آموزش‌ مهارت‌های زندگی

جذابیت در رابطه, چگونه جذاب باشیم,ارتباطات موثر

در روابطتان بالغانه رفتار کنید.

رفتارهای بالغانه موجب رشد روابط و دریافت بازخوردهای بهتر خواهند شد. ما در این مقاله، به برخی از این رفتارهای بالغانه که بر روی آینده روابط شما تاثیر بسیاری خواهند داشت، اشاره خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله، با ما همراه باشید!

در درون هر فرد، قالب های مختلف شخصیتی کودک، والد و بالغ وجود دارد که می توانند بنا به موقعیت تغییر کنند. رفتارهایی مانند لجبازی کردن، داشتن توقعات غیرواقعی از دیگران و پایین بودن آستانه تحمل جزو رفتارهای کودکانه و رفتارهایی مانند سرزنش گری، کنترل کردن بقیه و نصیحت کردن مداوم اطرافیان از رفتارهای والدگرانه ای است که ممکن است در هرکسی وجود داشته باشد.

در مقابل رفتارهای کودکانه و والدگرانه، رفتار بالغانه قرار می گیرد. رفتارهایی مانند اعتدال، صبر، انعطاف پذیری، درک متقابل و یک شنونده خوب بودن رفتارهایی است که با تمرین مستمر می توانند در شخصیت هر فرد نهادینه شده و جایگزین تاثیرات منفی شود که رفتارهای کودکانه و والدگرانه روی روابط افراد می گذارد.

1.گله و شکایت کردن را متوقف کنید

ممکن است این سوال بسیاری از افراد پیش بیاید که چرا وقتی می خواهند در خانواده یا جمع نزدیکانشان، صحبت کنند، کسی شنونده نیست و راه حل این مشکل آزاردهنده چیست؟

پاسخ کلیدی این پرسش در این نکته پنهان است که نقش شما در خانواده چیست و در میان اعضای خانواده تان، چقدر مقبول و مورد اعتماد و احترام هستید؟

چنانچه فردی هستید که مدام در حال گله و شکایت از شرایط زندگی، جسم، وضعیت بد اقتصادی و مشکلات و مسائل روزمره­تان هستید، نباید انتظار داشت که در میان اطرافیانتان دارای اقتدار و اثرگذاری کافی باشید.

اگر شکایت کردن از اوضاع را متوقف نمی کنید، اما با نیت خیری که دارید، به دنبال کمک به دیگران یا ارائه راهنمایی های مناسب به آن ها هستید، اطمینان داشته باشید که فرد مقابل در ضمیر ناخودآگاهش، شما را به عنوان فردی مشکل دار می شناسد و دراین صورت، نمی تواند شنونده صحبت های شما باشد.

تغییر را از خودتان آغاز کنید. روزانه مراقب باشید که چقدر شکایت می کنید. آگاه باشید که با ناله و شکایت کردن، نه تنها مشکلاتتان را پیچیده تر می کنید، بلکه رفته رفته جایگاهتان را نزد اطرافیانتان از دست می دهید.

2. بدون درخواست اطرافیان، به آن ها کمک نکنید

هرگز بدون درخواست کمک دیگران، به آن ها کمک نکنید و راهنمایی های لازم را در اختیارشان قرار ندهید. ممکن است با خودتان بگویید اما هدف من خیر است و می خواهم قبل از این که دچار مشکلاتی شود، به او کمک کنم، اما به خاطر داشته باشید که نیت خیر به تنهایی کافی نیست. برای داشتن رفتاری بالغانه، باید عملکردی درست و حساب شده داشته باشید.

اگر فرد از شما درخواست کمک یا راهنمایی کرد، پیشنهاداتتان را به سرعت برای او لیست نکنید. بلکه با پرسیدن سوالاتی درباره آن موضوع، فرد را دعوت به فکر کردن کنید. به دیگران آموزش دهید که بتوانند در غیاب شما فکر و تحلیل کنند.


چگونه گفتگوی بالغانه ای داشته باشید؟


3. در غیاب دیگران در مورد آن ها صحبت نکنید

داشتن روابط با دیگران فرآیندی پویا و پیچیده است و در طول مسیر آن، قطعاً مشکلات و سوء تفاهماتی به وجود خواهد آمد. رفتار بالغانه در این شرایط به ما می گوید که چنانچه در روابطمان مشکلاتی نیز ایجاد شدند، آن مشکلات را تنها با خود آن فرد مطرح کنیم و نه با دیگران. در غیاب دیگران، در مورد آن ها اظهار نظر نکنید یا به سرزنش آن ها نپردازید. چرا که این کار تنها باعث به وجود آمدن رنجش ها و آزردگی های بیشتر خواهد شد.

4. خویشتن دار و خودنظاره گر باشید

برای داشتن رفتار بالغانه، لازم است روی خودتان کنترل داشته باشید. اجازه ندهید که هیجانات مثبت یا منفی تان شما را هدایت کنند. اگر امروز در روابطتان کودکانه رفتار کردید، خودتان را به خاطر این اشتباه ببخشید اما با خودتان قرار بگذارید که این رفتار را دیگر تکرار نکنید. روی رفتارهایی که می کنید، نظارت داشته باشید و درستی یا نادرست بودن آن ها را ارزیابی کنید.


در اینجا تمرینی برای خویشتن داری برایتان گذاشته شده


5. در هنگام بروز هیجانات تصمیم نگیرید

اگر در روابطتان به شدت آزرده شدید، سعی کنید در آن شرایط که دستخوش هیجانات منفی هستید و احساساتتان جریحه دار شده است، برای رابطه تان تصمیم گیری نکنید. اگر چنانچه در آن شرایط تصمیماتی گرفتید، آن تصمیمات را بر زبان نیاورید و با دیگران مطرح نکنید. زیرا ممکن است احساس و نظرتان بعد از فروکش کردن هیجاناتتان تغییر کند و از تصمیمی که گرفته بودید، منصرف شوید، اما چون آن تصمیم را در جمع عنوان کرده بودید، ناچار شوید روی حرفتان بایستید.

بنابراین، یکی از تمرینات رفتارهای بالغانه این است که هیجاناتتان را به عنوان موضوعی گذرا بشناسید و اجازه ندهید که مسیر زندگیتان را منحرف کنند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که وجود اختلاف که یکی از چالش های اصلی روابط است، موضوعی طبیعی و نشانه اهمیت رابطه برای ما است. لازم است که روابط ما در طول زمان رشد پیدا کنند و گسترده تر شوند. اگر مشکلی در روابط وجود نداشته باشد، رشدی نیز در کار نخواهد بود و این به آن معنی است که یکی از طرفین در رابطه در حال تحمل کردن و فروخوردن آزردگی ها و رنجش ها است.

برای داشتن روابط بالغانه لازم است در ابتدا بپذیریم که اختلاف سلیقه و نظر موضوعی عادی است و آن چه تفاوت اصلی را میان افراد بالغ و دیگران تعیین می کند، روش حل مشکلات و اختلافات است.

ما باید قبول کنیم که با وجود ناراحتی ها و آزردگی هایی که ممکن است در روابطمان احساس کنیم، اما در نهایت آنچه که از این روابط به دست می آوریم، بیشتر از آزردگی ها و نقاط منفی رابطه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفتارهای بالغانه در روابط، به نکات طلایی که در دوره جذابیت در رابطه خانم دکتر ویدا فلاح، روانشناس و مدرس مهارت های زندگی مطرح می شوند، مراجعه کنید

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *