آموزش‌ مهارت‌های زندگی

چگونه افکارمان را کنترل کنیم

چگونه افکارمان را کنترل کنیم؟

ذهن شما قدرتمندترین ابزاری است که برای ایجاد اتفاقات خوب در زندگی در اختیار دارید، اما اگر از آن به درستی استفاده نکنید، می‌تواند به مخرب ترین نیروی زندگی شما تبدیل شود. کنترل افکار به معنای تاثیرگذاری بر راه و روش زندگی است، ولی چگونه افکارمان را کنترل کنیم؟

ذهن یا به طور دقیق تر، افکارتان بر ادراک شما تاثیر می‌گذارد و به دنبال آن تفسیرتان از واقعیت تغییر می‌کند. 

یک فرد معمولی ​​روزانه حدود 70،000 بار فکر می کند. این رقم بسیار زیادی است، به خصوص اگر این افکار، غیر مولد، خودآزارانه و بی فایده باشند.

اینکه اجازه دهیم افکارمان به هر سمتی بروند کار ساده ایست، اما این کار چه لزومی دارد؟ این ها ذهن و افکار شماست، وقت آن رسیده قدرت را به دست بگیرید و افکارتان را کنترل کنید.

انتخاب کنید کسی باشید که آگاهانه و فعال فکر می‌کند. کسی باشید که می تواند افکارش را کنترل کند؛ استاد ذهن خود شوید.

وقتی افکار خود را تغییر می دهید، احساسات تان نیز تغییر می‌کند و محرک هایی که باعث ایجاد این احساسات میشد از بین خواهند رفت. هر دوی این نتایج سطح بالاتری از آرامش را در ذهنتان فراهم می‌کنند.

افکار من تحت تاثیر چه چیز هایی است؟

قبل از اینکه بتوانید استاد ذهن خود شوید، باید تشخیص دهید که در حال حاضر بند چندین “اشغالگر” ناخواسته هستید که در ذهن شما زندگی می کنند و بر افکار شما کنترل دارند.
اگر می خواهید بر آن ها مسلط شوید، باید بدانید آن ها چه هستند و چه انگیزه ای دارند آنگاه تازه می‌توانید از ذهنتان بیرونشان کنید.
در اینجا چهار مورد از این مواد در ذهن شما وجود دارد و افکار ناسالم و غیرمولد را ایجاد می کند را معرفی می‌کنیم.

1. منتقد درونی

منتقد درونی که بطور مداوم ما را در ذهنمان آزار می‌دهد دارای مجموعه از موارد زیر است:

  • سخنان دیگران – مخصوصا والدین
  • افکاری که بر اساس انتظارات خود یا دیگران ایجاد کرده اید
  • مقایسه خود با افراد دیگر، از جمله رسانه ها
  • چیزهایی که در نتیجه تجارب دردناکی مانند خیانت و طرد شدن به خود گفتید. تعبیر شما باعث ایجاد تردید و خود سرزنشی در شما می شود که در بیشتر موارد لایق آن نیستید.

محرک‌های منتقد درونی، درد، عزت نفس پایین، عدم پذیرش خود و عدم عشق به خود هستند.

با شرکت در دوره عزت نفس به شما کمک خواهیم کرد تا با افزایش عزت نفس خود کنترل بیشتری بر افکارتان داشته باشید.

چرا منتقد درونی از شما سو استفاده می کند؟ و از آنجا که این شخص خود شما هستید – چرا دیگر از خود سو استفاده می کنید؟ چرا اجازه می دهید کسی با شما بد برخورد کند؟

چگونه افکارمان را کنترل کنیم

2. نگران کننده

این اشغالگر ذهنی فردی است در آینده زندگی می کند – در دنیای “چه می شود“ها. برای اینکه بدانیم چگونه افکارمان را کنترل کنیم با این عامل نگران کننده را از خود دور کنیم.

نگران‌گر درونی از ترس انگیزه می‌گیرد. ترسی که اغلب غیر منطقی است و هیچ پایه و اساسی ندارد. گهگاه انگیزه این فرد از ترس این است که آنچه در گذشته اتفاق افتاده است دوباره تکرار شود.

3. مشکل ساز

این اشغالگر ذهنی کسی است که باعث عصبانیت، ناامیدی و درد می شود. این عوامل از زخم های بهبود نیافته گذشته نشأت می گیرند. هر تجربه ای که حتی با زخم گذشته ارتباط نزدیک داشته باشد مشکل ساز درون را فعال می‌کند.

این شخص می تواند توسط کلمات یا احساسات و حتی بوسیله صدا و بو برانگیخته شود.

4. بی خواب کننده

انگیزه بی خواب کننده می تواند موارد زیر باشد:

  • واکنش به سکوتی که قصد مبارزه با آن را دارد.
  • رسیدگی به کارهایی که در روز از انجام آن غفلت کردید.
  • اعتماد به نفس، عزت نفس پایین، عدم اطمینان و اضطراب عمومی.
  • محرک های منتقد و نگران کننده درون.

برای خواندن مقاله افزایش اعتماد به نفس به اینجا مراجعه کنید.

چگونه می‌توانیم این افکار منفی که در ذهن ما چنبره زده اند را از خودمان دور کنیم؟

چگونه افکارمان را کنترل کنیم؟

شما هم متفکر و هم ناظر افکار خود هستید. شما می توانید افکار خود را کنترل کنید، اما باید به آن ها توجه کنید تا بتوانید تشخیص دهید این افکار از کجا سرچشمه می‌گیرند تا بدانید از کدام تکنیک استفاده کنید.

هر روز را با این هدف شروع کنید که به افکار خود توجه کنید و وقتی دارید به افکار منفی فکر می‌کنید بتوانید مچ خودتان را بگیرید.

برای کنترل افکار خود دو راه وجود دارد:

  1. تکنیک A – افکارتان را متوقف و با افکار جدید جایگزین کنید.
  2. تکنیک B – آن ها را کاملاً از بین ببرید.

گزینه دوم همان چیزی است که به عنوان آرامش خاطر شناخته می شود.

تکنیک قطع و تعویض افکار، وسیله ای برای برنامه ریزی مجدد ناخودآگاه ذهن شماست. سرانجام، افکار جایگزین شده در موقعیت های کاربردی به “افکار اصلی” تبدیل می شوند.

از تکنیک A برای منتقد درونی و نگران کننده و از تکنیک B برای مشکل ساز و بی خواب کننده استفاده کنید.

۱. استفاده از تکنیک A برای منتقد داخلی

وقتی به خودتان می‌آیید و می بینید که در حال اندیشیدن به افکار منفی درمورد خودتان هستید (روی خود اسم می‌گذارید یا  به خود بی احترامی می‌کنید)، همان لحظه آن را متوقف کنید.

می توانید (در ذهن خود) فریاد بزنید، “بس کن! نه! ” یا، “بسه! الان کنترل با من است.” سپس، هر فکر منفی که درمور خود کردید را با یک فکر مخالف یا متضاد جایگزین کنید.

به عنوان مثال، اگر فکر شما این بود: “من خیلی بدبختم”، می توانید آن را با جمله: “من می‌توانم هر کاری بخواهم انجام دهم” جایگزین کنید.

همچنین می توانید با خود گفتگو کنید تا صدایی که این فکر را در ذهن شما قرار داد را بی اعتبار کنید.
اگر حس می‌کنید این افکار منفی و سرزنش گرانه به شدت تکرار می‌شوند می‌توان جواب های خود را از قبل بنویسید و با خود تکرار کنید.

منقد درونی اولین اشغالگر ذهنی است که باید، به زور هم که شده، بیرونش کنید وگرنه:
آن ها نگران کننده را هم با خود همراه می‌کنند.

اسم هایی که روی خود می‌گذارید به محرک هایی تبدیل می‌شوند که وقتی دیگران آن را استفاده می‌کنند، مشکل ساز درون ذهنتان هم فعال می شود.

معمولا زمانی که می‌خواهید بخوابید پیدایشان می‌شود و بی‌خواب کننده را هم با خود همراه می‌کنند.

منتقد درونی یک قلدر است و از نظر لفظی و عاطفی شما را آزار می‌دهد.

منتقد درونی عزت نفس را تخریب می‌کند. شما را متقاعد می کند که لیاقت ندارید. دروغ می‌گوید!بخاطر خودتان هم که شده آن ها را بیرون کنید!

بدترین منتقد خود را از بین ببرید و خواهید دید که حضور سه اشغالگر ذهنی دیگر کمرنگ خواهد شد.

آن ها را با بهترین دوستان جدید خود که شما را حمایت، تشویق و تقویت می کنند جایگزین کنید. برای اینکه بدانیم چگونه افکارمان را کنترل کنیم باید این روش را پیش بگیریم.

۲. استفاده از تکنیک A برای نگران کننده

اضطراب طولانی مدت از نظر روحی، عاطفی و جسمی ناسالم است و می تواند پیامدهای طولانی مدت در سلامتی داشته باشد.

ترس، باعث ایجاد نگرانی در ذهن می شود و اضطراب در بدن ایجاد می کند. این باعث می‌شود نتوانیم به طور موثر افکارمان را کنترل کنیم.

انواع اضطراب چیست؟

  • باید بتوانید “احساس نگرانی” را بلافاصله در خود تشخیص دهید. علائم فیزیولوژیکی که ترس از آن شروع می‌شود شامل:افزایش ضربان قلب، فشار خون، یا افزایش آدرنالین
  • تنفس کم عمق یا نفس نفس زدن
  • تنش در عضلات

برای توقف هرگونه نگران کننده و جایگزینی آن، از روش A که در بالا ذکر شد است استفاده کنید. اما این بار، افکار نگران کننده خود را با افکار سپاسگزارانه از نتیجه مورد نظر خود جایگزین کنید.

سپس، نفس راحتی بکشید، به آرامی از طریق بینی هوا را وارد کنید و از طریق دهان به آرامی خارج کنید. هر چند باری که راحتید این کار را تکرار کنید! تا زمانی که احساس کنید به کنترل افکار خود نزدیک شده اید.

جایگزینی افکار ترسناک با تشکر از خود، رفتار واکنش گرا را کاهش می دهد.

به عنوان مثال: اگر فرزند شما در بازار گم شود، واکنش معمولی والدین که به دنبال افکار ترسناک ناشی از گم شدن فرزندشان می‌آید: داد زدن بر سر او است.

“بهت گفته بودم که از جلوی چشمم دور نشو” این واکنش فقط باعث می شود که ترس کودک از گم شدن بیشتر شود.

بعلاوه، به کودک می آموزد که مادر/ پدر هنگامی که اون مرتکب اشتباهی می‌شود، عصبانی می شوند، که ممکن است باعث شود به شما دروغ بگویند یا در آینده چیزهایی را از شما پنهان کنند.

این افکار ناشی از ترس را به این صورت تغییر دهید:

“خوشحالم که پیدا شدی، نگرانت شده بودم خداروشکر که سالمی.”

۳. استفاده از تکنیک B برای مشکل ساز

از بین بردن دائمی این اشغالگر ذهنی برای شناسایی و التیام محرک ها به دقت و تأمل بیشتری نیاز دارد. اما تا آن زمان، می توانید با شروع تنفس آگاهانه به محض تشخیص حضور آن، از از کنترل خارج شدنش جلوگیری کنید.

افکار یا احساسات این اشغالگر ذهنی عملکردی مثل نگران کننده درونی دارد. با کمی توجه باید بتوانید تفاوت بین اضطراب، عصبانیت، ناامیدی یا درد را تشخیص دهید.

حتما شنیده اید که می‌گویید مواقع عصبانیت تا ۱۰ بشمارید؟ شما همچنین می‌توانید با تنفس خودآگاه این ۱۰ ثانیه را پر بار تر کنید.

تنفس آگاهانه به همان راحتی که به نظر می رسد است – فقط مراقب تنفس خود باشید. به ورود و خروج هوا توجه کنید.

از طریق بینی نفس بگیرید:

  • وارد شدن هوا به داخل بینی خود را احساس کنید.
  • ریه ها را پر از هوا کنید.

از طریق بینی بازدم انجام دهید:

  • خالی شدن ریه ها از هوا را احساس کنید.
  • خروج هوا از بینی را حس کنید.

این کار را تا زمانی که دوست دارید انجام دهید. میزان آدرنالین شمال نرمال می‌شود. اکنون، می توانید با دیدی آرامتر و منطقی تر به وضعیت بپردازید و از رفتارهای آسیب زا جلوگیری کنید و کنترل افکار خود را بیشتر به دست بگیرید.

چگونه افکارمان را کنترل کنیم

۴. استفاده از تکنیک B برای بی خواب کننده

شاید شما هم با این مشکل بسیار رایج روبرو شده باشید: اینکه نتوانید ذهنتان را قبل از خواب خاموش کنید. این ناتوانی مانع از استراحت و داشتن یک خواب آٰرامش بخش شبانه می‌شود.
در اینجا به شما می‌گوییم چگونه افکارمان را کنترل کنیم و از شر بی خواب کننده خلاص شویم:

روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید، این برای مدتی جلوی افکار منفی را می‌گیرد.
با هر بار نفس کشیدن کلمه دم و بازدم را پیش خود تکرار کنید و نفس کشیدنتان را به آن تنظیم کنید.

با این روش می‌توانید به سرعت افکار را از خود دور کرده و بخوابید.

چگونه افکارمان را کنترل کنیم:‌حرف پایانی

ذهن شما مثل ابزار است و مانند هر ابزار دیگری می تواند برای اهداف سازنده یا اهداف مخرب استفاده شود.

شما می توانید اجازه دهید ذهنتان توسط مهمان های ناخواسته، نامطلوب و مخرب اشغال شود، یا می توانید مهمان هایی مطلوب مانند آرامش، قدردانی، مهربانی، عشق و شادی را انتخاب کنید.

ذهن شما می تواند به بهترین دوست، بزرگترین حامی و کسی تبدیل شود که بتوانید رویش حساب کنید و مشوقتان باشد. شما می توانید افکار خود را کنترل کنید. انتخاب باشماست!

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید:

دکتر ویدا فلاح در اینستاگرامدکتر ویدا فلاح در تلگرامدکتر ویدا فلاح در آپاراتدکتر ویدا فلاح در یوتیوبدکتر ویدا فلاح در فیسبوک

اشتراک گذاری:
Telegram
WhatsApp
Email
Facebook
Print
به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید

3 پاسخ

  1. مقاله:در مورد خود تنظیمی احساسات با تشکر از خود و شروع صبح با شکر گذاری بسیار مفید بودچون یکی از ترسهای من این بود که هر روز که میگذره نکنه به بطالت بگذره و عمرم به هدر بره و با این تکنیک تشکر از خود متوجه شدم که چقدر به خاطر فعالیتهای گذشته به خودم تشکر بدهکارم و چقدر باید بیشتر از خودم تشکر کنم و این احساس خوب را به زندگی خودم اضافه کنم

  2. سلام ممنونم. خواستم بگم افکار منفی که وارد ذهن من میشن خیلی دیر پا هستند و انگار همینجور خودشون اتومات میان و دیگه نمیرن تا وقتی گریه کنم اما افکار مثبت یا جایگزینم خیلی زود تموم میشن. این انرژیمو و توازن فکرمو بهم میریزه

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *