آموزش‌ مهارت‌های زندگی

روانشناسی طلاق

روانشناسی طلاق و مواردی که خوب است در مورد طلاق بدانید

روانشناسی طلاق مسئله ای است که تحقیق و مطالعه در مورد آن به ما کمک می کند به جنبه های مختلفی از مسئله طلاق دست پیدا کنیم. به طورکلی مهارت هایی از قبیل حل اختلافات زناشویی ، افزایش عزت نفس و … به ما کمک می کند تا از بروز طلاق عاطفی و رسمی جلوگیری کنیم. در مقابله با چالش های زندگی داشتن مهارت به ما کمک می کند تا از بروز مشکل نهراسیم و به بهترین شکل ممکن آن را حل کنیم. برای شرکت در دوره های مهارت های زندگی کلیک کنید.

طلاق زمانی اتفاق می افتد که زوجین احساس می کنند تحت هیچ شرایطی نمی توانند اوضاع را برای یک زندگی مطلوب بهبود بخشند. در این شرایط آن ها می پندارند تمام مهارت های لازم را به کار گرفته اند اما نتیجه ای حاصل نشده است. بعضا بعد از بروز طلاق زوجین با همسر سابق مشکل خاصی ندارند اما در زندگی مشترک اهداف و مسیر مشترکی نداشته اند که به واسطه آن بتوانند پیوندشان را حفظ کنند.

روانشناسی طلاق

تعریف طلاق

معنی لغت طلاق یعنی رها شدن. طلاق یعنی پایان دادن به زندگی زناشویی زن و مرد به وسیله یکی از آن ها یا با توافق هر دو آن ها. همان طور که در ازدواج علاوه بر پیوند عاطفی زن و مرد یک سری مراحل قانونی برای ثبت ازدواج انجام می شود برای طلاق نیز بعد از گسسته شدن پیوند عاطفی زن و مرد یک سری مراحل قانونی طی می شود تا زن و مرد رسما از یکدیگر جدا شوند و خانواده ای که به واسطه آن ها ایجاد شده است از آن حالت خارج می شود.

سایر انواع طلاق

بحث طلاق فقط به طلاق رسمی و امضای یک سری برگه و خطبه طلاق محدود نمی شود و ابعاد و زوایای مختلفی دارد. طلاق ابعاد مختلفی دارد که شناخت آن ما را در مسئله روانشناسی طلاق یاری می دهد در ادامه در مورد ابعاد مختلف طلاق بیشتر صحبت می کنیم.

طلاق عاطفی

در این نوع طلاق زن و مرد اعتماد و کشش و علاقه شان نسبت به یکدیگر به حداقل رسیده است. و مهر و محبت و عاطفه خود را از یکدیگر دریغ می کنند. در این حالت زن و مرد کاملا نسبت به بکدبگر بی تفاوت هستند.

طلاق اقتصادی

زمانی که خانواده دیگر به شکل قبل وجود نداشته باشد. زن و مرد بایستی دین مالی خود را نسبت به یکدیگر ادا کنند. در این میان هرکس سهم خود را از زندگی به صورت جداگانه دریافت می کند. از نظر مالی و اقتصادی هیچ رابطه ای باهم ندارند. اگر مهریه ای وجود داشته باشد مرد ملزم به پرداخت آن است.

طلاق قانونی

طلاق قانونی زمانی اتفاق می افتد که در دادگاه و به طور رسمی زن و مرد از یکدیگر جدا می شوند. در این شرایط دیگر نقش همسری را در خانواده قبلی ایفا نمی کنند و اجازه ازدواج مجدد برای هر دو آن ها صادر می شود.

طلاق توافقی والدین

با جدایی زن و مرد در صورت وجود فرزندان تغییراتی در زندگی آن ها نیز به وجود می آید. زمانی که جدایی اتفاق می افتد زن و مرد ملزم هستند تا تصمیماتی برای زندگی آینده فرزندان بگیرند. بایستی مشخص شود که فرزند یا فرزندان کجا زندگی خواهند کرد. حضانت فرزندان به عهده کدام یک از والدین خواهد بود و … . در واقع با طلاق زن و مرد نقش آن ها به عنوان زن و شوهر از بین می رود اما آن ها تا ابد نقش والدین را نسبت به فرزندانشان دارا خواهند بود. برای روانشناسی طلاق بایستی با طلاق توافقی والدین آشنا باشیم.

طلاق اجتماعی

اکثریت افراد دوستان مشترکی با همسرشان دارند. زمانی که طلاق اتفاق می افتد در ارتباط با این دسته از افراد نیز تغییراتی به وجود می آید. در واقع ممکن است بعد از طلاق با خانواده همسر خود نیز ارتباطی نداشته باشیم. تحت تاثیر طلاق ممکن است دوستانی را از دست بدهیم و دوستان جدیدی را به دست بیاوریم. چیزی که مهم است این است که روابط اجتماعی ما دستخوش تغییر و تحول می شوند.

طلاق روانی

یکی از مهم ترین مسائلی که در طلاق تغییر می کند این است که “ما” تبدیل به “من” می شود. با بروز طلاق دیگر تقسیم وظایف ، حمایت ها و … قبل وجود ندارد. ممکن است به صورت ناگهانی مسئولیت های زیادی به دوش ما بیفتد و حمایت زیادی شامل حال ما نشود. این قضیه کمی از نظر روانی ممکن است انسان را تحت فشار قرار دهد.

اگر احساس می کنید به اطلاعات بیشتری نیاز دارید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی طلاق و سایر مواردی که در زندگی روزمره ممکن است با آن مواجه شوید به لینک های دوره های غیر حضوری زیر مراجعه کنید.

دوره حل اختلافات زناشویی

دوره عزت نفس

دوره طلاق عاطفی

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *