آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چرا باید دیگران را ببخشیم ؟ چرا نمیتوانیم ببخشیم ؟

چرا باید دیگران را ببخشیم وقتی در حق ما ظلم کرده اند؟ وقتی ما را با سخنانشان ناراحت و آزرده کرده اند؟ وقتی جلوی پیشرفت و موقعیت های ارزنده ما را گرفته اند؟

دنیایی که در آن زندگی میکنیم بیش از ۷ میلیارد نفر جمعیت دارد. ۷ میلیارد نفر انسان با تفاوت های کوچک و بزرگ روی این کره خاکی زندگی می کنند. همانطور که اثر انگشت هیچ دو نفری از این هفت میلیارد نفر یکسان نیست، شخصیت و سلایق آن ها هم متفاوت است. انسان هایی که اطراف ما هم زندگی می کنند هر کدام ویژگی هایی دارند. رفتارهایی از خود بروز می دهند که چه درست و چه غلط ممکن است مورد پسند ما نباشد و ما را برنجاند.

حتی ممکن است خطاهای دیگران از این حد هم فراتر رود و موجب ایجاد موقعیت های نه چندان خوبی برای ما شود. همه این مسائل فرق نمیکند که به چه شکل باشد در محیط خارجی برای ما اتفاق می افتد. ما به مسائلی که خارج از محدوده شخصیت ما هستند کنترلی نداریم. نمی توانیم افراد را عوض کنیم یا رفتار هایشان را تغییر دهیم. این کار فقط تلاشی نا فرجام است که در نهایت خود ما را بیشتر از هر کس دیگری مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

پس بهتر است بر آن چیزی که خودمان می توانیم کنترل کنیم تمرکز داشته باشیم. کنترل خشم و مدیریت اضطراب خود را بر عهده بگیریم و مسیری را طی کنیم که در آن پیروز میدان باشیم. حتی اگر دیگران آن طور که ما میخواهیم نباشند.

چگونه باید دیگران را ببخشیم

مهارت های زندگی

در زندگی مهارت های بسیاری وجود دارند که باید آن ها را بیاموزیم و برای رشد و توسعه فردی و اجتماعیمان به کار ببریم. آموختن این مهارت ها به ما کمک می کند که در تندباد مشکلات و ناملایمت ها آسوده و سرشار از آرامش باقی بمانیم و روح و روان خود را از آسیب حفظ کنیم. برخی از این مهارت ها مانند اصول گفتگو ما را در ارتباط با دیگران یاری میکند و باعث می شوند کمتر دچار تلاطم شویم.

ما در دوره های غیر حضوری مهارت های زندگی سعی کرده ایم هرچه بیشتر مخاطب را به درک درستی از هر مشکل برسانیم و راه حل آن مشکل را نشان دهیم. شما می توانید از طریق لینک مهارت های زندگی این دوره ها را مشاهده کنید.

چرا ببخشیم؟

حالا نوبت به پاسخ به این پرسش می رسد که اصلا چرا باید دیگران را ببخشیم ؟

 اگر نبخشیم چه می شود؟

برای پاسخ به این دو سوال ابتدا باید بدانیم که بخشیدن نباید صرفا زبانی باشد. بلکه باید با اعماق وجود باشد. اگر دیگران را ببخشیم مانند این است که بار منفی از دوش ما برداشته شود. نبخشیدن موجب می شود که این بار منفی را با خود حمل کنیم . بار منفی که کمر ما را به درد می آورد. روحیه ما را خراب میکند و آسیب های جسمی در پی آن خواهد آمد.

وقتی دیگران می بخشیم از گذشته خود فقط خاطرات زیبا و شاد را به یاد می آوریم . هر زمان که برگردیم به عقب نگاه کنیم جز حس مثبت چیز دیگری برایمان نخواهد داشت. در غیر این صورت گذشته ما مملو از زشتی و بدی است که حال و آینده ما را خراب میکند.

وقتی دیگران را میبخشیم علاوه بر این که حس خوب را برای خود به ارمغان می آوریم ، خود را در نظر آنها به فردی با گذشت تبدیل می کنیم و آن ها را از کردار و رفتارشان پشیمان خواهیم کرد.

سخنی که همیشه شنیده ایم این است که ببخش تا بخشیده شوی. ممکن است ما هم در زندگی اشتباهاتی به عمد یا غیر عمد انجام داده باشیم یا در آینده برایمان پیش بیاید. وقتی دیگران را ببخشیم ما هم بخشوده خواهیم شد.

چگونه باید دیگران را ببخشیم

اگر نتوانیم ببخشیم چه؟

حال که به پاسخ این پرسش که چرا باید دیگران را ببخشیم رسیدیم مسئله دیگری پیش می آید که اگر نتوانیم ببخشیم‌ چه؟ اصلا چرا نمیتوانیم ببخشیم؟ این نفرت چه سودی برای ما دارد؟

معمولا نبخشیدن افراد برای ما دست آویزی است تا خود را مصون نگه داریم. وقتی دیگران را مقصر تمام بدبختی های خود می دانیم و همه تقصیر ها را گردن آن ها می اندازیم تا حدی به آرامش برسیم. با خود بگوییم اگر من در این جا ایستاده ام تقصیر فلان شخص است. اگر او این کار را نمیکرد من الان اینجا نبودم. این نبخشیدن برای ما دستاویزی میشود تا دیگران را قضاوت کرده و خود را آرام کنیم.

 به همین علت هم معمولا زیادی نداریم تا دیگران را ببخشیم. از طرفی ما مدت طولانی با این نفرت زندگی کرده‌ایم و همیشه در فکر انتقام بوده ایم. به همین علت هم رسیدن به آرامش بخشش برای ما سخت می‌شود. اما اگر تصمیم بگیریم و همه پیشینه های ذهنی خود را پاک کنیم. به راحتی می توانیم از نعمت عظیم آرامش برخوردار شویم.

 پس اگر شما هم تمایل دارید تا راز آرامشی که در بخشش وجود دارد را کشف کنید همین الان تصمیم بگیرید و گناهان دیگران را از یاد ببرید و مسیر را برای خود هموار تر کنید. ما در دوره غیر حضوری بخشیدن دیگران شما را یاری میکنیم تا از تلاطم نفرت خارج شوید و آرامش را همراه زندگیتان کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *