آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تربیت کردن فرزند و بررسی سیستم تربیت در ژاپن

تربیت کردن فرزند و شیوه های تربیتی را همه والدین می بایست یاد بگیرند و براساس یک ساختار متعادل و اصولی فرزندان موفقی تربیت کنند. تربیت مناسب نقش حیاتی در رشد و شکوفایی فرزندتان ایفا میکند. با نحوه مناسب تربیت فرزند در کودکی می توانید اساس شکل گیری شخصیت فرزندتان را پایه گذاری کنید. دوره هایی چون : والدین و سبک های فرزند پروری، والدین و فرزندان بلوغ، والدین موثر، فرزندان موفق که با کلیک برروی هرکدام می توانید دوره مربوطه را خریداری کرده و فرزندان خود را منطبق با شیوه های صحیح روانشناسی تربیت و پرورش دهید.

روش تربیتی فرزند در فرآیند رشد و یادگیری او چه تاثیری دارد؟

سن تربیت کردن فرزند محدود به زمان خاصی نیست. در هر دوره فرزند شما دچار چالش هایی می شود و شیوه ای که شما با او تعامل میکنید در چگونگی شکل گیری توانایی های شناختی او تاثیر می گذارد. در مورد مسائل مختلف با او صحبت میکنید، به سوالاتش با بردباری پاسخ میدهید در نتیجه تفکر و استدلال را در او تقویت میکنید. بر عکس والدینی که گمان می‌کنند که فرزندشان یادگیرندگانی منفعل هستند، بسیار کنترل کننده یا هدایت کننده رفتار میکنند در نتیجه جلوی خلاقیت فرزندشان را میگیرند.

تربیت کردن فرزند

یکی از مشکلاتی که در مسائل تربیتی فرزند، والدین توجه نمیکنند :

برخی از والدین دوست دارند تا آنچه را که خودشان در دوران کودکی بدست نیاورده ‌اند برای فرزندانشان جبران کنند. گاهی این دغدغه به قدری زیاد است که حالت وسواسی به خود گرفته و افراد روش‌ های سخت گیرانه‌ ای برای تربیت فرزند خود به کار می‌ گیرند یا از طرف دیگر کاملا بیخیال می شوند و فرزند را به حال خود رها می‌کنند. برای تربیت فرزند موفق کلیک کنید.

تربیت کردن فرزند :

در درجه اول الگویی مناسب برای فرزند خود باشید :

کودکان با نگاه کردن به رفتار پدر و مادر از آنها می‌آموزند. اینکه الگوی رفتار مناسب، محترمانه و خوب باشید خیلی بهتر جواب می‌دهد تا اینکه بخواهید آنها را با حرف‌های‌تان تربیت کنید.

به جای اینکه والدین سرسختی باشید، والدین مقتدری باشید :

به کار بردن شیوه ‌های تربیتی سرسختانه و دیکتاتور بودن هیچ کمکی به شما نمی ‌کند و فقط کودکتان را از شما دور می‌کند و سبب می ‌شود شما و فرزندتان به دشمنان یکدیگر تبدیل شوید.

  • به علایق و عواطف فرزند خود توجه کنید زمانی با آن بازی کنید یا حرف بزنید که او نیز مشتاق باشد.
  • با فرزند خود رفتار محبت آمیز داشته باشید.
  • به فرزند خود احترام بگذارید.

جزئیات مهم را از یاد نبرید :

کارهای به ظاهر کوچکی که والدین برای فرزندان‌شان انجام می‌دهند، نتایج بسیار خوبی در تربیت کودکان دارد ـ حرف زدن با کودک و گوش دادن به او، با گرمی و محبت به او پاسخ دادن، آموزش دادن حروف و اعداد و  کودک را به سفر و مهمانی بردن تاثیرات چشمگیری بر تربیت او دارد.

هر روز کتاب خواندن برای کودک نیز بسیار مهم است. نتایج یک مطالعه بیانگر آن است که کودکانی که والدینشان در 5 سالگی هر روز برای آنها کتاب می‌خواندند و بعدها در سن 10 سالگی به تحصیل آنها علاقه نشان می‌دادند، احتمال فقیر شدن‌شان در 30 سالگی کمتر از افرادی بود که والدینشان این کارها را در دوران کودکی از آنها دریغ کرده بودند.

سیستم تربیت کردن فرزند در ژاپن چگونه است؟

طبق سیستم تربیت فرزند در ژاپن “کودکان تا قبل از ۵ سالگی کامل هستند، از ۵ تا ۱۵ سالگی مطیع هستند، و در ۱۵ سالگی با والدین برابر هستند. اما بسیاری کشورها این روش تربیت را اشتباه می دانند.

فلسفه و هدف این روش تربیت پرورش یک عضو از جامعه ای است که در آن جامعه منافع شخصی مهم ترین چیز نیست. در واقع والدین ژاپنی شخصی را تربیت می کنند که بتواند هدفش را پیدا کند و در عین حال ارزش های خود را بی ارزش تلقی نکند.

آزمایشی روی مادران ژاپنی و اروپایی انجام شد به این صورت که خواستند یک اهرم را بسازند، مادران ژاپنی اول خودشان اهرم را ساختند تا با این کار روش ساخت آن را به کودکان خود آموزش دهند و اگر کودک دوباره اشتباه میکرد به آن کمک میکردند اما مادران اروپایی بدون نشان دادن نمونه از کودک می خواهند هر کاری را خودش انجام دهد. مادران ژاپنی کودک را مجبور نمی کنند هر کاری را مثل آن ها انجام دهد آن ها در واقع با نشان دادن نمونه روش کار را به او نشان می دهند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *