آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم

چگونه با یک فرد افسرده رفتار کنیم ؟

نحوه‌ رفتار با فرد افسرده ، برای دیگران شاید گیج ‌کننده‌ باشد به این دلیل که افسردگی اختلال پنهان و منزوی ‌کننده‌ ای می باشد بنابراین بهتر است درخصوص چگونه با یک فرد افسرده رفتار کنیم ، اطلاعاتی کسب نمایید. قدم اول برای کمک به کسی که میخواهید در این خصوص به او کمک کنید، این است که آیا فرد واقعا افسرده است یا نه؟ این به معنای شناسایی علائم افسردگی است. البته ممکن است فرد متوجه علائم افسردگی در خود نباشد. افسردگی ممکن است آن ‌قدر شدت پیدا کند که روند زندگی روزمره را مشکل ‌ساز کند اما اغلب به صورت ناراحتی، خشم، رخوت، تحریک‌ پذیری و احساسات این‌ چنینی ظاهر می‌شود و خود فرد ممکن است این نشانه ‌ها را به هر چیزی جز افسردگی ارتباط دهد. در ادامه به بررسی بیشتر علائم افسردگی و چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم ، میپردازیم.

چگونه با یک فرد افسرده رفتار کنیم ؟

افسردگی چیست؟

افسردگی که به انگلیسی Depression می شود، جزو اختلالات خلقی طبقه بندی شده است. افسردگی با احساس فقدان، خشم و غم و اندوه همراه است که باعث مختل شدن فعالیت های روزمره فرد می شود.

افسردگی انواع مختلفی دارد. هر کدام از آنها تفاوت جزئی با نوع دیگر افسردگی دارد. روش درمان افسردگی بر اساس نوع و شدت آنها تغییر می کند. مثلا درمان افسردگی شدید با درمان افسردگی خفیف متفاوت است. به همین دلیل پس از اطمینان از ابتلا به افسردگی گام بعد تعیین نوع افسردگی است.

از علائم افسردگی می توان به موارد زیر اشاره :

علائم و نشانه های افسردگی در اشخاص مختلف ، متفاوت است ولی برخی علائم و نشانه های افسردگی وجود دارند که بین تمام افراد مشترک هستند. مهم است به یاد داشته باشید که این علائم ممکن است بخشی از مشکلات طبیعی زندگی باشند. اما هرچه علائمی که دارید بیشتر و شدیدتر باشند و مدت طولانی‌تری نیز باقی بمانند، احتمال اینکه با افسردگی مواجه باشید، بیشتر است.

تحقیقات نشان می دهد که علائم افسردگی در زنان و مردان می تواند متفاوت باشد. مثلا گریه کردن در زنان افسرده بیشتر دیده می شود اما مردان افسرده رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان می دهند. حجم زیاد نزاع های خیابانی توسط مردان می تواند نشان از ابتلا به افسردگی آنها داشته باشد.

فرد افسرده، تحت تاثیر و کنترل افسردگی است. بیمار افسرده انتخاب نکرده که مدت‌ها خلق پایین داشته باشد، عملکرد شغلی و تحصیلی اش افت کند و روابط عاشقانه اش دستخوش تزلزل شود. او قادر نیست افسردگی را متوقف کند، بنابراین بهتر است بیمار افسرده را مقصر ندانید چرا که بعضی از اطرافیان بیمار افسرده را فردی ضعیف یا بی مسئولیت می‌دانند.

  • کاهش انرژی و خستگی
  • تحریک پذیری
  • احساس غم و اندود
  • تغییر در وزن
  • تغییر در اشتها
  • احساس پوچی و بی فایدگی
  • کم خوابی یا پر خوابی
  • نا امیدی
  • بی انگیزه بودن
  • کاهش میل جنسی
  • بدبینی
  • افکار خودکشی
  • احساس گناه
  • ناتوانی در تصمیم گیری
  • استرس و اضطراب

درخصوص مدیریت کردن استرس و نگرانی هایی که سدی برای حال خوب شماست استفاده از دوره روانشناسی مدیریت استرس و مدیریت اضطراب را به شما پیشنهاد میدهیم.

چرا افسردگی اتفاق می ‌افتد؟

برای افسردگی روزمره ‌ای که همه ما گاه به گاه تجربه می ‌کنیم، معمولا بیش از یک دلیل وجود دارد. این دلایل در افراد مختلف میتوانند متفاوت باشند. ممکن است گاهی اوقات کاملا واضح به نظر برسند و یا بالعکس آشکار به نظر نرسند. این عوامل می‌توانند یک چیز ناامید کننده ویاس آور باشند یا به خاطر از دست دادن چیزی یاشخصی باشد. اما گاهی اوقات، مشخص نیست که چرا احساس افسردگی می ‌کنیم. فقط بی ‌حوصله هستیم، حس غم داریم و انگار که از دنده چپ بلند شده‌ ایم.

میزان ابتلا به افسردگی در مردان و زنان :

ابتلا به افسردگی در طول زندگی، از هر 4 خانم، یک نفر را درگیر خود می سازد و نباید این بیماری را فقط مختص افراد ضعیف دانست. برخی معتقدند میزان ابتلای آقایان به افسردگی نصف خانم ها است ولی عوامل اجتماعی و محیطی موجب تشخیص ندادن بیماری مردان کمتر از زنان می شود.

بر اساس برخی تحقیقات، مشخص شده است که زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی و اختلالات روانی می‌شوند، از سویی دیگر باید گفت بسیاری از تحقیقات نیز نشان داده اند که تفاوتی میان افسردگی در زنان و مردان وجود ندارد و گاهی اوقات نیز بر اساس نتیجه تحقیقات مردان نسبت به زنان افسرده تر هستند.

چگونه با یک فرد افسرده رفتار کنیم ؟

چگونه با فرد افسرده رفتار کنیم ؟

بدخلقی ‌های بیمار را به خود نگیرید و ناراحت نشوید

وقتی فردی دچار افسردگی است، ارتباط برقرار کردن با دیگران برایش سخت می‌شود و گاهی کسانی را که خیلی دوست دارد هم می‌رنجاند. با عصبانیت حرف می‌زند و به دیگران پرخاش می‌کند. یادتان باشد این افسردگی است که با شما ناجور و نامناسب صحبت می‌کند و نه خود فرد بیمار. در واقع افسردگی کنترل او را به دست گرفته است و ناجوانمردانه او را به دنیای تلخ‌ زبانی، هدایت می‌کند پس سعی کنید رفتارهای او را به خود نگیرید و ناراحت نشوید. درخصوص شیوه برخورد با افرادی که پرخاشگری میکنند استفاده از دوره روانشناسی شیوه برخورد با افراد پرخاشگر را پیشنهاد میکنیم.

به فردی که افسرده است، گوش فرا دهید

به او بگویید که شما برای صحبت با او آنجا هستید. می توانید مکالمه را با به اشتراک گذاشتن نگرانی ها و پرسیدن یک سوال خاص آغاز کنید. به عنوان مثال ، ممکن است بگویید ، “به نظر می رسد اخیرا سختی کشیده اید. فکر شما چیست؟ ”

به خاطر داشته باشید که او ممکن است بخواهد در مورد آنچه احساس می کند، صحبت کند ، اما ممکن است مشاوره ای نخواهد. به جای اینکه تصور کنید معنی آنها را می فهمید ، برای کسب اطلاعات بیشتر سوالات کنید.

احساسات آنها را معتبر ارزیابی کنید. ممکن است بگویید ، “این واقعا دشوار به نظر می رسد. “متأسفم که این را می شنوم.” با زبان بدن خود همدلی و علاقه نشان دهید. دوست شما ممکن است اولین بار که از شما می خواهد حوصله صحبت کردن را نداشته باشد ، بنابراین می تواند به شما در ادامه گفتن اینکه برایتان مهم است کمک کند.

گوش دادن دلسوزانه، می‌تواند مفیدترین کمک به بیمار باشد. سعی کنید اعتماد او را جلب کنید، او را تشویق به حرف زدن و درد‌ دل کنید بدون اینکه قضاوتی در کار باشد و در این کار پشتکار به خرج بدهید. بیمار باید از غار تنهایی ‌اش بیرون بیاید و شروع به حرف زدن کند. وقتی به شما اعتماد کرد تعداد گفت ‌و گو‌ هایتان را زیاد کنید تا احساسات منفی او تخلیه شوند و در دلش جا خوش نکنند.

برای مقابله کردن با احساسات منفی میتوانید مقاله << چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم >> را مطالعه نمایید.

برای شروع گفتگو با فرد افسرده میتوانید از عبارات زیر استفاده کنید :

  • اخیرا نگرانت شده ‌ام
  • تازگی ‌ها رفتارت کمی عوض شده است و من نگرانت هستم، از کی این‌طور شده ‌ای؟
  • جدیدا کمی بی‌حال به نظر می ‌رسی، علت چیست؟
  • از من چه کمکی بر می‌آید؟
  • چیزی تو را ناراحت کرده است؟
  • به کمک گرفتن از پزشک یا مشاور فکر کرده ‌ای؟

از به کار بردن عبارات زیر در برخورد با فرد افسرده بپرهیزید :

  • تو فقط باید نظرت رو عوض کنی
  • به ‌جای نیمه‌ خالی لیوان به نیمه‌ پرش نگاه کنی
  • فکر کنم همه‌ مشکلات تو برای فکرایی هست که در سرت داری
  • اگر از اتاقت بیرون بیایی و در اجتماع حاضر شی، طرز فکرت عوض میشه

معنای این جملات این است که فرد افسرده توانایی کنترل احساسات خود را دارد به انتخاب خودش می‌خواهد افسرده باشد! این جملات نه‌تنها غیراحساسی و نامهربانانه هستند، بلکه می‌توانند انزوای فرد افسرده را تشدید کنند.

شما نمیتوانید فرد افسرده را درمان کنید، این را بپذیرید :

به عنوان کسی که از فرد مبتلا حمایت می کنید باید بدانید که وظیفه شما درمان و معالجه آن فرد نیست. باید این را بدانید که فرد مبتلا به افسردگی به اشاره ای ممکن است تحریک شود و این وضعیت می تواند سبب خستگی شما نیز بشود. مطالعات نشان داده است که حمایت های اجتماعی در روند درمان می تواند نقش موثری داشته باشد بنابراین همین که دوست شما بداند که همراه هستید کفایت می کند.

به فرد افسرده با صبوری محبت کنید :

یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای کمک به آن فرد انجام دهید این است که عشق و حمایت بی قید و شرط خودتان را در طول دوره درمان نثار او کنید. برای این کار باید بسیار صبور و مهربان باشید که خیلی وقت ‌ها در برخورد با منفی ‌گرایی ‌ها، دشمنی‌ ها و دمدمی‌ مزاجی این افراد کار آسانی نیست.

مواظب نوع رفتارتان با فرد افسرده باشید :

مواظب باشید نوع رفتار شما با فرد افسرده در او حس خجالت و شرمندگی ایجاد نکند. حتی زمانی که به او می گویید که به سمت مثبت جریان نگاه کند، او ممکن است این حس را تجربه کند که چقدر اشتباه فکر می کرده است. بنابراین چون او به خودی خود چنین احساسی را تجربه می کند بهتر است شما هم آن را در او تشدید نکنید. پس به فردی که افسرده است چه بگویید که وضعیت او را بدتر نکنید؟ “” به او بگویید که می دانم که چقدر وضعیت دشوار است اما تو قوی هستی و من هم در کنارت هستم تا از تو حمایت کنم “”

در نهایت به فرد افسرده کمک کنید تا یک مشاور خوب پیدا کند :

به فرد افسرده کمک کنید که یک دکتر یا مشاور پیدا کند و در اولین ملاقات بهتر است او را همراهی کنید. برای فرد افسرده که سطح انرژی او پایین آمده است، داشتن کسی که به او برای تماس‌ گرفتن و وقت گرفتن از دکتر کمک کند بسیار عالی است.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *