آموزش‌ مهارت‌های زندگی

رهایی از افکار گذشته

بسیاری از افراد، گذشته هایی دارند که باعث آزار آن ها می شود. این افراد ممکن است خاطرات دردآوری در ذهن داشته باشند که نیازمند صرف انرژی زیادی است که بتوانند آن ها را سرکوب کنند. برای برقراری نظم و صلح با خود، لازم است ابتدا با گذشته تان آشتی کنید. آشتی  با گذشته به معنای تمیزکردن کمد روانی و عاطفی شما است. اگر مسائل حل نشده ای در گذشته تان دارید که باعث آزار شما می شوند، از همین حالا به فکر یافتن راه هایی برای آشتی با گذشته باشید. آشتی با گذشته می تواند کار دشواری باشد چرا که نمی توانید گذشته را تغییر دهید. این کار نیازمند پذیرش و تسلیم در برابر سرزنش و توبیخ خود است.

در این مقاله، چند راهکار برای آشتی با گذشته را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانند در این موضوع به شما کمک کنند. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید!

1.به دنبال آرامش در درون خودتان بگردید

هرقدر هم که گذشته تان، تاریک و دردناک باشد، آینده همیشه یک افق تازه است که در اختیار شما قرار دارد. کافی است سرچشمه آرامش را در درون خودتان پیدا کنید. با دستیابی به آن سرچشمه آرامش، هرگز درد و رنج ناشی از گذشته را دیگر با خودتان حمل نخواهید کرد.


برای رسیدن به آرامش و سکوت میتوانید از مدیتیشن کمک بگیرید

مدیتیشن سکوت و آرامش


2.پذیرش را تمرین کنید

یکی از دلایلی که نمی توانیم با گذشته خود آشتی کنیم، این است که نسبت به گذشته مان کینه داریم و خود را به خاطر اتفاقاتی که در آن زمان رخ داده اند، سرزنش می کنیم. اما برای آشتی با گذشته، راهی ندارید به جز این که دست از سرزنش کردن خود بردارید. اتفاقاتی که در گذشته افتاده اند و تصمیماتی که در آن دوران گرفته اید را بپذیرید و فقط از آن ها عبور کنید.

3. بنویسید

یکی از بهترین راه های آشتی با گذشته، نوشتن است. به جای درد دل کردن و صحبت با دیگران در مورد احساساتتان، از طریق نوشتن با منِ برترتان صحبت کنید. نوشتن، موجب تخلیه روانی، افزایش آرامش درونی و کاهش فشارهای فکری می شود. با نوشتن قادر خواهید بود که به ابعاد مختلف یک موضوع فکر کنید و نسبت به آن مسئله، نظری عمیق تر پیدا کنید. در این فرآیند نوشتن، هرشب احساسات منفی که در شما فعال شده اند را یادداشت کنید و راجع به اتفاقات روزمره جملاتی را به خودتان یادآور شوید. پس از گذشت مدتی خواهید دید که احساس شما درباره آن رویداد تغییر خواهد کرد و از میزان دردناک بودن مسئله کاسته خواهد شد. با این کار درخواهید یافت که ذهن ما قادر است از طریق گفتگوهای درونی ما و با تغییر تفسیر ما، واقعیت گذشته را تغییر دهد و اثرات درد آور آن را که سال ها با خود حمل می کردیم، از بین ببرد.

4. شکرگزاری کنید

شکرگزاری یک راه بی نظیر برای تغییر احساسات و تبدیل احساسات منفی به احساسات مطلوب و مثبت است. شکرگزاری می تواند توجه شما را از داشتن احساسات منفی درباره گذشته به سمت داشته هایتان و چیزهایی که بابت آن ها احساس شکرگزاری می کنید، معطوف می کند. نعمت های زندگیتان را لیست کنید و بابت آن ها از صمیم قلب شکرگزاری را تجربه کنید.

5. روی آن چه آموخته اید، تمرکز کنید

آویختن به گذشته، تنها شما را از حرکت کردن و جلو رفتن باز می دارد و فکر کردن درباره خوشایند یا ناخوشایند بودن اتفاقاتی که در گذشته افتاده است، تاثیر مثبتی بر زندگی شما نخواهد داشت. اما اگر به درس هایی که از گذشته یاد گرفته اید، توجه کنید، راحت تر می توانید با گذشته آشتی کنید. احساسات خود و آموخته هایتان را درباره اتفاقاتی که در گذشته افتاده اند و شما را تحت تاثیر قرار داده اند، یادداشت کنید و گاهی آن ها را مرور کنید.

6. خودتان را دوست داشته باشید

با خودتان آشتی کنید تا بتوانید با گذشته نیز آشتی کنید. به خاطر داشته باشید که پذیرش و تغییر همیشه از درون آغاز می شود. بنابراین، خودتان را همانگونه که هستید، دوست بدارید و به چیزهایی فکر کنید که در مورد خودتان دوست دارید. از هرلحظه بودن و زیستن تان لذت ببرید. هر روزی که می گذرد، فرصت کوتاهی است که برای بهتر زندگی کردن کردن در اختیارتان قرار می گیرد. منتظر چه هستید؟

7. دیگران را ببخشید

کینه داشتن از دیگران، نوعی از انرژی منفی است که می تواند شما را عقب نگه دارد. تلاش کنید تا در قید و بند رفتارهایی که دیگران در گذشته با شما داشته اند، نباشید و به جای آن، به استقبال چیزهای جدیدی بروید که در انتظارتان هستند. از همراهی با دیگران لذت ببرید و سعی کنید بیشتر خوبی های آن ها را ببینید، نه نقاط ضعفشان را.


چگونه دیگران را ببخشیم؟


8. به دنبال آرزوهایتان بروید

لیستی از آرزوها یا کارهایی که دوست دارید انجام بدهید و چیزهایی که دوست دارید داشته باشید را تهیه کنید. با نگاهی به این لیست درخواهید یافت که چقدر به آینده علاقمند هستید و هنوز چقدر راه باقی مانده است که نرفته اید. باید بدانید که با نشستن و تنها فهرست کردن، این آرزوها برآورده نخواهند شد. باید بلند شوید و برای خواسته هایتان تلاش کنید. این راه نیز یکی از راه های موثر برای آشتی کردن با گذشته است.

9. انعطاف پذیر باشید

در برابر تغییرات مقاومت نکنید. به تغییر به عنوان چیزی مثبت در زندگی نگاه کنید. خود را از فکرهای گذشته رها کنید و تنها با جریان آرام زندگی همراه شوید. هر روز یک روز خاص است که می تواند ارمغان های تازه ای داشته باشید. گذشته به هر شکلی هم که سپری شده باشد، همیشه فردایی برای آن وجود دارد که در آن فرداها ممکن است زندگی بهتری انتظارتان را بکشد.

10. به مرگ فکر کنید

اندیشه مرگ در عین حال که غم انگیز و دردناک است، می تواند نوعی نظر را به ما ببخشد که در آن، مسائل کوچک و حاشیه ای را چندان جدی نگیریم.  فکر کردن به مرگ باعث می شود که ما قدر لحظات را بیشتر بدانیم و تلاش کنیم در لحظه زندگی کنیم. صلح با خود، از راه آشتی با گذشته امکان پذیر است و فکر کردن به مرگ یکی از راه های میانبر برای بخشیدن و پذیرش خود است.

 

اگر می‌خواهید با گذشته تان به صلح و آرامش برسید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در  دوره آشتی باگذشته خانم دکتر ویدا فلاح، روانشناس و مدرس مهارت‌های زندگی شرکت کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

4 پاسخ

  1. متاسفانه با نوشتن هم برا من زیاد کم نمیشه چون بنده روزانه مطالعه زیادی دارم هی به ذهنم میاد چون خاصیت مطالعه کردن هم یه جوریه که نشخوار های ذهنی به ذهنت میاد و از شانس بد نشخوار های ذهنی من همون خاطرات تلخ گذشته ام هستن برای بنده مهم نیست که ادامه داشته باشن بعد از این فقط دوست دارم این دوره یه ساله که باید سخت درس بخونم مانع پیشرفت بنده نشه بعد که تموم شدم عیب نداره تحملشون میکنم ولی متاسفانه راهی حتی برای کنترل این یه سال هم نتونستم پیدا بکنم و اذیتم میکنند

  2. با سلام وسپاس از مطالب خوبتون
    متاسفانه وقتی به اتفاقات گذشته فکر میکنم اکنون به خودم می‌گویم باید از این راهکاری که الان به ذهنم میرسه استفاده می‌کردم تا به اینجا نمی‌رسید ومشکلات بیشتر نمیشد واین باعث عذاب وجدان وخود سرزنشی میشه.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *