آموزش‌ مهارت‌های زندگی

نشانه های افسردگی را بشناسید! از افسردگی چه میدانید؟

بیشتر ما در بعضی مواقع احساس غم ، تنهایی یا افسردگی می کنیم. این یک واکنش طبیعی در برابر از دست دادن ، مبارزات زندگی یا عزت نفس آسیب دیده است. اما وقتی این احساسات طاقت فرسا می شوند ، باعث علائم جسمی می شوند و مدت طولانی ادامه می یابند ، می توانند شما را از داشتن یک زندگی طبیعی و فعال بازدارند. متأسفانه ، تقریباً نیمی از افراد مبتلا به افسردگی هرگز آن را تشخیص نمیدهند یا درمان نمی کنند بنابراین شناخت نشانه های افسردگی به همه افراد کمک میکند تا برای درمان آن زودتر اقدام نمایند.

افسردگی چیست؟

افسردگی (به انگلیسی: Depression) جزو اختلالات خلقی طبقه بندی شده است. افسردگی با احساس فقدان، خشم و غم و اندوه همراه است که باعث مختل شدن فعالیت های روزمره ی فرد می شود. در مطالعات اخیر مشخص شده است که اختلال افسردگی اساسی در بین تمامی اختلالات روانپزشکی، بیشترین شیوع را در کل دوران زندگی افراد دارد. این آمار نشان دهنده آن است که این بیماری بسیار شایع و رایج است.

نشانه های افسردگی

علائم و نشانه های افسردگی :

  • در تمرکز ، به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم گیری مشکل دارید
  • احساس خستگی میکنید
  • احساس گناه ، بی ارزشی و درماندگی دارید
  • احساس بدبینی و ناامیدی دارید
  • بی خوابی ، بیداری صبح زود یا خواب زیاد دارید
  • تحریک پذیر هستید
  • بی قراری میکنید
  • به از دست دادن چیزهایی که یک بار لذت بخش بودند ، از جمله رابطه جنسی علاقه دارید
  • پرخوری یا کاهش اشتها دارید
  • سردرد یا گرفتگی هایی که برطرف نمی شوند، دارید
  • مشکلات گوارشی که حتی با درمان نیز بهتر نمی شوند، دارید
  • احساسات مداوم غمگین ، مضطرب یا “تهی” دارید
  • افکار اقدام به خودکشی دارید

داشتن مشکلات گوارشی :

شاید باورش سخت باشد، اما مغز و روده به‌ شدت باهم در ارتباط هستند. به همین دلیل، وقتی با استرس یا نگرانی روبه‌رو هستیم، دچار تهوع یا درد معده می‌شویم. افسردگی ممکن است روده ما را درگیر کند و به تهوع، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست منجر شود.

داشتن دردهای جسمی :

تشخیص افسردگی موضوع پیچیده‌ای است، چرا که گاهی دوره‌‌های افسردگی بخشی از اختلال دوقطبی یا سایر بیماری های روانی محسوب می‌شوند. اما اینکه فرد افسرده علائم خود را چگونه توصیف می‌کند، اغلب اوقات ریشه‌ی فرهنگی دارد. در جوامع غربی، مبتلایان به افسردگی معمولا درباره‌ حالات یا احساسات‌شان حرف می‌زنند. اما در جوامع شرقی، معمولا به دردهای جسمی اشاره می‌شود.

آیا پریشانی یکی از نشانه ­های افسردگی است؟

اگرچه افسردگی در اغلب موارد خود را با سستی و بی­‌رمقی و کاهش واکنش و فعالیت نشان می­‌دهد، گاهی نیز ممکن است به­ صورت پریشان حالی و بی‌­قراری ظاهر شود. یک تحقیق نشان داد نزدیک به یک سوم افراد مبتلا به اختلال افسردگی عمده، علائم پریشانی و بی‌­قراری فیزیکی از خود نشان می­‌دهند. این علائم افسردگی از مشت کردن دست و تکان دادن پا تا فوران خشم متغیر است. همین‌­طور ممکن است فرد نتواند یک جا بند شود.

علت افسردگی :

برای افسردگی روز مره ‌ای که همه ما گاه به گاه تجربه می ‌کنیم، معمولا بیش از یک دلیل وجود دارد. این دلایل در افراد مختلف میتوانند متفاوت باشند. ممکن است گاهی اوقات کاملا واضح به نظر برسند و یا بالعکس آشکار به نظر نرسند. این عوامل می‌توانند یک چیز ناامید کننده و یاس آور باشند یا به خاطر از دست دادن چیزی یاشخصی باشد. اماگاهی اوقات، مشخص نیست که چرا احساس افسردگی می ‌کنیم. فقط بی ‌حوصله هستیم، قوز می ‌کنیم، حس غم داریم و انگار که از دنده چپ بلند شده ‌ایم. واقعا نمی ‌دانیم چرا. به هر ترتیب این احساسات می ‌توانند به قدری بد باشند که ما نیاز به کمک داشته باشیم.

وضعیت مالی، محل زندگی، روابط اجتماعی، وضعیت تأهل و … از جمله عواملی هستند که در بروز افسردگی در افراد تأثیر گذارند. اما فرضیه دیگری که وجود دارد این است که شاید بتوان برعکس، افسردگی را عامل بروز شرایط نامساعد زندگی دانست. مثلا شیوع افسردگی در افراد بی خانمان بیشتر است، اما در برخی موارد نیز احتمال دارد که افسردگی سبب آوارگی این افراد شده باشد.

احتمال ابتلا به بیماری افسردگی در افرادی که سابقه‌ ابتلا به اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب یا بیش فعالی دارند بیشتر است. همین تاثیرات جسمانی افسردگی آن‌ ها را وادار به مراجعه به پزشک می‌کند.

ژنتیک: افسردگی می ‌تواند به صورت خانوادگی باشد اگر یکی از والدین شما شدیدا افسرده باشد، شما هشت برابر بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی هستید.

اتفاقات مهم (چه خوب چه بد) می تواند منجر به ابتلا فرد به افسردگی شود اما معمولا منجر به افسردگی شدید نمی شود مگر آنکه فرد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به افسردگی هم باشد. وقایع خوبی مثل شروع شغل جدید، فارغ‌التحصیلی، ازدواج، مهاجرت و یا اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن شغل یا درآمد، طلاق، یا بازنشستگی می‌توانند منجر به افسردگی شوند.

انواع افسردگی :

  • افسردگی موقعیتی
  • افسردگی پیش قاعدگی
  • اختلال دوقطبی
  • افسردگی سایکوتیک
  • افسردگی آتیپیک
  • اختلال عاطفی فصلی
  • افسردگی پس از زایمان
  • دیستایمیا
  • افسردگی ماژور

نشانه های افسردگی

افسردگی موقعیتی چیست؟

افسردگی موقعیتی یا اختلال سازگاری با خلق و خوی افسرده نوع کوتاه مدتی از افسردگی است که در نتیجه یک حادثه آسیب زننده یا بروز تغییراتی در زندگی فرد رخ می‌دهد.

افسردگی پیش قاعدگی چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی (PMS) دارای طیف گسترده‌ ای از علائم و نشانه‌ها، از جمله نوسانات خلقی، حساس شدن سینه ها، میل شدید به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگی است. به طور تخمینی از هر ۴ زن قاعده ۳ نفر برخی از علائم سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می ‌کنند.

اختلال دوقطبی چیست؟

اختلال دوقطبی یا دوقطبی شیدایی، افسردگی ، یک اختلال روانی است که موجب تغییرات شدید در خلق و خوی فرد می شود. این اختلال در دو نوع اول و دوم وجود دارد.

افسردگی سایکوتیک چیست؟

اختلالات روانی سایکوتیک نوعی بیماری روانی هستند که فرد مبتلا ارتباط خود با واقعیت را از دست می‌دهد. این بیماران در طول بیماری معمولا دچار توهم و هذیان می‌شوند. توهم یعنی ادراک اشتباه که به هیچ پایه و اساس واقعی ندارد که می‌تواند به شکل شنیداری، دیداری، بویایی و یا لمسی باشد.

اختلال عاطفی فصلی چیست؟

اختلال عاطفی فصلی (Seasonal Affective Disorder) (SAD) این اختلال نوعی افسردگی با الگویی ویژه است. اختلال عاطفی فصلی هر سال به طور منظم در پاییز و زمستان شروع می ­شود و در بهار و تابستان پایان می ­یابد.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

نوعی از افسردگی که گاهی ممکن است بعد از تولد نوزاد در برخی مادرها به وجود بیاید، افسردگی پس از زایمان نامیده می‌شود. احتمال ابتلا به این افسردگی در ایران زیاد نیست و آمار آن در حدود ۱۵ درصد از زایمان‌‌هاست. این افسردگی معمولاً در طول چند ماه ابتدایی بعد از تولد نوزاد ایجاد می‌شود.

دیستایمیا چیست؟

دیستایمیا یا اختلال افسردگی مداوم نوعی افسردگی بلندمدت است که البته به‌شدتِ افسردگی ماژور نیست. این نوع افسردگی موجب بروز دوره‌های بلندمدتِ اُفت خُلقی می‌شود و شاید حتی یک سال یا بیشتر هم طول بکشد.

افسردگی ماژور چیست؟

بعضی افراد ممکن است افسردگی خفیف را تنها یکبار در طول عمر خود تجربه کنند ، اما عده ای نیز هستند که چندین دوره شدید را در زندگی خود داشته اند. این نوع از افسردگی که جدی تر و شدیدتر بوده و ماندگاری بیشتری نیز داشته ، اختلال افسردگی ماژور (MDD) خوانده می شود.

دوره هایی چون رهایی از ترس، مدیریت اضطراب و مدیریت استرس به شما در درمان افسردگی کمک خواهد کرد. برای استفاده از دوره روانشناسی دلخواهتان کافیست برروی لینک دوره مورد نظرتان کلیک کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *