آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مجموعه آموزش های رایگان خشم و پرخاشگری

ویدئو اول: چگونه هیجاناتمان را در برابر افراد پرخاشگر کنترل کنیم؟

مدیریت هیجانات منفی در برابر پرخاشگری:
 هیجانات: واقعی هستند، بخشی از ما هستند و دردرون ما ایجاد می شوند، همیشگی نیستند و موقت هستند.
 در برابر پرخاشگری که موجب آزردگی شده:
شما چه تفسیری از رفتار او دارید؟ تفسیر شما حال شما را بد می کند، اگر در مواجهه با کسی که پرخاشگری می کند ناسزا، توهین و افکار منفی در درونتان فعال شود احساس آزردگی در شما شدت پیدا می کند.
آگاهی بالای شما، خود نظاره گری باعث می شود تعادل روانی را حفظ کنید و هیجانات که مسری هستند سرایت نکنند.
 فرد پرخاشگر با مغز ابتدایی خودش یا با مغز لیمبیک خودش با شما حرف می زند و هیجاناتش را بروز می دهد، شما با مغز متفکر یا نئوکورتکس مشاهده می کنید به این معنا که سطح اثر گذاری او خیلی پائین است و هیجان او به شما سرایت نمی کند.
 هیجانات مهم ترین وضعیت ما هستند و می توانیم از آنها برای داشتن یک زندگی شاد و معنا دار استفاده کنیم اگر تحت تاثیر بخش متفکر مغز نظاره و اداره شوند. اگر سواد عاطفی پائین داشته باشیم مسلما فردی که هیجان شدید دارد می تواند با ما بازی روانی کند و هر دو نفر آزرده شده و رابطه در طول زمان تخریب می شود.
 اولین چیزی که باید یاد بگیریم این است که ارتباط مناسب با خود زمانی است که دچار هیجان می شویم. باید قدرت ارتباط بالغانه را بالا ببریم و باور داشته باشیم هیچ کس نمی تواند ما را ناراحت کند مگر اینکه به او اجازه داده باشیم.
وقتی باورهای ضعیفی داریم گفتگو های درونی ضعیفی هم درباره اتفاقات زندگی با خود خواهیم داشت. بزرگترین دشمن ما ناآگاهی ما است و بزرگترین دوست ما آگاهی ما است یعنی تمایل به رشد.
در هر اختلاف و تعارضی چیزی که به شما کمک می کند این است که به هیجانات هوشیار باشید و ناراحتی طرف مقابل را بپذیرید، حوصله کنید و روی خودتان کار کنید.

——————————————————————————————————————————

ویدئو دوم: چگونه می توانیم از برقراری ارتباط با دیگران لذت ببریم؟

چند نکته ارتباطی:
با آدم‌های مهم که زیر یک سقف و در کنار هم زندگی می‌کنیم قطعا با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد، قطعا اختلاف نظر پیش می‌آید، ممکن است در این اختلافات یکی از طرفین برخورد نامناسبی داشته باشد در چنین شرایطی فردی که هوشیار تر است باید صبر پیشه کند، خویشتن داری کند.
اگر فرد مهم زندگی با آزردگی خودش را بیان می‌کند، حالش بد است، باید حوصله کنید و شنونده باشید و درک کنید که فرد مقابل چه احساسی دارد، چه پیامی می‌دهد، آسیبی که دیده از کجاست؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که شنونده خوبی باشید. چقدر قدرت دارید که بشنوید و پاسخی ندهید؟
تمرین کنید:
 برای پاسخ ندادن،
 وقتی با فرد مهم زندگی گفتگو انجام می‌دهید مراقب باشید از بحث خارج نشوید.
یکی از مشکلات ارتباطی این است که گفتگو را درباره موضوع خاصی شروع می‌کنند اما پراکنده گویی می‌کنند و از هدف اصلی خارج می‌شوند. این پراکنده گویی بحث را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود خشم و آزردگی شما چندین برابر شود. اجازه ندهید فرد مقابل هم دچار این اشتباه شود.

 نکته مهم اینجاست: اینکه شما درباره چه موضوعی صحبت می کنید مهم است اما مهم‌تر از آن لحنی است که مشغول گفتگو هستید. لحن کلام تاثیر خیلی زیادی بر روی محتوای پیامی که انتقال می‌دهید دارد.

شما می‌توانید انتقاد سختی را با یک لحن شیرین بیان کنید طوری که فرد مقابل تمایل داشته باشد به انتقادی که به او شده فکر کند و روی خودش کار کند حتی تغییر کند. آن چیزی که مهم است به زبان بدن، لحن صدا و محتوای کلام توجه داشته باشید.
زمانی که اختلاف دارید قطعا هیجان در بدن شما زیاد است اگر متوجه می‌شوید که هیجانتان بالا می‌رود باید توجه به هیجان را همزمان داشته باشید.
یکی از کمبودهای ارتباطی که در افراد وجود دارد این است وقتی‌‌‌‌که هیچ مشکلی با فرد مهم زندگی ندارند وقت کافی برای گفتگو کردن درباره آرزوها، ترس‌ها، آزردگی‌هایشان اختصاص نمی‌دهند.
 وقت بگذارید و گفتگو کنید.
 وقت بگذارید با هم خاطرات خوش بسازید.
یکی از سرمایه‌های افراد در رابطه داشتن خاطرات خوش مشترک است و بعد درباره آن‌ها صحبت کردن است. مرور گردن خاطرات به اندازه ایجاد خاطرات اثرات خوبی روی روان دارد.

 هیجانات فاکتور بسیار مهمی هستند برای‌اینکه رابطه را تغذیه و تقویت کنند.
باید یاد بگیرید با افرادی که غیبت می‌کنند، آسیب می‌زنند، به راحتی تخریب می‌کنند، خیلی آگاهانه و خیلی ذهن آگاه نسبت به اینکه در درون و زبان و رفتارهای بیرونی چه برخوردهای مناسبی انجام دهید. این افراد نیاز دارند به یک فرد قدرتمند که با رفتار آنها آسیب نمی‌بیند چون اگر آسیب ببینید شبیه آنها می‌شوید.
یاد بگیریم روی رشد فکری، رشد هیجانی، ارتباطی کار کنیم. مطمئن باشید داشته‌های بیشتر آدمها را خوشبخت نمی‌کند اینکه بتوانیم با حداقل داشته‌ها، حداکثر شادمانی و رضایت را تجربه کنیم هم استحقاق برای به دست آوردن بیشتر بالا می‌رود و هم در ارتباط با آدمهای مهم زندگی خوشحال‌تر هستیم و اثرات مثبتی می‌گذاریم.
زمانی که مشکلی وجود ندارد باید روی رشد خود کار کنیم، در بحران خیلی سخت است.

———————————————————————————————————————
و اما در ادامه می خواهیم درباره آدم های سمی برایتان ویدئویی را بگذاریم

آدمهای سمی احساسات منفی در ما ایجاد می کنند، و توجهی به بازخورد محیط ندارند. شما با این افراد چگونه برخورد می کنید؟

در ادامه برای یادگیری نکات بیشتر برای ساختن زندگی آرام دوره خشم و شیوه برخورد با افراد پرخاشگر را معرفی می کنیم.

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

9 پاسخ

  1. سلام وقتتون به خیر خانوم دکتر واقعا وارد یک دانشگاه شدم با حضور شما واقعا این جمله شما که فرد مهم زندگیتون تو دعوا میگه دیگه دوست ندارم اون جمله واقعی نیست خیلی حالم رو خوب کرد همیشه فقط بابت همین جمله ها تو اختلافات میریزم به هم و احساس میکنم پس همه خوبی ها الکی بود ولی الان فهمیدم همه خوبی‌ها واقعیه اون جمله مربوط به خشم طرف مقابل هست

  2. من بلد نیستم چطوری برخورد همیشه از حضور اینجور ادم اا در یک جمع میترسم چون همیشه اذیت شدم با خودخوری کردم یا عصبانی شدم دعوا کردم یا قهر کردم ولی بعدا فهمیدم هیچکدوم هم درست نبوده

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *