آموزش‌ مهارت‌های زندگی

برای تغییر دیر نیست, تغییر و رشد, تغییر عادتها,تغییر عادت ها,تغییر باورها

هیچگاه برای تغییر دیر نیست

هیچگاه برای تغییر دیر نیست

اگر شما زیر بار قرض و قسط های زیادی هستید، و یا عادت های غذایی و حرکتی مضرری برای سلامتی تان دارید، ممکن است فکر کنید که دیگر نمی توانید تغییر زیادی در این عادت ها ایجاد کنید.

من زمانی را که اضافه وزن داشتم، بی تحرک می نشستم و سیگار دود می کردم، تا خرخره در قرض و قوله فرو رفته بودم و دائما افسرده بودم را به خوبی به یاد دارم… آن زمان احساس درماندگی سراسر وجودم را فرا گرفته بود.

احساسم این بود که هر تلاشی که برای تغییر اوضاع می کردم، هیچ اثر واقعی ای نداشت. احساس می کردم هیچ کدام از این مشکلات ارزش به زحمت انداختن من را ندارند.

یکی از خوانندگان مطالبم برایم نوشته بود:

“من احساس می کنم نمی دانم چگونه اثری قابل توجه بر روند زندگی ام بگذارم و در این مرحله از زندگی، هیچ امیدی به بهبود شرایطم ندارم. من بسیار نگران باقی عمرم هستم و این نگرانی با گذشت زمان و عمرم بیشتر می شود.”

زمانی که می خواستم وزن کم کنم، برای دویدن بیرون می رفتم، اما این کار را با احساس بدی انجام می دادم. سپس این روند را یک هفته ادامه می دادم، ولی باز هم به همان اندازه قبل اضافه وزن داشتم. علاوه بر اینکه اکنون احساس خستگی و گرسنگی نیز به مشکلاتم اضافه شده بود. این باعث می شد احساس بسیار بدی نسبت به این تلاش پیدا کنم و در انتها هم خوردن را از نو و مثل سابق پیش بگیرم و هم دویدن را کنار بگذارم.

اما امروز می خواهم به شما بگویم که برای تغییر خیلی دیر نشده است.

ناامید نباشید.

تغییر ممکن است، و حتی به اندازه ای که شما فکر می کنید هم دشوار نیست.

کلید موفقیت در آن، صبور بودن است: شما باید به تصویر کلی تر نگاه بیاندازید.

مشکلی که اغلب ما در روند تغییر داریم این است که ما نتایجی فوری می خواهیم. و زمانی که چنین نتایج جادویی را بدست نمی آوریم، صبرمان را از دست می دهیم. امیدمان را از دست می دهیم. منصرف می شویم. و البته این به معنی این است که هیچگاه نتایجی معنادار از تلاشمان دریافت نمی کنیم.

راه حل مسئله این است که بر قدم های کوچک تان تمرکز کنید و از آنها لذت ببرید. هر قدم به خودی خود یک اتفاق فوق العاده است، نه صرفا وظیفه ای که لازم باشد در جهت رسیدن به هدفی بلندمدت انجامش دهید.

اینها راهکارهایی هستند که برای من مفید واقع شدند و شاید برای شما هم باشند:

  • خود را ملزم به برداشتن یک قدم بسیار کوچک، اما هر روز به مدت یک ماه، کنید. اگر می خواهید وزن کم کنید، شروع کنید و هر روز یک مورد ناسالم در رژیم روزانه تان را با یک غذای سالم جایگزین کنید. به عنوان میان وعده، به جای چیپس، یک میوه بخورید. به جای غذایی چرب یا پنیری برای شام، سعی کنید سالاد و سبزیجات بخورید. اگر قصد دویدن یا ورزش کردن دارید، (در ابتدا) فقط 5 دقیقه را به آن اختصاص دهید. اگر می خواهید از زیر بار قرض بیرون بیایید، راه حل های کوچکی پیدا کنید تا خرج هایتان را کاهش دهید و نقشه ای با قدم های کوچک برای پرداخت قرض هایتان ترسیم کنید. مثالی دیگر: در مورد سیگار کشیدن، هر روز تعداد سیگارهایی که می کشید را یکی دو عدد کم کنید. به طور کلی، با قدم های کوچک ولی مداوم تغییر را شروع کنید. همین موارد کم به مرور زمان جمع شده و یک تغییر را ممکن می سازند.
  • مسئولیت پذیر باشید. حداقل به یک نفر از اطرافیان تان که با او راحت ترید بگویید که می خواهید تغییری در خود ایجاد کنیدو به طور منظم به او گزارشی از عملکردتان بدهید. از آنها بخواهید که عواقب انجام ندادن کارتان را به شما گوشزد کنند.
  • به انجام روزانه اقداماتی در جهت تثبیت عادت تان تمرکز کنید. اگر می خواهید برای 5 دقیقه بدوید، فقط بر پوشیدن کفش تان و خارج شدن از خانه تمرکز کنید. این تنها کاری است که باید انجام بدهید! و انقدر آسان است که نمی توانید به آن نه بگویید.
  • سعی کنید نسبت به افکار و بهانه تراشی های منفی تان هشیار باشید. ذهن شما شروع می کند به بهانه تراشی برای اینکه چرا نمی خواهد عادتی را کسب کند. شما به تدریج احساس می کنید که نمی خواهید آن کار را انجام دهید. یاد بگیرید که این بهانه تراشی ها و افکار منفی را شناسایی کنید. و بدانید اگرچه ممکن است این افکار ناخواسته در ذهن شما پدیدار شوند، لازم نیست که شما باورشان کنید. آنها صرفا روش ذهن شما برای فرار کردن از دشواری ها هستند، اما شما می توانید یاد بگیرید که مسیر دشوار را نیز با قدرت طی کنید.
  • به تدریج ولی آهسته مقدار تلاش تان را افزایش دهید. با روزی 5 دقیقه دویدن شروع کنید، که این روشی بسیار ساده برای شروع است، اما بعد از یک یا دو هفته این مقدار کوتاه به نظر خواهد رسید. این تبدیل به وضعیت “نرمال” در ذهن شما می شود. زمانی که این اتفاق افتاد، زمان را کمی بیشتر کنید (مثلا از 5 دقیقه به 7 تا 10 دقیقه افزایش دهید). این افزایش را بسیار کوچک نگه دارید و مقدارش را تا مدتی حفظ کنید. این ممکن است فرآیند تغییر را بسیار کُند به نظر برساند. اما از این نظر خوب است چون مغز شما علیه آن سرکشی نخواهد کرد.
  • از هر مرحله لذت ببرید. ممکن است به تدریج احساس کنید که تغییر زیادی در شما اتفاق نمی افتد یا پیشرفت قابل توجهی ندارید، اما این بدین دلیل است که پیشرفت در مقیاس های کوچک به سختی قابل تشخیص است. تنها بعد از مدت زمانی زیاد است که شما می توانید تغییرتان را به طور واضح احساس کنید. حال، سعی کنید بر قدم های کوچک پیش پایتان تمرکز کنید: از خانه خارج شدن، دویدن برای چند دقیقه. یا خوردن میوه و سبزیجات. هر قدمی که بر می دارید مهمترین بخش از تغییر است، و این قدم ها می توانند بسیار لذت بخش نیز باشند اگر شما نیاز به رسیدن فوری به هدف را کنار بگذارید و در عوض سعی کنید قدر هر لحظه از زندگی را به خاطر آنچه که هست بدانید. اینکه بیرون برویم و ورزش کنیم حس فوق العاده ای است. یا خوردن میوه ها و سبزیجات تازه لذت بخش و سلامتی بخش است. بدانید زنده بودن در این لحظه معجزه ای بی بهاست.

برای برخی از شما، این روش ممکن است خیلی ساده باشد، اما بدانید که سادگی این روش است که موثرش می کند. این روش برای من در تثبیت عادت های بسیاری موثر بوده است: سالم تر خوردن، ورزش کردن، سحرخیزتر شدن و موارد بسیار دیگری.

این روشی است بسیار عملی. از قدم هایی کوچک تشکیل می شود و هر قدم بسیار انجام پذیر است. شما می توانید انجامش دهید.

از سایت Zenhabits.net

ترجمه مارال شیخ زاده

 

مطالب مرتبط:

دفتر تغییر عادت ها

شش گام برای تغییر

تغییر عادتها در مغز چگونه اتفاق می افتد؟

تغییر باورهای بنیادی

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *