آموزش‌ مهارت‌های زندگی

نوشتن چگونه موجب محقق ساختن آرزو‌هایمان می‌شود | رسیدن به آرزوها با نوشتن

همه‌ی انسان‌ها در زندگی خود امیال و آرزو‌هایی دارند که برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند. آنچه که رویای دوران کودکی ما است نقش بسزایی در انتخاب‌ها و اقدامات آینده ما ایفا می‌کند. اگر شناخت کافی نسبت به خود و خواسته‌هایمان داشته باشیم می‌توانیم گام‌های هدفمندی در مسیر رسیدن به زندگی مطلوب برداریم.

بنویسید تا اتفاق بی‌افتد

نوشتن یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین راه‌های ارتباطی بین فردی است که امروزه روانشناسان و درمانگران از آن در جهت درمان انواع بیماری‌های روحی و روانی استفاده می‌کنند. در حین نوشتن تاکید بر اصل نوشتن است نه اصول نگارشی؛ اصطلاحاً به این شیوه از نوشتن آزاد نویسی می‌گویند. اگر بیاموزیم و باور داشته باشیم که ثبت وقایع، هیجانات و احساسات درونی یا به بیان دیگر برون‌ریزی هیجانی در قالب نوشتن، می‌تواند موجب تحول و تغییر باور‌های ذهنی و در ادامه تغییر شخصیت و سبک زندگی در جهت مثبت شود، نوشتن را یک رویداد اعجاب‌ انگیز می‌نامیم.

چگونه نوشتن را شروع کنیم

نوشتن از جمله فعالیت‌هایی است که در ابتدایی‌ترین سال‌های زندگی در مراکز آموزشی سراسر دنیا یاد داده می‌شود، اما نوشتن به منظور خودشناسی و یافتن اهداف ایده‌آل بستری کاملاً متفاوت با آنچه در دوران تحصیل آموخته‌ایم دارد. برخلاف تصور عموم این شیوه از نگارش نه تنها دشوار نبوده بلکه اگر با میل و اراده‌ی شخصی انجام شود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌بخش خواهد بود.

برای اولین قدم کافی است از عادت‌های کوچک، ساده و مرتبط با نوشتن شروع کنید به عنوان مثال:

  • روزانه پنج دقیقه کتاب بخوانید و سپس پنج دقیقه درمورد آنچه که دریافتید بنویسید.
  • در گروه‌ها و اجتماعاتی که با شما دارای هدف واحد و مشترک هستند عضو شوید و نوشته‌های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.
  • کتاب‌های کوچک و کم حجم را همیشه همراه خود داشته و خلاصه نویسی کنید.
  • از محتوا‌های آموزشی صوتی که در قالب پادکست، رادیو و … منتشر می‌شود استفاده کرده و نکته برداری کنید.

باور داشته باشید که می‌توانید

باور داشته باشید که می‌توانید به آنچه در ذهنتان هست دست یابید. سال‌ها پیش که انسان‌ها، رویای پرواز و سیر و سفر در آسمان‌ها را داشتند، می‌دانستند که روزی به آنچه که می‌خواهند می‌رسند. امروزه نه تنها سفر به آن سوی آسمان‌ و زمین امری ساده و مُبرهن است، بلکه انسان‌ها پا را فراتر از کره‌ی خاکی گذاشته‌اند و به سیارات ناشناخته هم ورود پیدا کرده‌اند.

از ترس‌های خود رهایی یابید

همیشه خارج شدن از دامنه‌ی امن و جایگاه مورد اطمینان خود امری دشوار و دلهره‌آور خواهد بود اما باید به این باور قلبی و عقلی رسید که موفقیت، بزرگ‌ترین دستاورد پس از غلبه بر ترس‌ است. جسور باشید و از شکست خوردن و دوباره شروع کردن نهراسید.

رها شدن از ترس‌هایتان را بیاموزید و آن‌ها را کنار بگذارید. آن‌گاه می‌توانید مقتدرانه در مسیر رسیدن به خواسته‌‎هایتان قدم برداشته و از امکانات و ابزار‌های گوناگون استفاده کنید. مهم‌ترین نکته در این امر تلاش، پشتکار و جسارت است.

چگونه اهدافمان را تعیین کنیم تا آسوده‌تر به آن‌ها برسیم؟

اینکه اهدافمان را چگونه تعیین کنیم تا در نهایت به آن‌ها دست یابیم امری مهم و تاثیرگذار است. این اهداف باید ویژگی‌های بخصوصی داشته باشند که ما به صورت خلاصه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم و شما با شرکت در دوره‌ی معجزه نوشتن به طور کامل با این نکات مهم آشنا خواهید شد.

برای این که بدانید چگونه آرزوهایتان را بنویسید، در نظر بگیرید که در حالت کلی هدف شما باید به صورتی باشد که در ذهنتان ممکن است جلوه کند. این مسئله تا حدودی به خود شما هم بستگی دارد که نظرتان چقدر مثبت باشد. ممکن است هدفی که برای شما متعارف است برای فرد دیگری که نظر منفی دارد ناممکن به نظر برسد.

چگونه آرزوهایمان را بنویسیم؟

چه چیزی در این نوشتن اهمیت دارد؟

چقدر باید این آرزوها واضح و روشن نوشته شوند؟

خواستن توانستن است

اولین ویژگی که هدف مدنظر شما باید داشته باشد این است که آن را با تمام وجود بخواهید و علاقه داشته باشید تا برای رسیدن به آن آگاهانه تلاش کنید و در نهایت پس از دست‌یابی به آن غرق لذت شوید. باورهای خود را در جهت رسیدن به ایده‌آل‌هایتان تقویت کنید.

چرا؟ و چگونه؟

اهداف خود را طبقه‌بندی کرده و بنویسید. برای رسیدن به آن‌ها زمان تعیین کنید. بدانید به چه علت می‌خواهید به آن دست یابید. اگر هدف کوچکی را انتخاب کنید که رسیدن یا نرسیدن به آن، تفاوت چندانی در زندگی شما به وجود نیاورد، احتمال تلاش برای رسیدن به آن هدف کمتر خواهد شد. البته بزرگ بودن هدف به این معنا نیست که یک هدف غیرقابل‌دسترس و ناممکن را انتخاب کنید. هدف شما باید به گونه‌ای باشد که بتوانید به آن دست یابید.

هدف در مسیر هدف

اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشخصی برای خود تعیین کنید. انتخاب اهداف کوتاه مدت با در نظر داشتن هدف اصلی مثل این است که شما بخواهید از نردبانی بالا بروید که بین هر دو پله آن یک متر فاصله است! طبیعتاً بالارفتن از چنین نردبانی غیرممکن و غیرمعقول است. اما اگر بین هر دو پله آن پله‌های دیگری کار بگذارید، می‌توانید بالارفتن از آن را ممکن کنید. هدف بلندمدت انگیزه شما را شکل می‌دهد و هدف کوتاه مدت مسیر را برای شما هموارتر می‌کند.

مثلا اگر می‌خواهید تا پایان سال ۳۰ کیلو وزن کم کنید، ممکن است به علت دور بودن این موضوع مدام آن را به تاخیر بیندازید؛ اما اگر آن را به سه قدم ۱۰ کیلویی یا حتی ۶ قدم ۵ کیلویی تقسیم کنید آن را بیشتر جدی خواهید گرفت.

جزئیات را فراموش نکنید

هدفتان را با جزئیات کامل بنویسید. مثلاً اگر می‌خواهید شغل بهتری داشته باشید، نوشتن این جمله که می‌خواهم تا پایان سال به شغل بهتری دست یابم درست نیست، بلکه ابتدا باید بنویسید چرا خواستار این اتفاق هستید؟

افزایش درآمد، ارتقای جایگاه شغلی، به چالش کشیدن مهارت‌‌ و توانمندی‌ها و … واضح شفاف در مورد همه‌ی آن‌ها بنویسید. وقتی به جزئیات هدف مورد نظر خود بپردازید و به عبارتی بدانید که دقیقاً چه چیز را می‌خواهید، تلاش شما هدفمندتر و مسیر هموارتر خواهد شد.

تصویرسازی ذهنی انجام دهید و آن را روی کاغذ پیاده سازید. خود را در موقعیت هدف تجسم کنید و تصویر را به آن شکلی که هست بنویسید.

زمانبندی دقیق داشته باشید

اهدافتان را در یک بازه زمانی خاص تصور کنید. مثلاً برای یک بازه زمانی یک ساله، پنج هدف مشخص کنید. با نوشتن هدف‌هایتان تعیین می‌کنید که الویت شما چیست و روی چه چیزی باید تمرکز کنید‌.

هستم را جایگزین خواهم بود کنید

نوشتن هدف باید به گونه‌ای باشد که انگار به آن رسیده‌اید. مثلاً به جای این که بنویسید من می‌خواهم یک کار آفرین موفق شوم، باید بنویسید من یک کارآفرین موفق هستم.

این نحوه بیان اهداف در نوشتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد، چرا که در ذهن شما اثر می‌گذارد و به ناخودآگاه شما دستور می‌دهد در آن موقعیت قرار گیرد. برای رسیدن به اهدافتان، ذهن آگاهی می‌تواند قدم سودمندی برای شما باشد.

 

جمع‌بندی

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد. نوشتن یک از روش‌های نظم‌دهی، تقویت و کنترل ذهن است که می‌تواند از طریق ثبت کلمات بر روی کاغذ موجب تغییر باورهایمان شود. بسیاری از افراد موفق که دستاوردهای چشم‌گیری در زندگی خود داشتند، از نوشتن به عنوان یکی از مهم‌ترین عادت‌های روزانه و مفید نام می‌برند. شرکت در دوره‌ی آنلاین “بنویسید و متحول شوید” به شما کمک می‌کند تا برای ساختن یک زندگی مطلوب و هوشیارانه قدم بردارید. 

برای شرکت در دوره‌ با شماره تماس‌ پشتیبانی: 5804 257 0938 تماس بگیرید.

همچنین می‌توانید در واتساپ به همین شماره پیام دهید: 5804 257 0938

 

فراموش نکنید که زندگی خوب ساختنی است آن را آگاهانه بسازید.

حالا که می دانیم چگونه آرزوهایمان را بنویسیم، مسیر درست‌تری برای رسیدن به اهدافمان خواهیم داشت.

 

دکتر ویدا فلاح روانشناس و مدرس مهارت‌های ارتباطی همواره این نکته مهم را یادآور می‌شوند

که تمامی مهارت‌ها قابل یادگیری هستند؛ پس با مطالعه و آموزش دیدن، فردای بهتری برای خودتان بسازید. 

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از دوره – معجزه نوشتن (یادگیری نوشتن روزانه)  استفاده کنید.

 

*زندگی خوب ساختنی است، آن را آگاهانه بسازید*

 

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

3 پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *