آموزش‌ مهارت‌های زندگی

علائم افسردگی چیست؟ راه‌های کاربردی درمان افسردگی

افسردگی چیست؟

افسردگی یک اختلال روانی شایع است و براساس آخرین آمارهای گرفته شده در سطح جهانی تخمین زده می‌شود که 5 درصد از بزرگسالان از این اختلال رنج می‌برند.

شایع‌ترین نشانه‌های آن عبارت است از غم و اندوه مداوم ،فقدان علاقه یا عدم تمایل نسبت به فعالیت‌هایی که قبلا لذت‌بخش بوده، بروز مشکلات در چرخه‌ی خواب، بی‌اشتهایی، خستگی مفرط و اختلال تمرکز و…

اختلال افسردگی بیماری نیست که با چند روز مراقبت بهبود یابد بلکه نیازمند پیگیری است و پس از شروع دوره‌ی درمان باید مراحل به‌طور کامل تحت نظر پزشک سپری شود.

 اختلال افسردگی انواع مختلفی چون افسردگی پیش‌از قاعدگی، افسردگی ماژور، اختلال دوقطبی، افسردگی موقعیتی، افسردگی سایکوتیک، افسردگی آتیپیک، اختلال عاطفی فصلی، دیستایمی و افسردگی پس از زایمان را شامل می‌شود.

اما نگران نباشید چرا که پیشرفت‌های روز به روز علم پزشکی در این زمینه به افراد مبتلا کمک‌های شایانی کرده‌ و روش‌های متنوع درمانی را باتوجه به نوع و شدت ابتلا در اختیار درمانگران و مراجعان قرار می‌دهد.

 

علت ایجاد افسردگی:

بروز افسردگی در یک بازه‌ی زمانی مشخص و بنا به دلایل مختلفی همچون وضعیت مالی، محل زندگی، روابط اجتماعی، وضعیت تأهل و به‌طور کلی (مشکلات فردی و اجتماعی) آغاز شده و در صورت بی‌توجهی به علائم و نشانه‌ها در بلندمدت شدت پیدا می‌کند.

اما فرضیه دیگری که وجود دارد این است که شاید بتوان برعکس، افسردگی را عامل بروز شرایط نامساعد زندگی دانست. مثلاً شیوع افسردگی در افراد بی‌خانمان بیشتر است، اما در برخی موارد نیز احتمال دارد که افسردگی سبب آوارگی این افراد شده باشد. همچنین اتفاقات مهم (چه خوب، چه بد) می‌تواند منجر به ابتلای فرد به افسردگی شود اما معمولا منجر به افسردگی شدید نمی شود مگر آنکه فرد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به افسردگی هم باشد.

علائم و نشانه‌های افسردگی:

  •  اختلالات یادگیری و حافظه
  • احساس خستگی بدون دلیل
  • بدبینی و ناامیدی نسبت به همه‌چیز
  • بی‌میلی به رابطه جنسی
  • اضطراب و پریشانی مداوم
  • پرخوری یا کم‌خوری
  • انواع اختلالات خواب
  • سردردهای مکرر
  • احساس گناه، بی ارزشی و درماندگی 
  • مشکلات گوارشی
  • افکار و یا اقدام به خودکشی

 

 

راه‌های درمان افسردگی

 

ورزش

هزاران پژوهش به نتایج مشابهی در زمینه‌ تأثیر ورزش روی سلامت جسمی و روانی دست یافته‌اند. از این رو، می‌توان ورزش را در ردیف موثرترین راهکارهای جلوگیری از افسردگی قرار داد که متأسفانه به قدر کافی جدی گرفته نمی‌شود. در مغز کسانی که منظم و مداوم ورزش می‌کنند برخی مواد شیمیایی افزایش می‌یابد.

این مواد باعث می‌شوند فرد:

      • حس خوبی داشته باشد
      • خُلق بهتری پیدا کند
      • نسبت به درد حساسیت کمتری داشته باشد

ورزش به تنهایی افسردگی را معالجه نمی‌کند، اما در درازمدت به درمان افسردگی کمک شایانی می‌کند.

مدیتیشن 

تحقیقات نشان داده که مدیتیشن و تمرکز حواس می‌تواند در درمان اضطراب و دیگر اختلالات خلقی بسیار مؤثر باشد. افرادی که بی انگیزگی را تجربه می‌کنند و یا از زندگی احساس رضایت نمی‌کنند اکثراً از مشکلی با عنوان مواجهه با افکار منفی قوی رنج می‌برند. برای کاهش استرس روزی ۳۰ دقیقه کامپیوتر، تلفن همراه و هر وسیله‌ بر هم زننده‌ آرامش را خاموش کنید و در گوشه ‌ای آرام بنشینید، چشمانتان را ببندید و تنفس‌تان را تنظیم کنید.

خواب کافی

 خواب با کیفیت برای سلامت روان و جسم ضروری است.

بنابر گفته بنیاد ملی خواب، افراد مبتلا به بی‌خوابی در مقایسه با افرادی با خواب مناسب، ریسک مبتلا شدن‌شان به افسردگی ده برابر است.

برای اینکه خواب بهتری داشته باشید می‌توانید پیش از رفتن به اتاق خواب وسایل ارتباطی خود را محدود کنید، مراقبه انجام دهید و نور فضای را تا حد امکان کاهش دهید.

تغییرات جسمی 

بیماری‌های روحی روانی مثل افسردگی تنها مربوط به روان فرد نیست بلکه میتواند بر روی جسم هم تأثیر بگذارد. افسردگی انرژی را کاهش داده و سبب حس خستگی می‌شود. همینطور بیماران دچار افسردگی دچار سردردهای مکرر می‌شوند. تغییرات جسمی بهتر است به دقت توسط خود بیمار کنترل شوند.

کاهش استرس

استرس مزمن یکی از معمول‌ترین علل‌های اجتناب‌پذیر افسردگی است. یادگیری نحوه مدیریت و مقابله با استرس برای سلامت روان مطلوب ضروری و اساسی است.

برای مدیریت استرس خود می‌توانید:

از بیش متعهد شدن به انجام کارها اجتناب کنید.

ذهن ‌آگاهی و مراقبه را تمرین کنید.

چیزهایی را که نمی‌توانید کنترل کنید، رها کنید.

سبک زندگی

تغییر سبک زندگی یکی از ساده‌ترین و درعین‌ حال مهم‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌های درمان افسردگی است. حتی سایر روش‌های درمان نیز در سایه‌ی تغییر سبک زندگی بهتر عمل خواهند کرد. گاهی‌ اوقات تغییر سبک زندگی و حال ‌و هوای فرد بیمار اصلا باعث می‌شود که به دارو و سایر روش‌های درمان افسردگی نیازی نباشد.

غذای سالم 

هیچ رژیم جادویی وجود ندارد که افسردگی را رفع کند. ایده خوبی است که ببینید چه چیزی می‌خورید. اگر افسردگی باعث پرخوری شما می‌شود، کنترل اشتها کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید. با اینکه هیچ چیز قطعی نیست، اما غذا‌هایی با اسید‌های چرب امگا ۳ و اسید فولیک می‌تواند به تسکین افسردگی کمک کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله،‌ با راه‌های درمان افسردگی آشنا شدید و مواردی که می‌تواند به کاهش افسردگی در شما کمک کند را شناختید. اگر مایلید به طور عمیق‌تری روی خودتان و راه های رفع افسردگی‌تان کار کنید،‌ از نکات و راهکارهای ارائه شده در دوره‌های مدیریت اضطراب و ذهن آگاهی در جهت درمان افسردگی استفاده کنید.

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوب

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *