آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تیپ شخصیت

انواع تیپ های شخصیتی (بخش 2) را بشناسید و بدانید شخصیت یعنی چه؟

انواع تیپ های شخصیتی را باید بشناسید و این موضوع لازمه شناخت شخصیت خود است. در مقاله قبلی در خصوص تیپ های شخصیتی فکور، مهرطلب، رمانتیک، موفقیت جو را توضیح داده ایم حال می خواهیم درخصوص تیپ کمال گرا، خوش بین و خوش گذران و وفاخو، وفاجو و شکاک صحبت کنیم. باید بدانید که برای ساخت یک شخصیت سالم لازم است دوره آن را تهیه کنید و برای اطلاع بیشتر برروی لینک کلیک کنید.

شخصیت چیست؟

شخصیت یعنی مجموعه‌ دریافت ‌ها، هیجان‌ ها، ذهنیت ‌ها، انگیزه ‌ها و اقدام ‌های یک فرد در تعامل با شرایط محیطی مختلف.شخصیت شامل رفتارها، سبک فکر‌ها، شیوه‌ حرف زدن، درک محیط و تعامل ‌های بین فردی است که پیوسته (بر اساس یک الگوی قابل تشخیص) در یک فرد مشاهده می ‌شود. برای آشنایی بیشتر با تیپ شخصیتی و شناخت شخصیت خود می توانید برروی لینک کلیک کنید.

شخصیت شناسی به الگوهای نسبتا ثابت در ویژگی‌ها، صفات و رفتار هر فرد می‌پردازد. و به ما کمک می‌کند رفتارهای او را در شرایط و وضعیت‌های مختلف، درک و پیش ‌بینی کنیم. شخصیت آن چیزی است که یک فرد را نسبت به افراد دیگر متمایز کرده و به فردیت او معنا می‌دهد.

 انواع تیپ های شخصیتی

تیپ کمالگرا چه ویژگی هایی دارد؟

تیپ های کمال گرا یا ایده آل گرا که یکی از شخصیت های پراسترس به شمار می روند در ظاهر اسم قشنگی دارند، اما در واقعیت نه. برای آنان نتیجه و هدف آنچنان مهم است که روند طبیعی و لحظه های زندگی را از دست می دهند. برای اینکه به هدفی دست یابند بطور افراطی بخودشان سخت می گیرند و بسیاری از تجربه های لحظات زندگی را از دست می دهند چرا که از ابتدا این تصور را دارند که قادر نخواهند بود  تا آن تجربه را به برسانند و در نتیجه ممکن است اصلا آنرا شروع نکنند.

برای این افراد نمره ۲۰ مهم است و ۱۹ برای آنان شکست محسوب می شود. آنها از دستیابی به موفقیت در زندگی لذت نمی برند و سعی دارند تا با درک دلایل آن اندوخته ای برای اهداف بعدی داشته باشند در حالیکه شیوه صحیح زندگی اینطور است که در موقعیت های مختلف تجربه های متفاوتی داشته باشیم

و از آنها لذت ببریم نه اینکه صرفا موفق شویم، مثلا زمانی را به نقاشی کردن اختصاص بدهیم و از آن لذت ببریم اما قرار نیست تا لزوما نقاش معروفی شویم. یا آشپزی کنیم اما حتما قرار نیست سرآشپز مشهوری شویم. کمال گراها اما این طور نیستند. آنها همیشه در مورد موفقیت و هدف هایشان فکر می کنند.

تیپ خوش بین و خوش گذران چه ویژگی هایی دارد؟

خوش بین ها، ذهن خلاقی دارند و می توانند آفرینش های ذهنی خوبی داشته باشند. البته خلاقیت یک تیپ 7 با خلاقیت یک تیپ4 متفاوت است. بیشتر خلاقیت تیپ 7 را در تحلیل کردن ها به خصوص در محاسبات پیچیده می بینید. یعنی مثلا یک تیپ 4 به عنوان یک فرد خلاق در آفرینش های هنری (نقاشی،خطاطی، موسیقی و …) فعالیت می کند اما یک تیپ 7 معمولا در آفرینش و خلق کارهای تحلیلی و استدلال گر خوب می تواند پیش برود مثل معادلات ریاضی، هندسی و فنی و حرفه ای.

ذهن این تیپ شخصیتی مملو از موضوعات مختلف است به گونه ای که انگار در هر کاری مهارت دارند. معمولا این افراد سریع، و زود کارهایشان را پیش می برند. البته باید دقت کرد که آنها در کارهایشان بی نظمی و بی برنامگی دارند. انضباط و چارچوب داشتن برای آنها بسیار سخت است. از این رو اگر یکی از اعضای خانواده تان را را بی نظم می بینید یا فرزندتان می بینید گرچه ظاهرا در اتاق آنها نظم نیست اما در فضای ذهنی خودشان یک برنامه برای انگیزه ها و علایق شان به سبک خودشان دارند.

تیپ وفاخو، وفاجو و شکاک چه ویژگی هایی دارد؟

این افراد به همه چیز سوء ظن دارند. افرادی محتاط هستند . می خواهند بدانند که در ذهن دیگران راجع به آنها چه می گذرد. نگران خیانت و بی وفایی دیگرانند .معمولا اضطراب دارند و دوست دارند وظیفه آنها در جایی که هستند مشخص و تعریف شده باشد.

نوعی متعهد و مبتنی بر امنیت هستند. شش ها قابل اعتماد، کوشا و مسئولیت پذیر هستند. عیوب را بطور فوق العاده پیدا می کنند و مسائل را پیش بینی می کنند و همکاری foster دارند و می توانند حالت دفاعی، گریزان، و مضطرب بگیرند و در حالیکه شاکی از استرس زیاد هستند اما در حالت استرس کار می کنند. آنها می توانند محتاط و دودل باشند اما انفعالی، جسور و مبارز باشند. این افراد بطور معمول با شک و سو ظن به خود مشکل دارند. این افراد در بهترین حالت از نظر درونی پایدار، متکی به خود می باشند و شجاعانه از خود و دیگران دفاع می کنند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *