آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مدیتیشن چیست

مدیتیشن چیست – انواع مدیتیشن و هدف از انجام مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن چیست ؟ شاید خیلی ها ندانند مدیتیشن یا مراقبه یعنی چه و چگونه می شود انجام داد، اصلا هدف از انجام آن چیست و چه انواعی دارد؟ با مراقبه و دست ‌یابی به سلامت ذهنی پایدار، روابط سالم‌ تری خواهید داشت، کمتر دچار بیماری خواهید شد و به‌ طور کلی، زندگی پربارتری خواهید داشت. مدیتیشن یا مراقبه یکی از فنون و روش تسلط بر ذهن است. اگر شما هم استرس دارید، افسرده شده اید، نمی توانید ذهن تان را متمرکز و انرژی های منفی را از خود دور کنید، در خانه تان مدیتیشن کنید. از دوره های مرتبط با این مقاله می توان به مدیریت استرس، مدیتیشن انرژی جذب، مدیریت اضطراب اشاره کرد.

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن به معنای متمرکز کردن ذهن است. این تمرکز میتواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس، فرائض دینی و… صورت گیرد. هدف از این کار آگاهی از لحظه حال، رسیدن به آرامش، و کاهش استرس است. مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود.

درون‌ پویی یا مدیتیشن meditation که با نام مراقبه نیز شناخته می‌شود، به‌ طور کلی فنون و روش تسلط بر ذهن است. به گفته معتقدان این روش، هدف مدیتیشن تربیت و کنترل ذهن توسط تکنیک‌های درون‌گرانه برای رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به غیر است.

مدیتیشن یک تکنیک و تمرین ذهنی و بدنی است که در آن شخص به آرامی توجه خود را به درون می‌برد تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کند. اکثر انواع مدیتیشن از تمرینات مذهبی شرقی به خصوص از هند، چین و ژاپن به غرب رفته است. تنها در سه دهه اخیر است که این تکنیک‌ها به‌طور جدی برای دستیابی به سلامتی، بخصوص برای درمان استرس و کاهش دردهای مزمن به کار می‌رود.

مدیتیشن

هدف از انجام مدیتیشن چیست؟

هدف از مدیتیشن آن است که بخشی از وجودمان را که محو و ناشناخته مانده است، بازیابیم. مدیتیشن دید و بینش موثرتر و وسیعتری را به وجود می آورد. درک و بینش متفاوت از حقیقت در اختیار انسان می گذارد و دیگر آنکه مدیتیشن کارایی بهتر برای حل مسائل زندگی است. مدیتیشن می تواند به آرامش افراد در استرس، به حفظ سلامتی و به بهبودی بیماران، احساس توازن و تعادل فکری و رسیدن به افزایش بصیرت، ارتقای افکار، و خونسردی در برخورد با مشکلات، آرامش و خود شناسی بیشتر ،پذیرش بهتر دیگران روابط اجتماعی،کنترل ذهن ، موفقیت در متافیزیک و علوم روانی و پرورش نیروهای درونی، کمک کند.

از انواع مدیتیشن برای رهایی از حالتهای پر از استرس و اضطراب که ناشی از زندگی های شهری و ماشینی امروز است می توان استفاده کرد. شرایط خاص و نوع زندگی امروزی، انسان را دچار روزمرگی کرده که باید برای رهایی از آن در جستجوی چاره ای باشد. تکنیک های مدیتیشن باعث خالی شدن ذهن از محتویات زندگی گذشته و یا آرزوهای آینده  و سموم جسمی می شوند. با انجام تمرینات مدیتیشن می توان به آرامش، سلامتی، موفقیت و طول عمر بیشتر رسید.

انواع مدیتیشن و یا مراقبه عبارتند از :

  • ذاذن
  • چی‌ کونگ
  • ذهن ‌آگاهی (برای کسب اطلاعات بیشتر از مدیتیشن ذهن آگاهی می توانید برروی لینک کلیک کنید)
  • مدیتیشن عشق و مهربانی
  • مدیتیشن چاکرا
  • مدیتیشن با خیره نگاه کردن
  • مدیتیشن چشم سوم
  • مدیتیشن تهی‌ سازی تائو
  • مدیتیشن کندالینی
  • مدیتیشن نادا یوگا
  • کاوش درونی

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

2 پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *