آموزش‌ مهارت‌های زندگی

عواقب قهر چیست؟ آیا قهر باعث تزلزل روابط می شود؟ دلایل آن چیست؟

عواقب قهر چیست؟ قهر یکی از رفتار هایی است که ممکن است در بسیاری از افراد ببینیم. قهر می تواند علل مختلفی داشته باشد. گاهی افراد قهر را وسیله قرار می دهند تا به خواسته های خود برسند. نکته ای که خوب است بدانیم این است که قهر کردن تحت هیچ شرایطی رفتار صحیحی نیست. ما بایستی مهارت رویارویی با مسائل را یاد بگیریم.

اگر نسبت به موضوعی احساس خوبی نداریم می توانیم به سادگی آن را بیان کنیم. اگر با این مهارت ها آشنا باشیم کمتر ناراحتی خود را در قالب قهر بروز می دهیم. نکته ای که لازم است بدانیم این است که قهر تحت هر شرایطی رفتاری آسیب زننده است.

اگر علاقه دارید یک سری مهارت ها را بیاموزید می توانید روی لینک دوره غیر حضوری مهارت های زندگی کلیک کنید. می توانید از دوره های غیر حضوری نظیر دوره عزت نفس ، دوره کنترل خشم ، دوره رهایی از ترس و … استفاده کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد قهر و عواقب قهر صحبت کنیم.

عواقب قهر

دلیل قهر چیست؟

برای این که بتوانیم عواقب قهر را بررسی کنیم بایستی با قهر و دلایل آن آشنا شویم. قهر عموما به صورت یک مکانیزم دفاعی استفاده می شود. زمانی که از شخصی ناراحتیم ممکن است با قهر کردن ناراحتی خود را به او ابراز کنیم.

نکته ای که لازم است بدانیم این است که با قهر ضعف خود را نشان می دهیم. این موضوع به این معنی است که زمانی که ما قهر می کنیم می پنداریم که طرف مقابل را تنبیه کرده ایم در حالی که پیش از آن خود را ضعیف نشان داده ایم. البته گاهی رفتار سرد در نتیجه اشتباهات دیگران از سوی ما خوب است اما نباید این نکته را فراموش کنیم که قهر مشکلی را حل نمی کند. اگر خواهان حل مشکل هستیم بایستی مهارت های حل مشکل را بیاموزیم. در ادامه بیشتر در مورد عواقب قهر صحبت می کنیم.

قهر یا لجبازی؟

گاهی ممکن است معنی صحیح قهر و لجبازی را ندانیم. در صورت ندانستن معنای صحیح این دو واژه ممکن است آن ها را در موقعیت اشتباه استفاده کنیم. برای بررسی عواقب قهر خوب است که با تفاوت قهر و لجبازی آشنا شویم.

قهر زمانی اتفاق میفتد که از نظر رفتاری برای تنبیه طرف مقابل و رسیدن به خواسته های خود سرد می شویم. لجبازی زمانی اتفاق میفتد که روی یک نظر با وجود این که ممکن است غلط باشد پافشاری و اصرار می کنیم و حاضر نیستیم نظر دیگران را بپذیریم.

نکته جالب توجه این است که قهر و لجبازی هر دو ناشی از ضعف انسان هستند. معمولا افرادی که توانایی لازم برای بروز احساسات خود را ندارند به قهر روی می آورند. عموما کسی که قهر می کند انتظار دارد که طرف مقابل کاملا دلیل ناراحتی او را متوجه شود و در صدد حل آن برآید. در ادامه بیشتر در مورد عواقب قهر صحبت می کنیم.

چرا قهر می کنیم؟

پیش از دانستن عواقب قهر خوب است بدانیم که عموما چه کسانی به قهر روی می آورند. قهر یکی از رفتار هایی است که ضعف فرد را نشان می دهد. معمولا کسانی به قهر کردن روی می آورند که نمی توانند به راحتی احساسات خود را بروز دهند. این افراد عموما اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی دارند و برای رهایی از خشم و ترس خود به قهر روی می آورند.

اگر فرد شجاعت کافی را داشته باشد به جای قهر ، جوانب مختلف مسئله را بررسی می کند و به حل آن می پردازد حال آن که فرد ترسو و ضعیف راه آسان تر که قهر است را انتخاب می کند.

گاهی قهر ریشه در کودکی دارد. برخی از والدین در نتیجه رفتار های غلط فرزندشان با آن ها قهر می کنند. این موضوع باعث می شود که از همان کودکی قهر به عنوان یک مکانیزم دفاعی در کودک نهادینه شود. بنابراین یکی از عواقب قهر والدین با فرزندان این است که باعث می شود فرزندشان در بزرگسالی به جای حل مسائل و مشکلاتش به قهر کردن که آسان ترین راه است روی بیاورد.

احساس می کنی قهر راه حل است؟

گاهی ممکن است قهر کردن را به عنوان ابزاری برای تنبیه دیگری به کار گیریم. این موضوع نه تنها مسئله را حل نمی کند بلکه شاهد عواقب قهر نیز خواهیم بود. ما نباید فراموش کنیم  تا زمانی که در مورد دلیل ناراحتی خود صحبت نکنیم کسی متوجه آن نخواهد شد. قهر کردن جز سرد تر شدن روابط نتیجه دیگری ندارد. پس یکی از عواقب قهر سردی رابطه و تکرار عمل قهر توسط طرف مقابل است.

زمانی که فرد نیاز به توجه و محبت دارد قهر می کند تا امتیاز لازم را به دست بیاورد. اما نه تنها طرف مقابل متوجه این موضوع نمی شود بلکه بیشتر دچار سردرگمی می شود. یکی دیگر از عواقب قهر این است طرف مقابلمان را دچار سردرگمی می کند.

یکی از دلایلی که برای قهر کردن مطرح است این است که گاها از یک فرد به شکلی ناراحت و آزرده هستیم که قهر را انتخاب می کنیم تا برای همیشه با طرف مقابل قطع رابطه کنیم.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد قهر و عواقب قهر و سایر مسائلی که با آن رو به رو هستید دارید می توانید از طریق لینک دوره های غیر حضوری زیر اقدام کنید.

دوره طلاق عاطفی

دوره حل اختلافات زناشویی

دوره عزت نفس

دوره جذابیت در رابطه

دوره کنترل خشم

دوره کاهش اضطراب

دوره رهایی از ترس

دوره سبک های فرزند پروری

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *