به خود مشغول می‌دارد و همواره او را نگران می‌سازد. از گناهانی که انجام داده، از کوتاهی‌ها و لغزش‌ها و… نمونه‌ای از این ‌گونه عوامل هستند.

علت اضطراب
علت اضطراب

به طور کلی 3 عامل برای ایجاد اضطراب وجود دارد:

عوامل ژنتیکی و ارثی :

یکی از مهم ترین عوامل اضطراب ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است. البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر و یادگیری و تکرار کار های آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعی)، ولی تحقیقات و بررسی های انجام شده بر روی حیوانات و دو قلو هایی که با هم یا جدا از هم زندگی می کنند و از والدین مضطرب به دنیا آمده اند، نشان می دهند که عوامل ژنتیکی نیز بسیار مؤثر اند.

عوامل محیطی و اجتماعی :

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به وجود آمدن اضطراب در افراد می شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طرد شدگی، … از عوامل محیطی می توان تغییرات ناگهانی و غیر منتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان، … نام برد.

عوامل زیست شناختی و جسمانی :

در افراد مضطرب، میزان بعضی از هورمون های موجود در خون غیر عادی است. بنابراین هر آن چه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می شود. بارداری، کم کاری یا پر کاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده ای در غدد فوق کلیوی که هورمون اپینفرین تولید می کند و بی نظمی ضربان های قلب از این عوامل هستند.

درمان اضطراب و راه های کاهش اضطراب :

راه‌های بسیاری برای دریافت درمان‌های استرس و اضطراب وجود دارد. اگر احساس می‌کنید که قادر به کنار آمدن و غلبه بر استرس و اضطراب خود نیستید، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص بهداشت و سلامت روان معرفی کند. متخصص ممکن است با استفاده از روان درمانی به شما کمک کند تا بر استرس و اضطراب خود کار کنید.

  • نوع اضطراب ‌تان را کشف کنید
  • علل و محرک ‌های اضطراب ‌تان را پیدا کنید
  • بپذیرید که اضطراب‌ تان یک مشکل است
  • سبک زندگی ‌تان را به‌ گونه‌ ای تغییر دهید که اضطراب کمتری را تجربه کنید تا به درمان اضطراب منجر شود.
  • آنها را به بخش‌ هایی کوچک ‌تر تقسیم کنید تا بتوانید آسان ‌تر مدیریت ‌شان کنید

در زمان حال زندگی کنید : اضطراب افکار شما را به آینده ‌ای وحشتناک که هنوز اتفاق نیفتاده می‌برد. سعی کنید خود را به همان جایی که اکنون هستید، برگردانید. انجام تمرین ‌های خودآگاهی می‌تواند به شما کمک کند.

آرام‌ سازی عضلات : مکان آرامی پیدا کنید. چشمان خود را ببندید و به آرامی فشار دهید، سپس هر یک از گروه‌ های عضلانی از انگشتان پا تا سر خود را شل کنید. به مدت سه ثانیه فشار را نگه دارید و سپس خیلی سریع آن را رها کنید. این کار می‌تواند به کاهش احساس فشار ماهیچه‌ای که ناشی از اضطراب است کمک کند و یکی از راه های درمان اضطراب است.

 تنفس آرام : نفس‌ کشیدن آرام یکی از راه های درمان اضطراب است. زمانی که مضطرب هستید، تنفس شما سریع‌تر و کمتر می‌شود. سعی کنید عمدا تنفس خود را کاهش دهید. تا سه بشمارید و به آرامی نفس خود را داخل بکشید، سپس تا سه بشمارید و نفس خود را بیرون دهید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *