آموزش‌ مهارت‌های زندگی

تفاوت EQ با IQ

تفاوت EQ با IQ چیست ؟ تفاوت هوش شناختی با هوش هیجانی

اینکه متوجه شوید تفاوت EQ با IQ چیست باید از ماهیت هوش هیجانی و هوش شناختی بیشتر اطلاعات کسب نمایید. تقریبا همه افراد واژه ‌IQ‌ یا ضریب هوشی را شنیده ‌اند و کم و بیش با مفهوم آن آشنا هستند. اما آنچه کمی ناشناخته باقی مانده و هنوز گروه زیادی با آن غریبه هستند، ‌EQ‌ یا همان هوش هیجانی است. دوره ای غیر حضوری برای شما در این خصوص درنظر داریم جهت آشنایی بیشتر کافیست برروی لینک هوش هیجانی کلیک کنید.

در اوایل قرن بیستم، یک ابزار رسمی برای اندازه گیری میزان هوش افراد تولید شد که همان تست آی کیو یا بهره ی هوشی است. اما در سال های اخیر یک نظریه جدید ارائه شده است که برای کیو یا هوش احساسی (هیجانی) افراد تمرکز می کند. بحث های بسیار زیادی حول رابطه، شباهت ها و تفاوت EQ و IQ وجود دارد و اگر ما واقعا می خواهیم بدانیم که چه چیزی زندگی ما را پیش می برد، باید این دو مفهوم را بهتر بشناسیم.

هوش هیجانی یا EQ چیست؟

طبق گفته گروه روانشناسی دانشگاه نیو همشایر ، هوش هیجانی “توانایی استدلال معتبر درباره احساسات و استفاده از احساسات برای تقویت فکر” است. EQ به توانایی فرد در درک ، کنترل ، ارزیابی و ابراز احساسات اشاره دارد. افراد با EQ بالا می توانند احساسات را مدیریت کنند، از احساسات خود برای تسهیل تفکر، درک معانی احساسی و درک دقیق احساسات دیگران استفاده کنند. EQ تا حدودی توسط نحوه ارتباط فرد با دیگران و حفظ کنترل عاطفی تعیین می شود.

هوش شناختی یا IQ چیست ؟

ضریب هوشی مستقیما به کارهای فکری مانند توانایی یادگیری و همچنین درک و کاربرد اطلاعات در مجموعه مهارت ها مربوط می شود. ضریب هوشی استدلال منطقی ، درک کلمات و مهارت های ریاضی را پوشش می دهد.

تفاوت EQ با IQ

تفاوت EQ با IQ :

هوش هیجانی یا ضریب عاطفی (EQ) به عنوان توانایی فرد در شناسایی، ارزیابی، کنترل و بیان احساسات تعریف می شود. افراد با EQ بالا معمولا به دلیل توانایی درک ، همدلی و ارتباط با افراد اطراف، رهبران و بازیکنان تیم بزرگی می شوند. ضریب هوشی یا IQ نمره ای برای ارزیابی هوش فرد با استفاده از آزمون های استانداردی که طراحی شده است، می باشد.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، دارای مهارت خودآگاهی بالایی بوده و از احساسات و حالات خود و دیگران آگاهی مناسبی داشته و برخوردها و رفتارهای خود را بر این اساس تنظیم می نمایند. از این رو در روابط اجتماعی، هوش هیجانی که لازمه موفقیت در کسب و کار و محیط های کاری است، بشدت به کمک افراد می آید.

ضریب هوشی برای تعیین توانایی های تحصیلی و شناسایی افراد با هوش خارج از برنامه یا چالش های ذهنی استفاده می شود. EQ شاخص بهتری برای موفقیت در محل کار است و برای شناسایی رهبران، بازیکنان تیم خوب و افرادی که بهترین کار را دارند به کار می رود.

آیا می توان EQ یا IQ را افزایش داد؟

آگاهی احساسی بهتر است از همان سنین کودکی با تشویق خصوصیاتی مانند به اشتراک گذاشتن ، فکر کردن در مورد دیگران ، قرار دادن خود به جای شخص دیگری ، دادن فضای فردی و اصول کلی همکاری، القا شود. اسباب بازی ها و بازی هایی برای افزایش هوش هیجانی در دسترس است و شناخته شده است که کودکان پس از گذراندن کلاس های SEL (یادگیری اجتماعی و عاطفی) عملکرد بهتری دارند.

EQ بزرگسالان نیز می تواند افزایش یابد ، اگرچه به میزان محدودی این کار میسر است. ضریب هوشی بیشتر یک ساخت ژنتیکی است، اما روش های مختلفی برای بهره گیری از ضریب هوشی فرد در بالاترین توان خود از طریق تمرینات مغز و تکنیک های حل مسئله وجود دارد که باعث می شود شما خارج از چارچوب فکر کنید.

با توجه به تفاوت EQ با IQ و اهمیت هردو نوع هوش، چرا امروزه هوش EQ اهمیت زیادی پیدا کرده است ؟

افرادی که از هوش هیجانی بالایی بهره ‌مندند، در محیط‌های کاری، بسیار پربازده عمل می‌کنند. آن‌ها رهبران موفقی هستند، همچنین افرادی صادق و با روابط اجتماعی بالا می‌باشند. به همین خاطر از نظر دیگران دوست ‌داشتنی‌ تر هستند و در کار‌های تیمی بهتر عمل می‌کنند.

بررسی ‌ها نشان می‌دهد که عوامل کامیابی افراد برجسته و موفق از احساسات مثبت آنها (+EQ) گرفته شده است و افراد ناموفق کسانی هستند که احساسات منفی (-EQ) را در خود پرورش می‌دهند.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *