آموزش‌ مهارت‌های زندگی

مهارت های ارتباطی و نقش آن در روابط اجتماعی

مهارت های ارتباطی یکی از موثرترین و مهم‌ترین توانایی‌ها در برقراری روابط اجتماعی است. برقراری ارتباط اجتماعی پایه و اساس زندگی اجتماعی بوده و از آن برای تبادل اطلاعات و ایجاد درک بهتر بین انسان‌ها استفاده می‌شود. ارتباط، در ساده ترین حالت، عمل انتقال اطلاعات از مکانی به مکان دیگر است. انسان‌ها به صورت کلامی یا صوتی (حرف زدن)، نوشتاری (کتاب، مقاله، مجله و…)، غیر کلامی (حرکات بدن، تن صدا)، بصری یا دیداری (تصاویر، نمودارها، فیلم‌ها و…) با هم ارتباط برقرار می‌کنند. در صورتی می‌توان گفت فردی روابط اجتماعی موفق دارد که مهارت های ارتباطی لازم برای برقراری ارتباط را بداند. در این مقاله به بررسی این مهارت ها در برقراری روابط اجتماعی می‌پردازیم.

اهمیت آموختن مهارت های ارتباطی

داشتن مهارت های ارتباطی قوی به همه جنبه‌های زندگی کمک می‌کند – از زندگی حرفه‌ای گرفته تا زندگی شخصی و هر چیزی که در این بین قرار می‌گیرد. از نقطه نظر تجاری، تمام معاملات از ارتباطات ناشی می‌شود. مهارت‌ های ارتباطی خوب برای اینکه به دیگران و خودتان اجازه دهید اطلاعات را دقیق‌تر و سریع‌تر درک کنید، ضروری است. ارتباط موثر به ما کمک می‌کند تا موقعیت‌ها و افراد را بهتر درک کنیم. درک این موقعیت‌ها و افراد باعث می‌شود بتوانیم اعتماد و احترام برای خود کسب کنیم. به عبارت دیگر می‌توان گفت:
مهارت های ارتباطی در واقع افراد را قادر می‌سازد که به درک متقابلی از خود و دیگران برسند.”
مهارت های ارتباطی ضعیف منجر به سوء تفاهم و ناامیدی مکرر می‌شود. در یک نظرسنجی، لینکدین در سال 2016 که در ایالات متحده انجام شد، ارتباطات در صدر فهرست مهارت‌های نرم‌افزاری مورد تقاضا در میان کارفرمایان قرار گرفت.

انواع مهارت‌ های ارتباطی

مهارت های ارتباطی را عموما به سه دسته کلامی، غیر کلامی و دیداری تقسیم‌بندی می‌کنند. در زیر به شرح هر یک از این موارد می‌پردازیم:

کلامی

ارتباط کلامی به ارتباطی گفته می‌شود که، با استفاده از زبان و کلمات برای انتقال پیام مورد نظر به کار می‌رود. به عبارت دیگر، ارتباط کلامی به معنای ارتباط فقط در قالب کلمات گفتاری است.

غیر کلامی

در این نوع ارتباط، برای انتقال پیام از کلمات استفاده نمی‌کنند. این شکل از ارتباط عمدتاً به ارتباط کلامی کمک کرده و آن را با حرکات، زبان بدن، نمادها و عبارات تکمیل می کند. اگر ارتباطات غیر کلامی کنترل و هدایت شود، می توان ارتباطات را کنترل و هدایت کرد. برخی از شیوه‌های ارتباط غیرکلامی عبارت‌اند از:

  • ارتباط فیزیکی غیر کلامی: به حرکات دست، زبان بدن، حالات چهره، لحن صدای فرد، وضعیت بدن، موضع، لمس، نگاه، و موارد دیگر، ارتباط غیر کلامی فیزیکی گفته می‌شود. 55 درصد از ارتباطات روزانه ما شامل ارتباط فیزیکی غیر کلامی می‌شود.
  • ارتباطات زیبایی شناختی: از طریق نقاشی‌ها یا دیگر اشکال هنری، یک هنرمند می‌تواند قوی‌ترین پیام‌ها را منتقل کند. چندین بار در تاریخ جهان، هنر به عنوان یک شکل مؤثر ارتباط غیرکلامی مورد استفاده قرار گرفته است.
  • ظاهر: همیشه اولین واکنش ارتباطی که شکل می‌گیرد بر اساس ظاهر است. مردم به ظاهر شما واکنش نشان خواهند داد و این یک واقعیت زندگی است. رنگ لباس، مدل لباس و… واکنش مخاطب را مشخص می‌کند.

دیداری

این ارتباط از طریق وسایل کمک بصری مانند: نقاشی‌ها، پلاکاردها، ارائه‌ها و تصاویر و غیره صورت می‌گیرد. ارتباطات را به عنوان ارتباط رسمی و غیر رسمی نیز تقسیم می‌کنند. که معمولا برای سازمان‌ها و زندگی شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ارتباطات سازمانی می‌توانید به مقاله 10 مهارت ارتباطی موثر در محل کار مراجعه کنید.

بهبود مهارت های ارتباطی

تسلط بر مهارت های ارتباطی ممکن است یک عمر طول بکشد. با این حال، کارهای زیادی وجود دارد که کمک می‌کند تا مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشیده و اطمینان کسب کنید که می‌توانیم انتقال و دریافت اطلاعات به طور موثر داشته باشیم. در زیر چند نمونه از این مهارت‌ها را بیان می‌کنیم:

گوش دادن فعال

به معنای توجه دقیق به افرادی است که با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. زمانی که از طرف مقابل سوال بپرسیم، بیان مجدد داشته باشیم و… یعنی به صورت فعال در حال گوش دادن هستیم. گوش دادن فعال باعث کسب احترام در بین دیگر افراد می‌شود. در هنگام گوش دادن فعال از وسایلی مانند گوشی تلفن همراه، لپ تاپ و… نباید استفاده کرد.

روش ارتباطی

انتخاب روش برقراری ارتباط بسیار مهم است. با توجه به نوع ارتباط و اطلاعاتی که می‌خواهید انتقال دهید روش ارتباطی (ایمیل، تلفنی، کلامی، و…) را انتخاب کنید.

اعتماد به نفس

داشتن عزت نفس کافی و اعتماد به نفس در برقراری ارتباط بسیار موثر است. وقتی با اعتماد به نفس با افراد ارتباط برقرار می‌کنید باعث جلب اعتماد می‌شوید.
مهارت‌های که در بالا ذکر شد تنها بخشی از مهارت های ارتباطی است. برای کسب مهارهای ارتباطی بیشتر می‌توانید به دوره غیر حضوری اصول گفتگو و ارتباط موثر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در زندگی روزمره دائماً در حال برقراری ارتباط هستیم؛ بدون این که در مورد مهارت های ارتباطی و تاثیر آن بر روابط اجتماعی بدانیم. در بسیاری از موارد فقط به دلیل عدم آگاهی در مورد مهارت‌ های ارتباطی در زندگی شخص و کاری خود دچار مشکل شده و حتی گاهی عزیزان خود را از دست داده‌ایم. گذراندن دوره های آموزشی مهارت ‌های ارتباطی در برقراری ارتباط درست و موثر بسیار کمک می‌کند. با شرکت در دوره مهارت های ارتباطی می توانید پازل روابط خود را تکمیل کنید و گامی بزرگ در جهت رشد خود بردارید.

جهت آموزش روش های بهبود مهارت های ارتباطی و اجتماعی در محیط کار می‌توانید این مقاله را در سایت مطالعه بفرمایید.

 

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از  دوره – مهارت‌های ارتباطی – (مهارت ارتباط بالغانه) استفاده کنید.

 

منبع
https://corporatefinanceinstitute.com/

https://www.toppr.com/

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

  1. سلام خانم دکتر فلاح عزیز
    بی نهایت ممنونم از حضور آرام، وقت، نیرو و راهنمایی های خوب و ارزشمندتون.
    متشکرم از مطالب و نکته های مفیدی که در اختیار ما
    ما می گزارید.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *