آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه احساساتی نشویم

چگونه احساساتی نشویم؟

آیا وقتی شخصی در مورد شما نظری گذرا می دهد، چه درمورد مدل مو، چه اشتباه احمقانه ای که مرتکب شده اید یا انتخاب مدرک، واکنش بسیار منفی نشان می دهید؟ اگر پاسختان بله است، جای نگرانی نیست. حساس بودن خوب است زیرا بخشی از هوش هیجانی است، اما هرچیزی متعادلش بهتر است. در اینجا به شما می گوییم که با کاهش حساسیت بیش از حد،‌ چگونه احساساتی نشویم ؟

چگونه احساساتی نشویم

چگونه احساساتی نشویم ؟

اگرچه احساسات می توانند در زندگی روزمره ما نقش موثری داشته باشند، اما وقنی کنترلی روی آن ها نداشته باشیم، می توانند بر سلامت عاطفی و روابط بین فردی ما تأثیر بگذارند. در اینجا به چند نگته برای شروع اشاره می‌کنیم:

ببینید احساسات شما چه تاثیری بر زندگی تان دارند

احساسات شدید همیشه بد نیستند. احساسات زندگی ما را هیجان انگیز، منحصر به فرد و پر جنب و جوش می کند. احساسات شدید می تواند بیانگر این باشد که ما زندگی را همانطور که هست در آغوش می کشیم و واکنش های طبیعی خود را سرکوب نمی کنیم. کاملاً طبیعی است که گاهی اوقات که اتفاقات بزرگ یا وحشتناکی می‌افتد، فشار احساسی زیادی را حس کنید. اگر بخواهیم بدانیم چگونه احساساتی نشویم اول باید بفهمیم مشکل از کجاست.

اگر احساساتمان مدام از کنترل خارج شوند،‌ ممکن است اتفاقات زیر را رقم بزنند:

  • تعارض در رابطه یا دوستی
  • مشکل در ارتباط با دیگران
  • مشکل در محل کار یا مدرسه
  • اصرار به استفاده از موادمخدر برای کمک به مدیریت احساسات
  • طغیان های جسمی یا عاطفی

برای بررسی اینکه چگونه احساساتی نشویم و این کار بر زندگی روزمره ما چه تأثیری می گذارد، زمانی اختصاص دهید. با این کار ریشه یابی مشکل آسان تر خواهد شد.

احساساتتان را تنظیم کنید نه سرکوب!

کنترل احساسات به راحتی فشار دادن چندتا دکمه نیست. ولی برای چند لحظه هم که شده فکر کنید همچین چیزی ممکن باشد. هدف این نیست که همیشه حداکثر احساساتمان را بروز دهیم یا به طور کل آن را خاموش کنیم. با سرکوب احساسات جلوی تجربه و درک حس های دیگر را می‌گیریم. سرکوب احساسات می تواند آگاهانه (suppression) یا ناخودآگاه (repression) اتفاق بیفتد.

هر یک از آن ها می توانند نشانه های روانی و جسمی زیر را بروز دهند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلال خواب
  • تنش و درد عضلانی
  • مشکل در کنترل استرس
  • سو مصرف مواد

دلیل احساساتی شدنتان را شناسایی کنید

اختصاص دادن لحظاتی به بررسی دلیل احساساتی شدنتان، می‌تواند کمک بزرگی به در دست گرفتن کنترل احساساتتان کند.

فرض کنید چند ماه است که قرار است کسی را بینید. شما هفته گذشته یک روز را مشخص کردید اما او گفت وقت ندارد. دیروز دوباره پیام دادید و گفتید “اگر ممکن است این هفته همدیگر را ببینیم”
و او سرانجام، بیش از یک روز بعد پاسخ داد: “نمی توانم. مشغولم.”

شما ناگهان بسیار ناراحت می شوید و بدون لحظه ای فکر، تلفن خود را به آن طرف اتاق می اندازید، سطل زباله خود را زیر و رو می کنید و به میزتان لگد می زنید.

در این لحظه بلافاصله این سوال را از خودتان بپرسید:

  • الان چه احساسی دارم؟ (ناامیدی، سردرگمی، خشم)
  • چه اتفاقی افتاد که من اینگونه عکس العمل نشان دادم؟ (بدون هیچ توضیحی درخواست من را رد کرد)
  • آیا توضیح منطقی دیگری برای این شرایط وجود دارد؟ (شاید بیمار باشد یا با چیز دیگری سر و کار داشته باشد که توضیح دادن آن راحت نیست)
  • آیا روش بهتری برای کنار آمدن با این حس وجود دارد؟ (از او بپرسید همه چیز مرتب است یا نه. توضیح بیشتری بخواهید)

با در نظر گرفتن گزینه های احتمالی، افکار خود را دوباره سر و سامان دهید. ممکن است مدتی طول بکشد تا عادت کنید اینطور با مسایل برخورد کنید. ولی با تمرین کردن و گذراندن این مراحل بصورت ذهنی، در نهایت آسان تر و موثرتر می شود.

احساسات خود را بپذیرید – همه آن ها را

زمانی که در تلاش برای فهمیدن این هستیم که چگونه احساساتی نشویم ممکن است کمی احساساتمان را کاهش دهیم. اگر احساساتمان را همان گونه که هستند بپذیریم، کنار آمدن با آن ها ساده تر می شود. هرچه با احساسات خود راحت تر باشید، به شما امکان می‌دهد احساساتتان را به شیوه ملایم تری بروز دهید.

برای مثال اینطور تمرین کنید:

“من ناراحتم چرا که همیشه کلیدهایم را گم می کنم و باعث می شود دیرم شود. باید ظرفی را در کنار در بگذارم تا یادم باشد کلیدهایم را در همان مکان قرار دهم.”

یک نفس عمیق بکشید

تند نرفتن و توجه به تنفس باعث از بین رفتن احساساتمان نمی شود (هدف هم اصلا این نیست!). با این وجود، تمرین تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تا از احساس شدید اولیه و هرگونه واکنش شدید اجتناب کنید و یک قدم عقب بروید.

دفعه بعدی که حس کردید دارید احساساتی می شوید:

به آرامی نفس بکشید. نفس های عمیق از دیافراگم می آیند نه از قفسه سینه.

نگه دارید. نفس خود را تا ۳ شماره نگه دارید، سپس آن را به آرامی خارج کنید.

یک مانترا را در نظر بگیرید. برای برخی از افراد تکرار مانترا “من آرام هستم” مفید است.

با یک روانشناس صحبت کنید

اگر همچنان کنترل احساسات برایتان طاقت فرساست ممکن است وقت آن فرا رسیده باشد که از متخصصان کمک بگیرید. بی نظمی عاطفی طولانی مدت یا مداوم و نوسانات خلقی با برخی از شرایط روانی، از جمله اختلال شخصیت مرزی و اختلال دو قطبی مرتبط است. مشکل در کنترل احساسات همچنین می تواند به ضربه، مسائل خانوادگی یا سایر نگرانی های اساسی مربوط باشد.

یک درمانگر می تواند پشتیبانی دلسوزانه و بدون قضاوت در اختیارتان قرار دهد تا:

  • عوامل موثر در احساساتب شدن را کشف کنید
  • به بررسی تغییرات شدید خلقی بپردازید
  • بیاموزید که چگونه احساسات شدید را تنظیم کنید
  • احساساتی که باعث پریشانی می شوند را به چالش بکشید و آن ها را تغییر دهید

نوسانات خلقی و احساسات شدید می تواند افکار منفی یا ناخواسته ای را تحریک کند که در نهایت احساس ناامیدی را تشدید می کند.

برای اینکه بدانید چگونه با احساسات منفی مقابله کنیم ؟ این مقاله را از دست ندهید.

چگونه احساساتی تصمیم نگیریم ؟

آیا می دانید که ما معمولاً روزانه چندین هزار تصمیم می گیریم؟

از اینکه چه چیزی بخوریم، از کجا خرید کنیم، چه پستی در شبکه های اجتماعی بگذاریم و با چه کسی وقت بگذرانیم، بزرگسالان بطور متوسط ​​از لحظه بیدار شدن با گزینه های زیادی روبرو هستند. این یکی از دلایلی است که ما معمولاً تصمیم گیری صحیح را دشوار می دانیم. اما این تصمیم گیری های زیاد نیستند که ترسناکند بلکه احتمال انتخاب یک تصمیم اشتباه است که ما را می‌ترساند.

چگونه احساساتی نشویم

در مغز دو سیستم وجود دارند که هر زمان بخواهیم تصمیمی بگیریم، دست به کار می شوند.

اولین سیستم وظیفه پاسخگویی سریع و خودکار را بر عهده دارد. از طرف دیگر، سیستم دوم برای حل مسائل پیچیده تر، مانند فرمول های پیشرفته ریاضی است. هر زمان که ما نیاز به تصمیم گیری داریم، سیستم های یک و دو با هم تعامل می کنند تا بتوانیم با کمترین تلاش، کارهایمان را انجام دهیم. با این حال، هر زمان که انرژی ذهنی یا تمرکز ما دچار اختلال شود، تصمیمات ضعیف تری می گیریم. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که احساس کنیم از کار خود خسته ایم، خواب بی کیفیتی داریم یا بیش از حد فکر کرده ایم. بنابراین، گاهی اوقات چیزهایی ابراز می کنیم که در لحظه از آن پشیمان می شویم، یا اینکه به خاطر انتخاب بدی از خودمان ناامید می شویم.

کنترل احساسات = تصمیم گیری بهتر

حالا سوال این است که آیا می توانیم با کنترل احساساتمان تصمیمات بهتری بگیریم؟ چکار کنیم که احساساتی تصمیم نگیریم؟

مکث کنید و وضعیت را ارزیابی کنید

به مغز خود زمان کافی برای ارزیابی وضعیت فعلی اختصاص دهید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. از این تاکتیک استفاده کنید:

  • از شما یک سوال پرسیده شده می شود
  • این سوال شما را عصبانی می کند
  • پاسخی که انتخاب می کنید می‌تواند به سود یا ضررتان باشد
  • احساس می کنید ممکن است چیزی بگویید که بعداً پشیمان شوید

احساسات خود را متعادل کنید

واکنش های عاطفی فوری در تصمیم گیری هرگز ایده خوبی نیست. متغیرهای زیادی وجود دارد که به دلیل احساسات شما نادیده گرفته می شوند. این مواقع مشکل یا سوال موجود را یادداشت کنید. این کار به شما زمان کافی می دهد تا احساسات خود را متعادل کنید تا تصمیم موثرتری بگیرید.

احساسات به ما سرنخ های مهمی در مورد محرک ها و بازدارنده ها می دهد. آن ها را سرکوب نکنید. وقتی حس کردید احساسات در حال هجوم آوردن هستند، یاد بگیرید که 10 دقیقه پاسخ ندهید، نفس بکشید تا به مغز اکسیژن برسد، یک پیاده روی سریع انجام دهید. احساساتتان را تعدیل کنید و از بروز آن ها جلوگیری کنید. از خود بپرسید چرا انقدر سریع احساساتی شدید؟

احساساتتان را با منطق ادغام کنید

کلماتی مانند اشتیاق، تعهد، تعامل و اعتماد همگی بار احساسی دارند. مهم این است که با ادغام احساسات و منطق،‌ در تصمیمات مهم به خودتان کمک کنید. این یکپارچگی موثر منجر به تصمیم گیری های برنده می شود. در غیر این صورت، کنترل احساسات یدون منطق کار سختی است. در این رابطه شرکت در دوره تفکر عقلانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از استرس دوری کنید

وقتی استرس زیادی دارید، مدیریت احساسات ممکن است دشوارتر شود. حتی افرادی که به طور کلی می توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند، ممکن است در مواقع تنش و استرس سخت تر این کار را انجام دهند و تصمیمات احساسی بگیرند. برای شرکت در دوره مدیریت استرس به اینجا مراجعه نماییدو

کاهش استرس یا یافتن راه های مفید برای کنترل آن می تواند به کنترل بیشتر احساسات ما کمک کند. راه های تمرکز حواس مانند مدیتیشن نیز می تواند به استرس کمک کند. با اینکه از شر آن خلاص نمی شود اما می توان زندگی را با آن آسان کرد.

سایر روش های سالم برای کنار آمدن با استرس عبارتند از:

  • خواب کافی
  • وقت گذاشتن برای صحبت (و خندیدن) با دوستان
  • ورزش
  • گذراندن وقت در طبیعت
  • استراحت و سرگرمی

چگونه احساساتی نشویم

کمی عقب بایستید و به خود فرصت بدهید

فاصله گرفتن از احساسات شدید می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که به روش های معقول نسبت به آنها واکنش نشان می دهید. این فاصله ممکن است فیزیکی باشد، مانند ترک یک وضعیت ناراحت کننده. اما همچنین می توانید با ایجاد حواس پرتی در خود فاصله ذهنی ایجاد کنید.

همانطور که گفتیم هدف مسدود کردن و خاموش کردن احساسات نیست اما بد نیست حواس خود را تا زمانی که در مکانی بهتر برای مقابله با آن مساله نباشید پرت کنید. فقط مطمئن شوید که دوباره به موضوع برگشته و در صدد یک تصمیم گیری درست برآیید. حواس پرتی سالم موقتی هستند و به ما کمک می کند.

موارد زیر را امتحان کنید:

  • قدم زدن
  • تماشای یک فیلم خنده دار
  • صحبت با یک عزیز
  • بازی با حیوان خانگی خود

صبور باشید، همیشه هم تقصیر شما نیست

اینکه چگونه احساساتی نشویم و احساسی عمل نکنیم بدون شک به زمان نیاز دارد. بنابراین اگر هنوز هم نتوانسته اید احساسات خود را به طور کامل کنترل کنید، به دل نگیرید. با انجام روش های بالا بدون شک یاد خواهید گرفت که چگونه احساسات خود را در زمان مناسب مدیریت کنید. همچنین، به این فکر کنید که با افزایش سن و تجربه  و ایجاد شرایط چالش برانگیز احساسی، چگونه این فرایند یادگیری به شما کمک بزرگی می کند. صبر در هنگام پیشرفت به خودی خود مهم است.

به یاد داشته باشید، احساساتی بودن چیز خوبی است زیرا به این معنی است که شما نسبت به شرایط دیگران دلسوز و همدل هستید. تنها لازم آن را کمی کنترل و مدیریت کنید. این کار می تواند بر سلامت ذهنی شما تأثیر مثبت بگذارد.

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

یک پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *