آموزش‌ مهارت‌های زندگی

درمان طلاق عاطفی

درمان طلاق عاطفی به چه شکل است؟ بررسی راه حل ها

درمان طلاق عاطفی

راه های درمان طلاق عاطفی چیست؟ احتمالا بار ها با واژه طلاق عاطفی در زندگی خود مواجه شده اید. طلاق عاطفی در خصوص زوج هایی به کار می رود که قانونا و شرعا همسرند. مهر طلاقی در شناسنامه نخورده است ولی هیچ رابطه عاطفی با یکدیگر ندارند. در واقع روابط عاطفی آن ها ویران شده است. این دسته از همسران برای یکدیگر نقش هم خانه را ایفا می کنند. نام دیگر طلاق عاطفی طلاق خاموش است. زندگی و پیوند در شرایط طلاق عاطفی بر پایه اجبار است.

لازمه صحیح زندگی کردن دانستن مهارت های زندگی است. شما می توانید از طریق لینک دوره های مهارت های زندگی از این دوره های غیرحضوری بهره ببرید. طلاق عاطفی در مواردی سبب بروز خیانت می شود. رابطه بدون خیانت یکی از اصلی ترین مسائلی است که در زندگی مشترک خواهان آن هستیم.

ممکن است تصور کنید طلاق عاطفی تنها در شرایطی به وجود می آید که ازدواج بر اساس اجبار اتفاق بیفتد. گاها شاهد زوج هایی هستیم که در طی زمان و عوامل متعدد روابط پر حرارات و محبت آمیزشان به طلاق عاطفی منتهی می شود. در واقع شاید شناخت قبل از ازدواج به خوبی اتفاق افتاده باشد اما بعد از آن مهارت های لازم به کار گرفته نشده است. در ادامه در مورد درمان طلاق عاطفی و به طور کلی علل پیداش آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مهارت گوش دادن ؛ دشمن طلاق عاطفی

اولین راه درمان طلاق عاطفی تقویت مهارت گوش دادن است. یکی از مهم ترین دلایل مشاجره بین زوجین نداشتن مهارت گوش دادن است. در واقع گوش دادن صحیح به صحبت های همسرتان یکی از راه های حل اختلافات زناشویی بین شما خواهد بود.

زمانی که از مهارت صحیح گوش دادن بی بهره ایم نمی توانیم نیاز ها و خواسته های دیگری را به خوبی بشناسیم. در این شرایط به دنبال فرصتی برای به کرسی نشاندن نظرات خود هستیم. می خواهیم متکلم وحده باشیم و نظرات و خواسته های خود را بیان کنیم و دیگری را نادیده بگیریم.

یکی از مهم ترین راه های درمان طلاق عاطفی ارزش و احترام قائل شدن برای همسر است. چه احترامی بالاتر از آن که صحبت های او را با گوش جان پذیرا باشیم؟

صداقت ؛ اصلی ترین رکن زندگی زناشویی

یکی از مهم ترین اصول زندگی زناشویی صداقت است. صداقت سبب ایجاد رابطه ای گرم ، صمیمی و بر پایه اعتماد بین زوجین می شود. زمانی که در رفتار و گفتار خود صداقت داشته باشیم یکی از اصلی ترین راه های درمان طلاق عاطفی را پیش گرفته ایم.

ابراز علاقه مردان ، زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که یک مرد صداقت را چاشنی گفتار خود کند و از محبت کردن به همسر خود غافل نشود راه را به روی طلاق عاطفی بسته است.

احساس قدرتمند بودن به مردان عزت نفس می دهد. اگر خانم ها در بیان مسائل با مردان صداقت داشته باشند و نظر آن ها را محترم شمارند این نیاز ارضا می شود و روابط گرم و صمیمی خواهند شد.

فاصله گرفتن موقت

گاهی شاهد اولین جرقه های طلاق عاطفی هستیم. لازم است زن و مرد موقتا از یکدیگر فاصله بگیرند. همه ما انسان ها نیاز به فضا و تنهایی داریم. در این میان یکی از زوجین می تواند به مسافرت برود و دیگری در منزل بماند. تنهایی به ما کمک می کند خود را بازسازی کنیم. در تنهایی عمیق تر به مسائل و مشکلات فکر می کنیم. ضمن این که با ذهنی آزاد و اشتیاق دو چندان به سوی یکدیگر بازخواهیم گشت. به طور کلی زمان و زمان دادن در بسیاری از موارد حلال مشکلات به خصوص درمان طلاق عاطفی است.

درمان طلاق عاطفی

دید منفی خود را عوض کنید

این احساس که گذراندن زندگی با طرف مقابل پوچ و عبث است. طرف مقابل درک درستی از شرایط ندارد. این نظر که همسر ما هیچگاه اصلاح نخواهد شد باعث جلوگیری از درمان طلاق عاطفی می شود.

بسیازی از ما به دنبال فرشته نجات هستیم. نمی خواهیم رفتار های ناپسند خود را ترک کنیم. نمی خواهیم تن به تغییر و درمان دهیم. این ها مصادیق کوچک نزدیک شدن به طلاق عاطفی است. بایستی این نکه را در نظر گرفت که ازدواج یک پدیده دو طرفه است. افراد باید مکمل یکدیگر باشند. همانطور شانه خالی کردن از مسئولیت ها توسط ما چیزی را حل نخواهد کرد. بر دوش کشیدن بار تمام مشکلات توسط ما نیز چاره ساز نیست.

کودک باشید!

ما برای زندگی زناشویی نیازمند مهارت هستیم. متاسفانه بعضا بدون داشتن هیچ مهارتی وارد زندگی مشترک می شویم. به یک کودک نوپا دقت کنید. همه چیز را در جهت رسیدن به هدفش که همان راه رفتن است به کار می برد. ممکن است هزاران بار زمین خوردن را تجربه کند. هرگز ناامید نمی شود و به تمرین و تکرار ادامه می دهد. شما نیز کودک باشید! در جهت یادگیری مهارت های زناشویی مصمم باشید. برای درمان طلاق عاطفی تمام تلاش خود را به کار بگیرید. از زمین خوردن ها نهراسید.

مرور خاطرات

در بالا اشاره کردیم که گاهی یک ازدواج با حرارت و شور زیادی آغاز می شود. ممکن است در ابتدا تماما ایده آل باشد اما منجر به طلاق عاطفی شود. یک کاغذ و قلم تهیه کنید. تمام خصوصیات مثبت همسرتان را در آن یادداشت کنید. تمام ویژگی هایی که در ابتدا باعث شده بود شما شیفته او شوید را یادداشت کنید. از عکس ها و فیلم ها غافل نشوید و خاطرات زیبایتان را مرور کنید.

گاهی ما علاقه خود را زیر بار مشکلات و روزمرگی ها دفن می کنیم. اگر این علاقه را بازیابی کنیم دل سردی ما از بین می رود. ممکن است مشکل شدیدی نیز وجود داشته باشد که دلیل طلاق عاطفی ما باشد. در این حالت با علاقه واشتیاق بیشتری در صدد حل مشکل بر میاییم.

دخالت ممنوع!

بعضا یکی از اصلی ترین دلایل طلاق عاطفی دخالت بی جای دیگران در روابط ماست. دیگران صرفا یک رویه از زندگی ما می بینند. آن ها برساس این ظواهر قضاوت می کنند و برای ماتصمیم می گیرند. هیچ کس برای شما دلسوز تر از خودتان نیست. ضمن این که اگر حتی فردی از روی علاقه و دلسوزی در مسائل شما دخالت می کند اطلاعات و بینش کافی را ندارد تا راهکار مناسبی ارائه دهد.

ما می توانیم از تجربه سایرین بهره ببریم. اما فراموش نکنید کسی که می تواند مستقیما به ما راهکار ارائه دهد تراپیست ماست. پس در برخورد با دیگران تماما حرمت ها و خط قرمز هایتان را مشخص کنید.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *