آموزش‌ مهارت‌های زندگی

انتقاد کردن

انتقاد چیست ؟ از بهترین روش های انتقاد کردن بیشتر بدانید!

خیلی وقت ها به خاطر عدم آگاهی از روش های درست انتقاد کردن ، روابط با ارزشی را که داشتیم از دست دادیم و حتی مشکلات جبران ناپذیری ایجاد شده است. قبل از اینکه شروع کنید به انتقاد کردن،‌ اول مطمئن شوید که آنچه می‌خواهید مورد انتقاد قرار بدهید، واقعا غلط بوده و مستحق انتقاد است. بعدش مطمئن شوید رفتار آن‌ شخصی را که می‌خواهید مورد انتقاد قرار بدهید، درست ارزیابی کرده ‌اید. اگر طرف مقابل‌ را خوب می شناسید و مطمئن ‌اید که انتقادهایتان هیچ تاثیری روی او نخواهد داشت، از خیر انتقاد بگذارید و خودتان را خسته نکنید.

انتقاد کردن

انتقاد چیست؟

انتقاد یعنی تاکید بر نقاط قوت فرد و اشاره به نقاط ضعف در جهت رشد؛ انتقاد می بایست با ارایه راهکارهای مناسب همراه باشد. فردی که انتقاد سازنده به زبان می آورد، علاوه بر اینکه محترمانه با شما برخورد می کند؛ راه حل هایی نیز به شما آموزش می دهد. این دسته اشخاص سعی دارند، بهبود و رشد شما را در انتقاد دخیل کنند. همین موضوع باعث شده شما با آنها ارتباط مستحکمی برقرار کنید و در جهت اصلاح اشتباهات خود تلاش کنید.

انتقاد سازنده چیست؟

یک ارتباط موثر و موفق زمانی رخ می‌دهد که شما بتوانید در تعاملات تان باعث پیشرفت خود و طرف مقابل تان بشوید. انتقاد، می‌تواند مخرب یا سازنده باشد. انتقادی را می توان سازنده نامید که فرد با کمترین تنش ممکن تمرکزش را برروی بهبود وضع موجود گذاشته و در جهت رفع کاستی ها تلاش کند ، نه اینکه وضع موجود با کلام و رفتار ما پر تنش تر شود. در این نوع انتقاد، فرد علاوه بر اینکه اشکالات خود را می ‌فهمد، انگیزه برای اصلاح و پیشرفت پیدا میکند و با اعتماد به نفس بیشتری در این مسیر حرکت می ‌کند

انواع روش های انتقاد کردن :

  • انتقاد سازنده
  • انتقاد همراه با تعریف و تمجید
  • انتقاد غیرمستقیم

انتقاد کردن سازنده چیست؟

این نوع انتقاد جنبه مثبت دارد و می تواند برای شنونده مفید واقع شود. در صورتی که لحن منتقد خوب و مسالمت آمیز باشد حتما تاثیر گذار خواهد بود. طبیعی است که هیچ کس دوست ندارد بشنود «نحوه غذا خوردنش خوب نیست » یا « خوب لباس نمی پوشد » برای موثر بودن نقد لازم است برخی اصول را رعایت کند. با پرسیدن برخی سوال ها و موارد را مطرح کند که از طریق آن ها منظورش را برساند. این سوالات باید به صورتی باشند که مقصود را. برسانند. رابطه انتقاد با نحوه بیان آن مانند صحبت کردن و نحوه صحبت است. در انتخاب لحن انتقاد بهتر است خود را جای فرد قرار دهیم.

انتقاد کردن غیرمستقیم چیست؟

انتقاد کردن می تواند غیر مستقیم باشد. مثلا اگر فرد مورد نظر شما ویژگی نامطلوبی داشته باشد ، در میان صحبت هایتان از او سوالاتی از این دست بپرسید : « به نظر شما اگر شخصی این ویژگی را داشت می توان اوو را تحمل کرد ؟ » این روش می تواند فرد را متوجه اشتباه خود کند‌. به عبارتی می توانید به در بگویید که دیوار بشنود و از این طریق منظور خود را برسانید.

انتقاد کردن در قالب تعریف و تمجید چیست؟

در روش مورد نظر ابتدا باید ویژگی های مثبت فرد مورد نظر را بیان کنیم. و بعد از این که مقدمه ای را عنوان کردیم از روش ساندویچ استفاده کنیم. روش ساندویچ به این صورت است که ویژگی نا مطلوب را بین دو ویژگی مطلوب بیان می کنید. در این روش فرد مورد نظر در می یابد که شما فقط قصد انتقاد از او را ندارید و ویژگی های مثبت را هم دیده اید. به همین علت این روش تاثیر فراوانی می گذارد.

دوره های غیر حضوری زیر در خصوص پیدا کردن روش های سازنده انتقاد کردن به شما کمک خواهند کرد، برای بررسی بیشتر می توانید برروی لینک دوره کلیک کنید :

دوره حل اختلافات زناشویی

دوره سبک‌ های ارتباطی در خانواده سالم

دوره اصول گفتگو

دوره عزت نفس

دوره اصول تغییر

دوره والدین و فرزندان بلوغ

دوره کنترل خشم

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *